• Anonym (Mamma)

Frånvarande pappa.

Hej

under vårdnadstvisten som ledde till att jag har enskild vårdnad valde pappan att inte vilja ha  umgängen. Sedan dess har han inte kommit en enda gång (snart ett år sedan). 

Jag skriver mail om barnets vecka varje söndag. Utan svar, jag har ringt flertal gånger under det här året, utan svar. 

hur länge ska man försöka? 

vad ska jag göra om han en dag hör av sig och vill ha gemensam vårdnad? 

barnet är snart tre år och vet inte vem pappa är. Hur ska jag berätta och vad ska jag säga?

Ha det gott.

• Svar på tråden Frånvarande pappa.
  • Anonym (E)

Vad du kan säga till barnet är säkert någon annan bra på men jag tänkte på:

Sluta skriva ett mejl varje vecka och uppdatera en person som inte vill få informationen eller bryr sig om den. Händer det att pappan vill ha umgänge är det något som ni får lösa då. Just nu är det tydligt att han inte tänker vara i erat liv.

• Anonym (A)
    Anonym (E) skrev 2022-12-18 19:32:42 följande:

Vad du kan säga till barnet är säkert någon annan bra på men jag tänkte på:

Sluta skriva ett mejl varje vecka och uppdatera en person som inte vill få informationen eller bryr sig om den. Händer det att pappan vill ha umgänge är det något som ni får lösa då. Just nu är det tydligt att han inte tänker vara i erat liv.

Håller med
  • Anonym (+++)

Jag undrar också varför du skriver mail varje vecka. Är det något som diskuterades i rätten eller varför gör du det? 

Finns ingen anledning att göra det till en person som inte ens vill ha umgänge liksom. 

Om pappan dyker upp någon dag får du ta det därifrån men jag har lite svårt att se varför du ska planera för det ytterst eventuella nu? 
    Det som sker om han skulle vilja ha vårdnad är att HAN får gå till rätten och stämma dig på vårdnaden. Du behöver inte göra ett dugg. 

• Anonym (Samma här)

Vad du ska säga till barnet beror ju på hur relationen sett ut innan tänker jag. Jag berättade för min son som en saga när han var liten, "Ska jag berätta om 'bebi Kalle'?". Och berättade om hur det var när han låg i magen, när han var liten och om hans pappa, för alla barn har ju en mamma och en pappa (okej, inte PK men jag ville förenkla för barnets skull. Nu var det honom det handlade om). Det har inte varit så mycket frågor hos oss men foton är uppskattade.

Jag tänker också att eventuellt umgänge i framtiden får ni ta tag i när det blir aktuellt. Det går ju inte från 0-50 % direkt utan man jobbar fram en plan. Hur du ska göra med rapporter till fadern beror väl på vad ni har kommit överens om, finns det ingen överenskommelse så gör du väl som du vill tills han protesterar? Lite onödigt kanske att skriva rapport varje vecka om det ändå inte läses eller uppskattas. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Samma här) skrev 2022-12-18 20:35:37 följande:

Vad du ska säga till barnet beror ju på hur relationen sett ut innan tänker jag. Jag berättade för min son som en saga när han var liten, "Ska jag berätta om 'bebi Kalle'?". Och berättade om hur det var när han låg i magen, när han var liten och om hans pappa, för alla barn har ju en mamma och en pappa (okej, inte PK men jag ville förenkla för barnets skull. Nu var det honom det handlade om). Det har inte varit så mycket frågor hos oss men foton är uppskattade.

Jag tänker också att eventuellt umgänge i framtiden får ni ta tag i när det blir aktuellt. Det går ju inte från 0-50 % direkt utan man jobbar fram en plan. Hur du ska göra med rapporter till fadern beror väl på vad ni har kommit överens om, finns det ingen överenskommelse så gör du väl som du vill tills han protesterar? Lite onödigt kanske att skriva rapport varje vecka om det ändå inte läses eller uppskattas. 

tack för tipset om berättels. Det ska jag verkligen ha i åtanke tills dagen kommer :) 

jag skriver för att ja det diskuterades i vårdnadstvisten. Inget som står som en dom, mer som en överenskommelse. 

• Anonym (Jur)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-12-19 08:07:33 följande:

tack för tipset om berättels. Det ska jag verkligen ha i åtanke tills dagen kommer :) 

jag skriver för att ja det diskuterades i vårdnadstvisten. Inget som står som en dom, mer som en överenskommelse. 

Fortsät att skicka ett kort brev i vecka. Ring inte. Förvänta dig ingen respons. 

Kommer han tillbaka i framtiden och vill ha umgänge och vårdnad hänsvisa till familjerätten.

Under tiden, ha ett bra liv.
  • Anonym (Mamma)
    SaraL77 skrev 2022-12-19 09:27:23 följande:

Du ska be om ursäkt för hur jävla dålig fingertoppskänsla du har när det kommer till att hitta män och att du gått i terapi i flera år för att komma till bukt med vari ditt problem ligger.

haha alltså wow! sjukaste Kommentaren när du inte har en aning om vad som hänt och hur. 

JAG ska inte be om ursäkt för någon annans föräldraroll! 

Det jag ska och kan göra är att vara den bästa närvarande förälder jag kan och det gör jag väldigt bra ska jag tala om för dig 

• Friger

Han är chanslös att få något med ungen att göra så länge du sköter dig. Fattar inte varför du skriver till honom.

Modern till min äldsta son gick upp i rök när han var liten. Försökte sedan få vårdnaden, misslyckades. Sen var hon närvarande några år och gick sedan upp i rök igen.

Vi hade ändå gemensam vårdnad på pappret.

• SaraL77

Så klart du ska vara den bästa föräldern du bara kan (vilken konstig kommentar för övrigt?). Men dina barn kommer fråga varför pappan skiter fullständigt i dem och då kommer du få svara på det. Men han verkar ju varit hyvens kille innan barnen kom så då kan du ju alltid skylla på barnen (för det är precis den typen av människa du verkar vara.)

• Anonym (Mamma)
    Friger skrev 2022-12-19 09:45:04 följande:

Han är chanslös att få något med ungen att göra så länge du sköter dig. Fattar inte varför du skriver till honom.

Modern till min äldsta son gick upp i rök när han var liten. Försökte sedan få vårdnaden, misslyckades. Sen var hon närvarande några år och gick sedan upp i rök igen.

Vi hade ändå gemensam vårdnad på pappret.

usch! Fattar inte hur man kan göra så? Hoppas att ni har kontakt idag? 

Svar på tråden Frånvarande pappa.