• Hedda04

Besviken på regeringen

Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

• Svar på tråden Besviken på regeringen
  • Tow2Mater
    Rickity skrev 2025-01-03 13:30:52 följande:

Samma här .
    Höjningen av elskatten . Inte kul !
    Sänkningen av tandvårdsstödet från 23 till 19 kommer ju att bli hur dyrt som helst . 
    Har visserligen 2 bra löner så det ska väl gå . Blir väl värre för låginkomsttagare med många kids . 

Vilka kostnader ser du att man har mellan 19 och 23 års ålder som en låginkomsttagare ska finansiera for sina myndiga barn som 'blir hur dyrt som helst'?

Från och med det år du fyller 20 år till och med det år du fyller 23 år får du ett tandvårdsbidrag om 600 kronor per år (vilket kan sparas till året efter om man inte behover använda det varje år). Behöver du mycket tandvård gäller det vanliga högkostnadsskyddet för hälso- och sjukvård. Det betyder att vården kostar högst 1 300 kronor under ett år.

Alltså det handlar ju om några hundalappar i extra kostnader max.
  • KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-01-05 19:59:32 följande:
    Vilka kostnader ser du att man har mellan 19 och 23 års ålder som en låginkomsttagare ska finansiera for sina myndiga barn som 'blir hur dyrt som helst'?

Från och med det år du fyller 20 år till och med det år du fyller 23 år får du ett tandvårdsbidrag om 600 kronor per år (vilket kan sparas till året efter om man inte behover använda det varje år). Behöver du mycket tandvård gäller det vanliga högkostnadsskyddet för hälso- och sjukvård. Det betyder att vården kostar högst 1 300 kronor under ett år.

Du har fel. Tandvården har sitt eget system för högkostnadsskydd. Upp till 3 000 kr betalare du hela kostnaden och mellan 3000 och 15000 betalar du 50%. När du själv betalat 10 500 kr ur egen ficka sjunker din kostnad till15% (det som överstiger 15 000 kr).
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-01-05 20:14:25 följande:
    Du har fel. Tandvården har sitt eget system för högkostnadsskydd. Upp till 3 000 kr betalare du hela kostnaden och mellan 3000 och 15000 betalar du 50%. När du själv betalat 10 500 kr ur egen ficka sjunker din kostnad till15% (det som överstiger 15 000 kr).
    Ok. Men har man inte innan 19 års ålder fixat sina tänder och lärt sig hur man sköter om dem? För en normal ungdom är en årlig kontroll och rengöring tillräckligt. Att normala ungdomar skulle ha behov av stora årliga tandläkaringrepp är inte realistist, det är bara politiska diskussionspunkter.
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2025-01-05 19:59:32 följande:

Samtidigt förbättrar man alltså högkostnadsskyddet för äldre, vilket givetvis förbigås med tystnad av dem som inte är intresserade av nyanser utan bara vill kasta skit på regeringen.
    Vem som mest troligt behöver stora jobb utförda på sina tänder, ungdomar eller äldre, kan ju var och en själv fundera på.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-01-05 20:14:25 följande:
    Det var det har jag läste. Om du har behov av mycket tandvård:

'Ibland kan du få tandvård för samma avgift som sjukvård inom din region. Behöver du mycket tandvård gäller det vanliga högkostnadsskyddet för hälso- och sjukvård. Det betyder att vården kostar högst 1 300 kronor under ett år.'

www.1177.se/sa-fungerar-varden/kostnader-och-ersattningar/kostnader-och-ersattningar-inom-tandvard/vad-kostar-tandvard/
  • KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-01-05 20:30:11 följande:
    Det var det har jag läste. Om du har behov av mycket tandvård:

'Ibland kan du få tandvård för samma avgift som sjukvård inom din region. Behöver du mycket tandvård gäller det vanliga högkostnadsskyddet för hälso- och sjukvård. Det betyder att vården kostar högst 1 300 kronor under ett år.'

www.1177.se/sa-fungerar-varden/kostnader-och-ersattningar/kostnader-och-ersattningar-inom-tandvard/vad-kostar-tandvard/
    Om du läst vidare hade du sett att det bara gäller när man är kroniskt sjuk, har en funktionsnedsättning och liknande.  Det finns ungdomar som har dåliga tänder och som är i behov av mycket tandvård. För dem kommer det bli  mycket dyrare.
  • VandrandeRiddaren

Skattesystemet är helt ologiskt.

