• Anonym (Irriterad)

Varför tillåts stökiga barn att förstöra för de som sköter sig?

Mitt barn går på en fritidsaktivitet där det är viktigt att kunna ta instruktioner, stå still längre stunder och koncentrera sig. 
    För några veckor sedan hade de en uppvisning med denna aktivitet där det är flera barn som stökar och bråkar, inte kan stå stilla, pillar på andra barn eller utrustning m.m. Mitt barn blev irriterad för att hen tappade sin koncentration och tycker att det förtar glädjen i att delta när de som missköter sig får hållas. Jag mailade ansvariga personer för aktiviteten om att jag tycker att man inte bör få vara med på dessa framträdanden om man inte kan sköta sig, varpå jag får svaret att alla ska känna sig välkomna och kunna delta. 

Nu undrar jag - varför då? Varför är det ALLTID så att barn som inte kan sköta sig och förstör för andra barn ska få vara med och fortsätta förstöra? Varför ska de som KAN sköta sig stå tillbaka och bli straffade för detta för att "alla ska med"? 

• Svar på tråden Varför tillåts stökiga barn att förstöra för de som sköter sig?
  • Anonym (Wi)

Håller med Um Hamza. En en till sak.. jo du kan faktiskt skylla på en diagnos.

• Anonym (Irriterad)
    Anonym (Wi) skrev 2022-12-16 12:28:45 följande:

Håller med Um Hamza. En en till sak.. jo du kan faktiskt skylla på en diagnos.

Det används alldeles för ofta som en ursäkt för att slippa uppfostra sina barn. Det går att lära sig saker även om man har en diagnos...
  • Anonym (Wi)

Och hur vet du att det används som en ursäkt? Låter mer som att du ANTAR det och upprepar vad alla andra säger. 
    "kunna ta instruktioner, stå still längre stunder och koncentrera sig." 
    Är sådant barn med ADHD t.ex kan ha otroligt svårt för, om det var så lätt att lära sig bara så skulle det inte vara en diagnos.

• Jemp

Det beror på, hur gamla är de och vilken typ av problem orsakar det? 

• Anonym (Py)
    Um Hamza skrev 2022-12-16 11:39:07 följande:

Ditt barn kanske får lära sig att alla runt en inte uppför sig precis som man önskar alltid. Det är de vuxnas uppgift att vara tydliga och hålla ordning. 

Precis det här. Jag har ett barn som är oerhört regelstyrd och fyrkantig. Hen kan inte förstå hur folk inte kan följa regler och blir på riktigt upprörd om kompisar inte följer regler i spel, eller uppsatta ordningsregler. Minsta avsteg noteras av mitt barn. 

Vi har jobbat jättemycket med att hen faktiskt får acceptera att andra människor inte är exakt som hen, men att också dessa har rätt att delta på samma villkor som mitt barn. 

Jag är absolut för att föräldrar och ledare visar, tillrättavisar och har tydliga regler för verksamheten, men att utesluta en sjuåring för att denne inte beter sig som ett ljus, är faktiskt inte heller okej. Du måste lära ditt barn att slappna av och lära sig att fokusera på sig själv och inte på det som händer runt omkring.  
  • Anonym (Igen)

Gjorde inte du en liknande tråd tidigare där det senare framkom efter att du låtsas vara både förälder, sen ändra till ledare i grupp, för att slutligen bara vara en person som stör sig i största allmänhet. Samma typsnitt och skriver exakt likadan som denne gjorde med hög irritation gentemot föräldrar med barn som har diagnoser osv, personen fick sina svar men försvann illa kvickt från tråden efter många försök om att skapa debatt. Så here we go again...

• Anonym (qwerty)

Ta ett djupt andetag Karen, det är en dag imorgon också.

• Spucks
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-12-16 11:11:29 följande:

Nu undrar jag - varför då? Varför är det ALLTID så att barn som inte kan sköta sig och förstör för andra barn ska få vara med och fortsätta förstöra? Varför ska de som KAN sköta sig stå tillbaka och bli straffade för detta för att "alla ska med"? 

