• Anonym (Jur)

Frånvarande pappa.

Anonym (Mamma) skrev 2022-12-19 08:07:33 följande:

tack för tipset om berättels. Det ska jag verkligen ha i åtanke tills dagen kommer :) 

jag skriver för att ja det diskuterades i vårdnadstvisten. Inget som står som en dom, mer som en överenskommelse. 

Fortsät att skicka ett kort brev i vecka. Ring inte. Förvänta dig ingen respons. 

Kommer han tillbaka i framtiden och vill ha umgänge och vårdnad hänsvisa till familjerätten.

Under tiden, ha ett bra liv.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-12-20 18:55:49 följande:

Tack för många kloka svar. 

Om jag sluta skriva veckomailen. Kan det användas emot mig? 

det står ingenting om det i domen att jag ska göra det men det var en överenskommelse vi kom fram till. 

men som jag skrivit innan i tråden så finns inget intresse från pappans sida och jag har skrivit varje söndag sen mars förra året?

Dags för en reality check här kanske. Om du tänker själv

Förälder ett
    Tar hand om barnet 100%, ekonomi, dagis allt
    Byter från att skriva en ggr per vecka till en gång i månaden

Förälder två
    Har noll umgänge
    Har ingen kontakt med sitt barn
    Visar inget intresse eller nyfiken kring sitt barn

Vad tror du blir det avgörande punkten vid en eventuell framtida tvist? 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hin håle) skrev 2022-12-20 19:15:23 följande:
    Det räcker att pappan stämmer mamman i tingsrätten och de anser att barnet kan ha vinning av att ha umgänge med sin pappa så finns chansen eller risken, beror på hur man ser på det, att det blir precis så. 

Det handlar om barnets rätt till sin far, inte mammans känslor för hur pappan hanterat situationen fram till dess. 
    Ja, men det är inte om mamman skriver en ggr i veckan eller inte som är det avgörande

Vill pappan någon gång i framtiden få till något umgänge kommer han troligtvis få det. Förutsatt att han inte är blindgalen eller består av 75% LSD. 
Svar på tråden Frånvarande pappa.