1. 3/12 reglerna
    Lagstiftaren har inte tänkt på möjligheten att en småföretagare kan ha ett annat jobb förutom det egna företaget, med konsekvensen att det intjänade beloppet räknas på individen oavsett vart de kommer ifrån; därför blir skatten mycket högre. Man tjänar mer som småföretagare om man inte har något externt jobb vilket är helt urbotta idiotiskt.
    2. ISK. Varför ska man få mer betalt av att ligga på soffan och köpa några aktier i storföretag snarare än om man jobbar? Politikerna säger att de vill att man ska spara pengarna. Men varför inte i stället göra det mer attraktivt att jobba för pengarna snarare än att gynna storföretagens aktiekurser? Det här infördes av nuvarande regering.
    3. Arvskatt. Avskaffad. Det här skapar klyftor och ekonomisk ojämlikhet i samhället. Arvskatt behövs för att förhindra bevarandet av klasskillnader i samhället.

Tax what you don't want, tax less that which you want
  • Mentat
    VandrandeRiddaren skrev 2025-01-06 18:44:41 följande:

Skattesystemet är helt ologiskt.

1. 3/12 reglerna
    Lagstiftaren har inte tänkt på möjligheten att en småföretagare kan ha ett annat jobb förutom det egna företaget, med konsekvensen att det intjänade beloppet räknas på individen oavsett vart de kommer ifrån; därför blir skatten mycket högre. Man tjänar mer som småföretagare om man inte har något externt jobb vilket är helt urbotta idiotiskt.
    2. ISK. Varför ska man få mer betalt av att ligga på soffan och köpa några aktier i storföretag snarare än om man jobbar? Politikerna säger att de vill att man ska spara pengarna. Men varför inte i stället göra det mer attraktivt att jobba för pengarna snarare än att gynna storföretagens aktiekurser? Det här infördes av nuvarande regering.
    3. Arvskatt. Avskaffad. Det här skapar klyftor och ekonomisk ojämlikhet i samhället. Arvskatt behövs för att förhindra bevarandet av klasskillnader i samhället.

Visst finns det mycket konstigt i skattesystemet men det här var inte de bästa exemplen. OK, 3/12 reglerna känner jag inte till men en sak jag tycker är stötande med ISK är att om dina tillgångar sjunker i värde tar staten fortfarande in skatt på ditt innehav. Jag kan visst betala skatt om jag har gjort en real vinst men att behöva skatt för att jag har gjort en förlust är helt galet!
    De tillgångar någon har när de går bort har denne redan betalt skatt på en gång. Varför skall man då betala skatt på dem ännu en gång? Det vore som gjort för att förhindra att familjeföretag kan övergå till nästa generation eller att tvinga en bonde att sälja gården även om det finns barn i familjen som vill ta över. Nej, det är fullkomligt galet tänkt! 
  • VandrandeRiddaren
    Mentat skrev 2025-01-06 21:18:19 följande:
    Visst finns det mycket konstigt i skattesystemet men det här var inte de bästa exemplen. OK, 3/12 reglerna känner jag inte till men en sak jag tycker är stötande med ISK är att om dina tillgångar sjunker i värde tar staten fortfarande in skatt på ditt innehav. Jag kan visst betala skatt om jag har gjort en real vinst men att behöva skatt för att jag har gjort en förlust är helt galet!
    De tillgångar någon har när de går bort har denne redan betalt skatt på en gång. Varför skall man då betala skatt på dem ännu en gång? Det vore som gjort för att förhindra att familjeföretag kan övergå till nästa generation eller att tvinga en bonde att sälja gården även om det finns barn i familjen som vill ta över. Nej, det är fullkomligt galet tänkt! 

Jo, men man skulle kunna ha arvsskatt för de rikaste iallafall. Det är arvskatten som gör att klasstillhörigheten överförs till nästa generation. Jag hänvisar här till Emilé Durkheim, sociologins grundare, som skrev om ämnet i Frankrike. USA har också arvsskatt. Finns vissa som ärver hundratals miljoner utan skatt. Det känns galet.

ISK tycker jag bara är märkligt att det blir skattefritt upp till en viss summa, men inte uttag av vinst från småföretag. Småföretagare får jobba hårt och ändå beskattas hårdare än de som sparar i aktier. Men ja visst vore det nice om man slapp skatta på förluster, det är också synd.

• KillBill

Är det inte sjukt svagt av statsminister Ulf Kristersson och utrikesminister Maria Stenergard att de ännu inte stått upp för Danmark efter Donald Trumps hot?

Svar på tråden Besviken på regeringen