För att de stackars barnen vet ju inte bättre och de är ju bara barn och de vill ju bara ha kul och dessutom är de högintelligenta och ifrågsätta autoriteter när de inte lyssnar.
    De andra barnen däremot, de anpassade idioter, de kan man lungt skita i.
  • Anonym (Välj något annat)
    Anonym (Wi) skrev 2022-12-16 12:41:10 följande:

Och hur vet du att det används som en ursäkt? Låter mer som att du ANTAR det och upprepar vad alla andra säger. 
    "kunna ta instruktioner, stå still längre stunder och koncentrera sig." 
    Är sådant barn med ADHD t.ex kan ha otroligt svårt för, om det var så lätt att lära sig bara så skulle det inte vara en diagnos.

Då får de välja en aktivitet som passar dem bättre svårare än så är det inte. 
  • Spucks
    Anonym (Välj något annat) skrev 2022-12-18 13:08:32 följande:
    Då får de välja en aktivitet som passar dem bättre svårare än så är det inte. 
    Exakt. Varför ska barnet just göra en aktivitet hen inte klarar av?
  • Anonym (Igen)
    Spucks skrev 2022-12-18 13:15:45 följande:
    Exakt. Varför ska barnet just göra en aktivitet hen inte klarar av?
    Ts har lämnat tråden
  • ClumsySmurf
    Anonym (Igen) skrev 2022-12-16 16:39:43 följande:

Gjorde inte du en liknande tråd tidigare där det senare framkom efter att du låtsas vara både förälder, sen ändra till ledare i grupp, för att slutligen bara vara en person som stör sig i största allmänhet. Samma typsnitt och skriver exakt likadan som denne gjorde med hög irritation gentemot föräldrar med barn som har diagnoser osv, personen fick sina svar men försvann illa kvickt från tråden efter många försök om att skapa debatt. Så here we go again...

Samma typsnitt?
  • Spucks
    Anonym (Igen) skrev 2022-12-18 13:31:57 följande:
    Ts har lämnat tråden
    Man kan ju diskuterar ämnet ändå. Även om TS skulle vara en troll är du ju inte en situation som inte finns i realiteten och som ställer till med problem för en del barn (och ledare).
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Igen) skrev 2022-12-16 16:39:43 följande:

Nej, det är inte jag, har inte skapat några trådar tidigare
  • Anonym (Irriterad)
    Spucks skrev 2022-12-18 12:55:44 följande:
    För att de stackars barnen vet ju inte bättre och de är ju bara barn och de vill ju bara ha kul och dessutom är de högintelligenta och ifrågsätta autoriteter när de inte lyssnar.
    De andra barnen däremot, de anpassade idioter, de kan man lungt skita i.
    Tror knappast att det är typiskt för barn som inte kan bete sig att vara högintelligenta. Snarare tvärtom?
  • Anonym (syns och hörs mest är bäst)

För att det anses vara positivt med människor som tar plats. Som syns och hörs.
    Vilka vill du helst se på TV?
    Vilka män har störst framgång med kvinnor?

• jeanette02

För att vi bor i tramsSverige. Där alla som förstör alltid ska få vara med på bekostnad av andra skötsamma människor och deras trivsel. Skolan, fritidsaktiviteter m.m.
    För det är rättvist då...

• jeanette02
    Anonym (qwerty) skrev 2022-12-17 17:22:14 följande:

Ta ett djupt andetag Karen, det är en dag imorgon också.

Det där uttrycket används väldigt ofta som ngt form av motargument när man inte har något vettigt eget argument.
    Ungefär samma sak som att slänga på människor epitet som rasist, kvinnohatare el dylikt för man inte kan diskutera frågan. 
Svar på tråden Varför tillåts stökiga barn att förstöra för de som sköter sig?