• Anonym (Irriterad)

Varför tillåts stökiga barn att förstöra för de som sköter sig?

Mitt barn går på en fritidsaktivitet där det är viktigt att kunna ta instruktioner, stå still längre stunder och koncentrera sig. 
    För några veckor sedan hade de en uppvisning med denna aktivitet där det är flera barn som stökar och bråkar, inte kan stå stilla, pillar på andra barn eller utrustning m.m. Mitt barn blev irriterad för att hen tappade sin koncentration och tycker att det förtar glädjen i att delta när de som missköter sig får hållas. Jag mailade ansvariga personer för aktiviteten om att jag tycker att man inte bör få vara med på dessa framträdanden om man inte kan sköta sig, varpå jag får svaret att alla ska känna sig välkomna och kunna delta. 

Nu undrar jag - varför då? Varför är det ALLTID så att barn som inte kan sköta sig och förstör för andra barn ska få vara med och fortsätta förstöra? Varför ska de som KAN sköta sig stå tillbaka och bli straffade för detta för att "alla ska med"? 

• Svar på tråden Varför tillåts stökiga barn att förstöra för de som sköter sig?
  • Anonym (Gasell)

Håller till viss del med dig men samtidigt är det inte barnens fel utan föräldrarna eller i vissa fall npf diagnos som ställer till det. Det man borde göra är väll att se till att vuxna/föräldrar finns i närheten och kan hjälpa till så sådant inte händer. 

Min dotter går på simning och det är samma sak där. Det är tjejer och killar i gymnasieåldern som håller i hennes grupp. De är jätteduktiga men över hälften av gruppen lyssnar inte. Jag är en av få föräldrar som är med i omklädning och sedan sitter kvar och tittar på träningarna ( i cafeterian, man får inte vara inne i simhallen under träningspassen). Men jag håller som sagt med dig, här hoppar de i bassängen när de inte får, klänger på varandra och ungdomarna, kastar i saker, knuffas osv. Min dotter säger att de säger till men att de inte lyssnar. I denna miljön kan de ju även bli farligt när man inte lyssnar. Jag har nu själv börjat engagera mig i föreningen för att förhoppningsvis kunna hjälpa till på ett bra sätt. Ju fler vuxna desto bättre miljö för alla barn. 

• Anonym (Irriterad)
    Anonym (Gasell) skrev 2022-12-16 11:18:22 följande:

Håller till viss del med dig men samtidigt är det inte barnens fel utan föräldrarna eller i vissa fall npf diagnos som ställer till det. Det man borde göra är väll att se till att vuxna/föräldrar finns i närheten och kan hjälpa till så sådant inte händer. 

Min dotter går på simning och det är samma sak där. Det är tjejer och killar i gymnasieåldern som håller i hennes grupp. De är jätteduktiga men över hälften av gruppen lyssnar inte. Jag är en av få föräldrar som är med i omklädning och sedan sitter kvar och tittar på träningarna ( i cafeterian, man får inte vara inne i simhallen under träningspassen). Men jag håller som sagt med dig, här hoppar de i bassängen när de inte får, klänger på varandra och ungdomarna, kastar i saker, knuffas osv. Min dotter säger att de säger till men att de inte lyssnar. I denna miljön kan de ju även bli farligt när man inte lyssnar. Jag har nu själv börjat engagera mig i föreningen för att förhoppningsvis kunna hjälpa till på ett bra sätt. Ju fler vuxna desto bättre miljö för alla barn. 

GYMNASIEålder? Då borde man ju verkligen kunna bete sig kan man tycka. Vad är det för söndercurlade ungar?!

Jag tycker inte alltid man kan skylla på diagnoser, och har man nu en diagnos som gör att man stökar och förstör så kanske inte det är rätt fritidsaktivitet. Då kanske man får gå på parkour eller något. 

Sen så är det rätt viktigt för framtiden att kunna ta instruktioner och bete sig på ett bra sätt, annars kommer det att bli mycket besvärligt att behålla ett jobb t ex.

• Anonym (Irriterad)
    Anonym (Gasell) skrev 2022-12-16 11:18:22 följande:

Min dotter går på simning och det är samma sak där. Det är tjejer och killar i gymnasieåldern som håller i hennes grupp. 

Aha, jag missuppfattade dig. Nu läste jag ordentligt. 
  • Anonym (Biko)
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-12-16 11:21:15 följande:

GYMNASIEålder? Då borde man ju verkligen kunna bete sig kan man tycka. Vad är det för söndercurlade ungar?!

