• Anonym (Mamma)

Frånvarande pappa.

Hej

under vårdnadstvisten som ledde till att jag har enskild vårdnad valde pappan att inte vilja ha  umgängen. Sedan dess har han inte kommit en enda gång (snart ett år sedan). 

Jag skriver mail om barnets vecka varje söndag. Utan svar, jag har ringt flertal gånger under det här året, utan svar. 

hur länge ska man försöka? 

vad ska jag göra om han en dag hör av sig och vill ha gemensam vårdnad? 

barnet är snart tre år och vet inte vem pappa är. Hur ska jag berätta och vad ska jag säga?

Ha det gott.

• Svar på tråden Frånvarande pappa.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Samma här) skrev 2022-12-18 20:35:37 följande:

Vad du ska säga till barnet beror ju på hur relationen sett ut innan tänker jag. Jag berättade för min son som en saga när han var liten, "Ska jag berätta om 'bebi Kalle'?". Och berättade om hur det var när han låg i magen, när han var liten och om hans pappa, för alla barn har ju en mamma och en pappa (okej, inte PK men jag ville förenkla för barnets skull. Nu var det honom det handlade om). Det har inte varit så mycket frågor hos oss men foton är uppskattade.

Jag tänker också att eventuellt umgänge i framtiden får ni ta tag i när det blir aktuellt. Det går ju inte från 0-50 % direkt utan man jobbar fram en plan. Hur du ska göra med rapporter till fadern beror väl på vad ni har kommit överens om, finns det ingen överenskommelse så gör du väl som du vill tills han protesterar? Lite onödigt kanske att skriva rapport varje vecka om det ändå inte läses eller uppskattas. 

tack för tipset om berättels. Det ska jag verkligen ha i åtanke tills dagen kommer :) 

jag skriver för att ja det diskuterades i vårdnadstvisten. Inget som står som en dom, mer som en överenskommelse. 

• Anonym (Mamma)
    SaraL77 skrev 2022-12-19 09:27:23 följande:

Du ska be om ursäkt för hur jävla dålig fingertoppskänsla du har när det kommer till att hitta män och att du gått i terapi i flera år för att komma till bukt med vari ditt problem ligger.

haha alltså wow! sjukaste Kommentaren när du inte har en aning om vad som hänt och hur. 

JAG ska inte be om ursäkt för någon annans föräldraroll! 

Det jag ska och kan göra är att vara den bästa närvarande förälder jag kan och det gör jag väldigt bra ska jag tala om för dig 

• Anonym (Mamma)
    Friger skrev 2022-12-19 09:45:04 följande:

Han är chanslös att få något med ungen att göra så länge du sköter dig. Fattar inte varför du skriver till honom.

Modern till min äldsta son gick upp i rök när han var liten. Försökte sedan få vårdnaden, misslyckades. Sen var hon närvarande några år och gick sedan upp i rök igen.

Vi hade ändå gemensam vårdnad på pappret.

usch! Fattar inte hur man kan göra så? Hoppas att ni har kontakt idag? 

• Anonym (Mamma)
    SaraL77 skrev 2022-12-19 09:48:41 följande:

Så klart du ska vara den bästa föräldern du bara kan (vilken konstig kommentar för övrigt?). Men dina barn kommer fråga varför pappan skiter fullständigt i dem och då kommer du få svara på det. Men han verkar ju varit hyvens kille innan barnen kom så då kan du ju alltid skylla på barnen (för det är precis den typen av människa du verkar vara.)

Exakt var har jag skrivit att det är barnets fel?! Att du ens antyder något så dumt? 
    Har inte ens nämnt något om hur pappan var som person så..

• Anonym (Mamma)
    Spucks skrev 2022-12-19 10:03:26 följande:
    SaraL77 skrev 2022-12-19 09:48:41 följande:

Så klart du ska vara den bästa föräldern du bara kan (vilken konstig kommentar för övrigt?). Men dina barn kommer fråga varför pappan skiter fullständigt i dem och då kommer du få svara på det. Men han verkar ju varit hyvens kille innan barnen kom så då kan du ju alltid skylla på barnen (för det är precis den typen av människa du verkar vara.)

En till som tydligen föll på huvudet lite för oftas ....
     Hahaha
  • Anonym (Mamma)
    Friger skrev 2022-12-19 10:16:24 följande:
    Första gången är hon ursäktad, vi var väldigt, väldigt unga när vi fick pojken.

Jag ringer någon gång per år och kollar så att hon lever. Förstått det som att varken han eller hon ringer till varandra särskilt ofta, de är inte osams eller bråkar, men har väldigt sällan kontakt. Grabben är 23 år idag och har inte träffat henne på typ 12år.

Senaste gången de skulle setts var att han skulle hälsa på henne på en julafton, men hon avbokade det dagen innan han skulle ha åkt. Sedan dess har han inte träffat henne. Han har till och med varit och hälsat på en kompis i samma stad som hon bor i utan att hälsa på henne.

Jaha ok. Jag misdtolkade texten först att hon hade stuckit med barnet ifrån dig.. men hon hade stuckit ifrån er, från sonen. 

kommer aldrig kunna förstå detta! Hoppas att du och sonen har det bra :) 

• Anonym (Mamma)
    Friger skrev 2022-12-19 10:35:15 följande:
    Haha, jadå. Han mår bra. Vuxen nu med bra jobb och så.

Tycker att du kan strunta i ditt ex ett tag. Sen höra av dig någon gång per år för att kolla läget.

Han är helt chanslös att få vårdnaden tillbaka under förutsättning att du inte gör något konstigt. Grundinställningen i alla vårdnadstvister som jag förstått saken är att man inte flyttar på en unge som har det bra.

vad skönt att läsa :) 

ja jag ska försöka göra det. Blir så ledsen när han inte bryr sig men sen blir jag även arg när jag tänker på att han en dag kan komma och vilja vara närvarande igen och hur ska jag någonsin kunna lita på att han inte sviker barnet och försvinner igen? 

ja som du förstår, många känslor och tankar och ?tänk om?

• Anonym (Mamma)

Tack för många kloka svar. 

Om jag sluta skriva veckomailen. Kan det användas emot mig? 

det står ingenting om det i domen att jag ska göra det men det var en överenskommelse vi kom fram till. 

men som jag skrivit innan i tråden så finns inget intresse från pappans sida och jag har skrivit varje söndag sen mars förra året?

• Anonym (Mamma)

Ja umgänge vet jag att barnet har rätt till och tro mig. Jag har tjatat, bönat och bett för att pappan ska träffa barnet!  

När vi var i rätten var barnet 1.5 år. Domaren sa till pappan att det är bråttom att knyta kontakt för honom för barns Anknytning innan 2 års ålder är viktig. Ändå valde pappan att avsäga sig vårdnaden och ville inte ha fastställt umgänge (vilket han eller nej barnet har rätt till och hade blivit) 

Svar på tråden Frånvarande pappa.