• Anonym (Mamma)

Frånvarande pappa.

Hej

under vårdnadstvisten som ledde till att jag har enskild vårdnad valde pappan att inte vilja ha  umgängen. Sedan dess har han inte kommit en enda gång (snart ett år sedan). 

Jag skriver mail om barnets vecka varje söndag. Utan svar, jag har ringt flertal gånger under det här året, utan svar. 

hur länge ska man försöka? 

vad ska jag göra om han en dag hör av sig och vill ha gemensam vårdnad? 

barnet är snart tre år och vet inte vem pappa är. Hur ska jag berätta och vad ska jag säga?

Ha det gott.

• Svar på tråden Frånvarande pappa.
  • Anonym (Mamma)

Tack för många kloka svar. 

Om jag sluta skriva veckomailen. Kan det användas emot mig? 

det står ingenting om det i domen att jag ska göra det men det var en överenskommelse vi kom fram till. 

men som jag skrivit innan i tråden så finns inget intresse från pappans sida och jag har skrivit varje söndag sen mars förra året?

• Anonym (Hin håle)
    SaraL77 skrev 2022-12-19 09:48:41 följande:

Så klart du ska vara den bästa föräldern du bara kan (vilken konstig kommentar för övrigt?). Men dina barn kommer fråga varför pappan skiter fullständigt i dem och då kommer du få svara på det. Men han verkar ju varit hyvens kille innan barnen kom så då kan du ju alltid skylla på barnen (för det är precis den typen av människa du verkar vara.)

Sara, du verkar bitter? 
    Sara, du verkar sårad? 
    Sara, det verkar som att du har svårt för att förstå vad som skrivs? 
    Sara....sist men inte minst.....Sara....ta vara på dig. Försök att rycka upp dig. 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-12-20 18:55:49 följande:

Tack för många kloka svar. 

Om jag sluta skriva veckomailen. Kan det användas emot mig? 

det står ingenting om det i domen att jag ska göra det men det var en överenskommelse vi kom fram till. 

men som jag skrivit innan i tråden så finns inget intresse från pappans sida och jag har skrivit varje söndag sen mars förra året?

Dags för en reality check här kanske. Om du tänker själv

Förälder ett
    Tar hand om barnet 100%, ekonomi, dagis allt
    Byter från att skriva en ggr per vecka till en gång i månaden

Förälder två
    Har noll umgänge
    Har ingen kontakt med sitt barn
    Visar inget intresse eller nyfiken kring sitt barn

Vad tror du blir det avgörande punkten vid en eventuell framtida tvist? 
  • Anonym (övergiven)

Sluta skriv till honom för all del. Han förtjänar inte din ansträngning alls.

Men det kan ju vara en trevlig idé att fortsätta skriva för ditt barn, lite mer lättsamt om dess utveckling och vad det gör och roliga saker som det säger. 

För en dag i framtiden kommer du att ha glömt det mesta annars, det går ju väldigt fort de där första åren.

Jag har ingen kontakt med min pappa idag men jag hade gärna vetat mer om vad som hände när jag var liten, för mamma var fattig och det finns ganska få foton på mig.

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Jur) skrev 2022-12-20 19:11:21 följande:
    Dags för en reality check här kanske. Om du tänker själv

Förälder ett
    Tar hand om barnet 100%, ekonomi, dagis allt
    Byter från att skriva en ggr per vecka till en gång i månaden

Förälder två
    Har noll umgänge
    Har ingen kontakt med sitt barn
    Visar inget intresse eller nyfiken kring sitt barn

Vad tror du blir det avgörande punkten vid en eventuell framtida tvist? 
    Det räcker att pappan stämmer mamman i tingsrätten och de anser att barnet kan ha vinning av att ha umgänge med sin pappa så finns chansen eller risken, beror på hur man ser på det, att det blir precis så. 

Det handlar om barnets rätt till sin far, inte mammans känslor för hur pappan hanterat situationen fram till dess. 
  • Anonym (A)
    Anonym (övergiven) skrev 2022-12-20 19:13:37 följande:
    Sluta skriv till honom för all del. Han förtjänar inte din ansträngning alls.

Men det kan ju vara en trevlig idé att fortsätta skriva för ditt barn, lite mer lättsamt om dess utveckling och vad det gör och roliga saker som det säger. 

För en dag i framtiden kommer du att ha glömt det mesta annars, det går ju väldigt fort de där första åren.

Jag har ingen kontakt med min pappa idag men jag hade gärna vetat mer om vad som hände när jag var liten, för mamma var fattig och det finns ganska få foton på mig.
    +1
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hin håle) skrev 2022-12-20 19:15:23 följande:
    Det räcker att pappan stämmer mamman i tingsrätten och de anser att barnet kan ha vinning av att ha umgänge med sin pappa så finns chansen eller risken, beror på hur man ser på det, att det blir precis så. 

Det handlar om barnets rätt till sin far, inte mammans känslor för hur pappan hanterat situationen fram till dess. 
    Ja, men det är inte om mamman skriver en ggr i veckan eller inte som är det avgörande

Vill pappan någon gång i framtiden få till något umgänge kommer han troligtvis få det. Förutsatt att han inte är blindgalen eller består av 75% LSD. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Jur) skrev 2022-12-20 19:25:23 följande:
    Ja, men det är inte om mamman skriver en ggr i veckan eller inte som är det avgörande

Vill pappan någon gång i framtiden få till något umgänge kommer han troligtvis få det. Förutsatt att han inte är blindgalen eller består av 75% LSD. 
    Helt rätt, hon kan sluta jaga pappan.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Om pappan dyker upp igen har barnet rätt till umgänge, men inte hur som helst. Det byggs som sagt upp gradvis.

Skulle pappan vilja ha halva vårdnaden måste han ta det till domstol. Det kommer då ligga honom i fatet att han har varit frånvarande och uppträtt så oansvarigt. Det betyder inte att han aldrig kan få vårdnad, men sannolikheten är låg så länge barnet har det bra hos TS. Umgänge är en annan sak.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Och TS, du kan med gott samvete sluta uppdatera ditt barns far. En eventuell framtida vårdnadstvist kommer inte att stå och falla på det.

Han är uppenbarligen inte intresserad och han har ju också ett ansvar att kontakta dig.

• Anonym (Mamma)

Ja umgänge vet jag att barnet har rätt till och tro mig. Jag har tjatat, bönat och bett för att pappan ska träffa barnet!  

När vi var i rätten var barnet 1.5 år. Domaren sa till pappan att det är bråttom att knyta kontakt för honom för barns Anknytning innan 2 års ålder är viktig. Ändå valde pappan att avsäga sig vårdnaden och ville inte ha fastställt umgänge (vilket han eller nej barnet har rätt till och hade blivit) 

Svar på tråden Frånvarande pappa.