Jag tycker inte alltid man kan skylla på diagnoser, och har man nu en diagnos som gör att man stökar och förstör så kanske inte det är rätt fritidsaktivitet. Då kanske man får gå på parkour eller något. 

Sen så är det rätt viktigt för framtiden att kunna ta instruktioner och bete sig på ett bra sätt, annars kommer det att bli mycket besvärligt att behålla ett jobb t ex.

LEDARNA är i gymnasieåldern. Uppfattar jag det som.
  • Anonym (Biko)

Beroende på barnets ålder och värdet av just att alla ska få vara med så får man kanske acceptera det till en viss grad.
    Jag är FÖR att ledare säger till, uppmanar, att man kan få gå åt sidan en stund om man inte kan låta bli att pilla på kompisens grejer osv. Men barnen kommer inte alltid lyssna eller sköta sig till 100%, så är det bara.
    Och beroende på då hur seriöst ens eget barn är och om det finns andra klubbar/föreningar så kanske jag hade flyttat mitt barn.
    Om hen bara ska bli ledsen och besviken och få sin egen aktivitet förstörd av andra som kanske inte ens vill vara där så är det väl inte värt?

• Anonym (Gasell)
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-12-16 11:21:15 följande:

Som sagt jag håller med dig och för de mesta är det ju föräldrarna fel och inte barnens. Jag förstår din Frustration Och jag känner ofta samma, både på barnens aktiviteter och i mitt yrke som lärare på lågstadiet. 

Nu vet jag varken ålder på barnen eller aktivitet men förstår att föreningen vill ha bra rykte och att alla ska va välkomna att delta. Däremot så kan man ju kanske gå ut med vad som förväntas av barnen vid träning och Uppvisning. Kanske även gå ut med att de välbehövd fler vuxna för att det ska fungera vid uppvisning mm. 
  • Um Hamza

Men vad är alternativet då menar du? Ska nan bli utslängd från en sport eller aktivitet som är öppen för alla och man kanske betalat för om man inte är ordningsam? Snarare behöver ju just dessa barn få träning i det. Ditt barn kanske får lära sig att alla runt en inte uppför sig precis som man önskar alltid. Det är de vuxnas uppgift att vara tydliga och hålla ordning. 

• AndreaBD

Jag håller med dig. Det är jättetrist. Tyvärr är det en traditionell svensk grej det där. Det är ju annars trevligt att alla är välkomna, men jag tycker också att man bör kunna vara lite hårdare med dem som inte sköter sig. Både i skolan (är själv lärare, men också frustrerad över situationen ibland) och på aktiviteter. 

Tyvärr så finns det säkert också föräldrar som klagar om man kör lite hårdare där. Jag brukar se slutet på ett barnpass i sporthallen innan jag börjar min sportaktivitet. Och där där har både tränaren och så gott som alla barn invandrarbakgrund. Och den tränaren kör hårt, skriker och kör ibland även såna där "straff" som 10 armhävningar. Deras föräldrarna brukar inte heller ha synpunkter, många tittar ju på.  

• Anonym (L o v e)

Barn behöver få öva på saker, man kan inte vara bra på saker första gången man gör det, och det vore helt vansinnigt att utesluta barn ur aktiviteter för att dom beter sig som barn. 

Vissa har utmaning i att förstå vad som förväntas, och i situationen klara av att koncentrera sig osv. 

Dock beror det givetvis på ålder på barnen. 

• Anonym (Irriterad)
    Anonym (L o v e) skrev 2022-12-16 11:56:01 följande:

Barn behöver få öva på saker, man kan inte vara bra på saker första gången man gör det, och det vore helt vansinnigt att utesluta barn ur aktiviteter för att dom beter sig som barn. 

Vissa har utmaning i att förstå vad som förväntas, och i situationen klara av att koncentrera sig osv. 

Dock beror det givetvis på ålder på barnen. 

Nä, jag tycker inte att man ska få bete sig hursomhelst. Barnen är mellan 7-9 år. Jag känner ganska många barn i den åldern och de kan ta instruktioner och inte bete sig som 3 år. Men i detta fall får de hållas och det är jäkligt märkligt att det alltid ska straffa dem som faktiskt beter sig och försöker sitt bästa.
Svar på tråden Varför tillåts stökiga barn att förstöra för de som sköter sig?