• Friger

Kan killen kräva faderskapstest?

Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 21:14:08 följande:

Misstänker här att den killen som tjejen utpekar som pappa inte gärna kommer att på sig faderskapet utan att först göra ett faderskapstest. 

När jag skrivit på sådana papper har jag fått frågan om jag vill ta dna-test.

Det har varit en valmöjlighet.
  • Friger
    Anonym (Rosie) skrev 2022-12-26 21:18:09 följande:
    Och skulle det vara tvärt om skulle nog inte hon heller ta på sig moderskapet utan att veta 100% att det är hennes barn. Det är ju bara rimligt att ta ett test. Varför låter det som att du är emot det?
    Hade jag inte varit säker på att det varit mitt barn hade jag naturligtvis velat ha ett dna-test. Vid tillfälliga förbindelser så hade jag velat ha det. För sakens skull om inte annat.

Blir dumt om en sådan sak kryper fram många år senare.
  • Friger
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 21:37:08 följande:
    Då läser du nog in en massa mellan raderna här. Här tycker jag def att killen ska kunna kräva ett faderskapstest spec med tanke att det var en tillfällig förbindelse och osäkert när hon blivit gravid. Endast tjejen vet ju vilka hon varit med. Men det vet ju inte killen. Och får ju olika svar här i tråden om han har rätt att kräva det eller ej efter att blivit utpekad som potential fader. Att tjejen är moder till det barn hon bär i magen är ju dock ganska så självklart. 
    Eftersom jag skrivit under sådana papper så vet jag att jag hade det valet. Jag kunde begära faderskapstest.

Tänker du efter så vore det ju orimligt att de skulle tvinga på en kille faderskapet bara för att morsan påstår att han är fadern.

Alla tjejer skulle ju peka på Persbrandt, kungen och mig.
  • Friger
    Anonym (=) skrev 2022-12-26 22:32:39 följande:
    En man kan bara kräva test om han blir utpekad som fader. Annars inte.
    Finns ingen far så görs en faderskapsutredning. I denna så blir möjliga kandidater kallade till provtagning. Säger du att du legat med tjejen under aktuell period så kommer de säkert att vilja kolla dig som en del i den utredningen.

Men någon generell rätt att få kolla sig mot grannens unge finns inte. Skulle vara ett roligt sätt att skämta med dem i och för sig!
  • Friger
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 23:48:25 följande:

Ja killen har blivit kontaktad av tjejen som tror han är den blivande fadern. Om det sen faktiskt är så eller ej kan ju bara slås fast med ett faderskapstest. Kan ju bli så att hon ev inte sen vill att han ska testas att vara fadern vem vet? Om han heller inte vill? Men barnet bör ju  få veta vem sin pappa är. Vi får se hur det slutar detta. Men kanske ingen önskesits för varken nån av dem.

Soc gör en utredning om fadern saknas.

Utredningen sker för barnets räkning. Dvs vad mamman och pappan tycker skiter de i.

Förutom att höra mamman så kan de ta in passagerarlistor, telefon-listor och annat för att spåra möjliga kandidater. Sen kallar de kandidaterna till provtagning. Kommer de inte frivilligt så blir det handräckning med polis.

Upplever soc inte att mamman deltar i utredningen kan hon bli av med underhåll som staten betalar vid "fader okänd".
  • Friger
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-27 13:19:24 följande:

Som sagt jag har inte själv någon erfarenhet öht av sånna här ärenden. Blir killen utpekad som pappa via ett faderskapstest blir det automatiskt delad vårdnad då eller? Fast barnet bor hos mamman första åren. Har ingen aning om hur sånt här funkar så det är ju därför jag ställer en massa frågor. Självklart anser ju även jag att ett barn bör ha kontakt och umgänge med båda sina föräldrar oavsett om de varit ihop eller inte. Vet inte ännu hur varken killen eller tjejen resonerar här ännu om framtiden. Men vill gärna stötta dem båda. 

Du får lugna dem, livet är inte över för att de får barn. Bara den roliga delen! :D

Rätt säker på att han kan begära delad vårdnad om barnet och nå framgång med det om hon skulle motsätta sig. Om han är pappa och inte är väldigt suspekt som person dvs.

Sen är ju umgänge en annan sak än vårdnad faktiskt.
Svar på tråden Kan killen kräva faderskapstest?