Inlägg från: Anonym (Irriterad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Irriterad)

Varför tillåts stökiga barn att förstöra för de som sköter sig?

Mitt barn går på en fritidsaktivitet där det är viktigt att kunna ta instruktioner, stå still längre stunder och koncentrera sig. 
    För några veckor sedan hade de en uppvisning med denna aktivitet där det är flera barn som stökar och bråkar, inte kan stå stilla, pillar på andra barn eller utrustning m.m. Mitt barn blev irriterad för att hen tappade sin koncentration och tycker att det förtar glädjen i att delta när de som missköter sig får hållas. Jag mailade ansvariga personer för aktiviteten om att jag tycker att man inte bör få vara med på dessa framträdanden om man inte kan sköta sig, varpå jag får svaret att alla ska känna sig välkomna och kunna delta. 

Nu undrar jag - varför då? Varför är det ALLTID så att barn som inte kan sköta sig och förstör för andra barn ska få vara med och fortsätta förstöra? Varför ska de som KAN sköta sig stå tillbaka och bli straffade för detta för att "alla ska med"? 

• Svar på tråden Varför tillåts stökiga barn att förstöra för de som sköter sig?
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Gasell) skrev 2022-12-16 11:18:22 följande:

Håller till viss del med dig men samtidigt är det inte barnens fel utan föräldrarna eller i vissa fall npf diagnos som ställer till det. Det man borde göra är väll att se till att vuxna/föräldrar finns i närheten och kan hjälpa till så sådant inte händer. 

Min dotter går på simning och det är samma sak där. Det är tjejer och killar i gymnasieåldern som håller i hennes grupp. De är jätteduktiga men över hälften av gruppen lyssnar inte. Jag är en av få föräldrar som är med i omklädning och sedan sitter kvar och tittar på träningarna ( i cafeterian, man får inte vara inne i simhallen under träningspassen). Men jag håller som sagt med dig, här hoppar de i bassängen när de inte får, klänger på varandra och ungdomarna, kastar i saker, knuffas osv. Min dotter säger att de säger till men att de inte lyssnar. I denna miljön kan de ju även bli farligt när man inte lyssnar. Jag har nu själv börjat engagera mig i föreningen för att förhoppningsvis kunna hjälpa till på ett bra sätt. Ju fler vuxna desto bättre miljö för alla barn. 

GYMNASIEålder? Då borde man ju verkligen kunna bete sig kan man tycka. Vad är det för söndercurlade ungar?!

Jag tycker inte alltid man kan skylla på diagnoser, och har man nu en diagnos som gör att man stökar och förstör så kanske inte det är rätt fritidsaktivitet. Då kanske man får gå på parkour eller något. 

Sen så är det rätt viktigt för framtiden att kunna ta instruktioner och bete sig på ett bra sätt, annars kommer det att bli mycket besvärligt att behålla ett jobb t ex.

• Anonym (Irriterad)
    Anonym (Gasell) skrev 2022-12-16 11:18:22 följande:

Min dotter går på simning och det är samma sak där. Det är tjejer och killar i gymnasieåldern som håller i hennes grupp. 

Aha, jag missuppfattade dig. Nu läste jag ordentligt. 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (L o v e) skrev 2022-12-16 11:56:01 följande:

Barn behöver få öva på saker, man kan inte vara bra på saker första gången man gör det, och det vore helt vansinnigt att utesluta barn ur aktiviteter för att dom beter sig som barn. 

Vissa har utmaning i att förstå vad som förväntas, och i situationen klara av att koncentrera sig osv. 

Dock beror det givetvis på ålder på barnen. 

Nä, jag tycker inte att man ska få bete sig hursomhelst. Barnen är mellan 7-9 år. Jag känner ganska många barn i den åldern och de kan ta instruktioner och inte bete sig som 3 år. Men i detta fall får de hållas och det är jäkligt märkligt att det alltid ska straffa dem som faktiskt beter sig och försöker sitt bästa.
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Wi) skrev 2022-12-16 12:28:45 följande:

Håller med Um Hamza. En en till sak.. jo du kan faktiskt skylla på en diagnos.

Det används alldeles för ofta som en ursäkt för att slippa uppfostra sina barn. Det går att lära sig saker även om man har en diagnos...
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Igen) skrev 2022-12-16 16:39:43 följande:

Gjorde inte du en liknande tråd tidigare där det senare framkom efter att du låtsas vara både förälder, sen ändra till ledare i grupp, för att slutligen bara vara en person som stör sig i största allmänhet. Samma typsnitt och skriver exakt likadan som denne gjorde med hög irritation gentemot föräldrar med barn som har diagnoser osv, personen fick sina svar men försvann illa kvickt från tråden efter många försök om att skapa debatt. Så here we go again...

Nej, det är inte jag, har inte skapat några trådar tidigare
  • Anonym (Irriterad)
    Spucks skrev 2022-12-18 12:55:44 följande:
    För att de stackars barnen vet ju inte bättre och de är ju bara barn och de vill ju bara ha kul och dessutom är de högintelligenta och ifrågsätta autoriteter när de inte lyssnar.
    De andra barnen däremot, de anpassade idioter, de kan man lungt skita i.
    Tror knappast att det är typiskt för barn som inte kan bete sig att vara högintelligenta. Snarare tvärtom?
Svar på tråden Varför tillåts stökiga barn att förstöra för de som sköter sig?