• Hedda04

Besviken på regeringen

Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

• Svar på tråden Besviken på regeringen
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2024-11-16 12:52:30 följande:

Är det inte så att bilprovningen bara hade 20-25% av marknaden sedan avregleringen? 
    Jag hade aldrig någon bil insverige, men syskon och syskonbarn har. Dekra m.fl är billigare än det statliga bilprovningen, varför skulle det bli annorlunda när sv bilprovning får andra ägare? Flera av deras bilprovningar har ju redn andea ägare?

Om du hade följt länken som jag bifogade i  mitt mejl så hade du sett att det som hände när högern avreglerade bilprovningen var att priserna för bilprovning ökat kraftigt.

Riksrevisionen har konstaterat att kostnaden för bilprovning ökat  46% mer än övriga priser i samhället  10 år efter avregleringen.

Nu när den SD-styrda M/KD/L) regeringen säljer ut Bilbesiktningen till ett tyskt bolag lär priserna öka ännu mer..

teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/bilbesiktning-avsevart-dyrare-efter-avreglering/
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2024-11-16 12:52:30 följande:

Är det inte så att bilprovningen bara hade 20-25% av marknaden sedan avregleringen? 
    Jag hade aldrig någon bil insverige, men syskon och syskonbarn har. Dekra m.fl är billigare än det statliga bilprovningen, varför skulle det bli annorlunda när sv bilprovning får andra ägare? Flera av deras bilprovningar har ju redn andea ägare?

Du har fel när du påstår att statliga  Bilprovningen skulle vara dyrare än de privata alternativen. Bilprovningen  precis som konkurrenterna har olika priser under årets månader och dagar och jämför man äpplen och äpplen så är det ingen skillnad men Riksrevisionen har konstaterat att avregleringen resulterade i högre priser.

En annan negativ effekt av att staten nu säljer den statliga bilprovningen är att mindre orter där bilprovningen inte är lika lönsam riskerar att försvinna med sämre samhällsservice som följd. Så är det alltid när marknaden styr. Då är alltid avkastningen i fokus och olönsamma stationer kommer att läggas ner, det är ett som är säkert..
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2024-11-16 13:14:46 följande:
    Du har fel när du påstår att statliga  Bilprovningen skulle vara dyrare än de privata alternativen. Bilprovningen  precis som konkurrenterna har olika priser under årets månader och dagar och jämför man äpplen och äpplen så är det ingen skillnad men Riksrevisionen har konstaterat att avregleringen resulterade i högre priser.

En annan negativ effekt av att staten nu säljer den statliga bilprovningen är att mindre orter där bilprovningen inte är lika lönsam riskerar att försvinna med sämre samhällsservice som följd. Så är det alltid när marknaden styr. Då är alltid avkastningen i fokus och olönsamma stationer kommer att läggas ner, det är ett som är säkert..
    Som sagt har jag aldrig ägt bil i Sverige, men chattar med ett syskonbarn just nu, och visst har det blivit dyrare men servicen är oändligt mycket bättre än förr.

Varför återreglerade ni inte till statligt ägande när ni hade makten? Ni föreslog inte ens något sånt?
    sen skriver han att en höjning på 200kr är en skrattretande liten del av vad det kostar att ha bil. 
    Ni vill ju att det ska kosta ännu mer! Då är 200kr rent löjligt.
    Am Israel Chai
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2024-11-16 13:21:51 följande:
    Som sagt har jag aldrig ägt bil i Sverige, men chattar med ett syskonbarn just nu, och visst har det blivit dyrare men servicen är oändligt mycket bättre än förr.

Varför återreglerade ni inte till statligt ägande när ni hade makten? Ni föreslog inte ens något sånt?
    sen skriver han att en höjning på 200kr är en skrattretande liten del av vad det kostar att ha bil. 
    Ni vill ju att det ska kosta ännu mer! Då är 200kr rent löjligt.
    Om du hade varit mer insatt i svensk politik hade du känt till att högerpartierna har haft majoritet i riksdagen sedan 2007. S, V och MP har alltså inte haft parlamentariskt stöd för en avreglering. 

Det är bara människor i tätbefolkade områden som fått det bättre. I glesbygden blev det i många fall sämre och ännu sämre kommer det bli nu när det bara kommer att finnas privata alternativ. 

• Mentat
    KillBill skrev 2024-11-16 14:04:25 följande:

Man måste nog vara Sverigedemokrat för att tycka att det är bra att Sverige säljer ut Bilprovningen till skojare som är kända från skandaler kopplat till  bröstimplantat..

omni.se/bilprovningens-agare-inblandad-i-brostskandal/a/kwKq2L

TÜF är alltså det tyska certifieringsinstitutet som har 150 års erfarenhet av tester. Man måste nog vara försedd med de mest magnifika vänsterskygglappar som tänkas kan för att kalla dem skojare, de har tvärtom mycket gott rykte. Vi anlitade TÛF för de varor vi skulle sälja på kontinenten och visste att de ställde höga krav.
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2024-11-16 14:00:09 följande:
    Om du hade varit mer insatt i svensk politik hade du känt till att högerpartierna har haft majoritet i riksdagen sedan 2007. S, V och MP har alltså inte haft parlamentariskt stöd för en avreglering. 

Det är bara människor i tätbefolkade områden som fått det bättre. I glesbygden blev det i många fall sämre och ännu sämre kommer det bli nu när det bara kommer att finnas privata alternativ. 

Snacka om mansplaining och förminskande av mig! 

om du varit mer insatt?

jg bodde i Sverige tills för 7 år sedan och är fortfarande medborgare, Baer att jag är skapligt medveten om svensk politik, men du vet junså  klart bäst som vanligt!

varför valde ni att regera om ni inte lyckades snö en majoritet?

jg tycker det är den ständiga ursäkten för era misslyckanden.

?vi hade borgerlig majoritet? 

Am Israel Chai
  • Baam777
    Hedda04 skrev 2022-12-02 17:47:14 följande:
    Besviken på regeringen

Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

fast sänk bensin fick du
  • nattuw

Man måste nog vara Sverigedemokrat för att tycka att det är bra att Sverige säljer ut Bilprovningen till skojare som är kända från skandaler kopplat till  bröstimplantat..

Man måste nog vara socialdemokrat för att börja babbla om bröstimplantat när det handlar om en så pass viktig fråga som en utförsäljning av bilprovningen.

Men för den som absolut inte vill att frågan om utförsäljningen av bilprovningen blir föremål för en seriös debatt så fungerar det säkert bra att förlöjliga det hela genom att börja prata om bröstimplantat.
  • Anonym (Göran.)

Allt som den här regeringen har försämrat blir svårt att återställa. 

SD har gjort detta möjligt. 

Svar på tråden Besviken på regeringen