• Anonym (Jävla alkohol)

Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!

Jag tycker faktiskt att alla vuxna kan skärpa till sig och stå över alkoholen denna dagen (Julafton), för BARNENS skull. Kan man inte ha roligt utan alkohol har man problem. Tänk på alla barn som har ångest och far illa av vuxnas onödiga konsumtion av alkohol på julafton och förstör den högtiden som faktiskt är riktad mot de små barnen. Skärp er, offra en dag för barnens skull och fira en vit jul! Ha det!

www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG397b/manga-barn-oroliga-infor-julen

• Svar på tråden Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (A) skrev 2022-11-25 17:59:36 följande:

Suck. Sådana här trådar dyker alltid upp till jul. De som resonerar som TS tycker inte att man kan dricka med måtta. ALL alkohol är för mycket. Svartvitt tänk. Antingen är man alkoholist eller så är man nykterist, typ. Ofta kommer det fram att sådana personer har vuxit upp med alkoholiserade föräldrar som söp rejält på julen. Det är tydligen oerhört svårt att förstå att alla inte har haft det så och att det går utmärkt att dricka måttligt och utan att barnen märker ett förändrat beteende. Jag har själv vuxit upp med föräldrar som tagit ett eller ett par glas vin då och då, men jag har ALDRIG sett dem berusade eller märkt någon som helst förändring i deras personlighet eller beteende. Att de har druckit alkohol har jag inte upplevt som obehagligt alls.

Man måste inte vara varken alkis eller nykterist för att tänka som ts. Själv tycker jag att det är dumt att chansa på om just ens egna barn egentligen tycker att det är obehagligt. Måste man vara helt nykter? Var går gränsen för när ett barn märker skillnaden? Eller börjar de känna obehag redan då de vuxna tar första glaset, eftersom de inte vet hur mycket mer det blir? Saker att tänka på iaf.
  • Anonym (Glöm)

Jag dricker hur mycket jag vill. 

Av både julmust eller alkohol. 

Bryr mig ungefär en cm om vad andra tycker. 

• Anonym (Anna)

Nej, julen är inte för barnen. Julen är för hela familjen och ibland för vänner och bekanta. 
    Ett glas till middagen har aldrig skadat ett barn, men mer behöver det inte bli. 

Tycker det är ett märkligt resonemang att julen är endast för barnen.
    90% av all julmat är för vuxna (även om vissa barn gillar inlagd sill och rödkål)
    5%  av dagen handlar om julklappar och tjatet om dem också
    Halva dagen går ut på att städa och laga något i köket
    99% handlar om att de vuxna fixar och donar, trollar med knäna och stressar.

De flesta barn går bara och väntar på tomten, inte många föräldrar har tiden att gå ut med sina barn några timmar och njuta av dagen eller sitta i några timmar för att spela/leka med barnen. 

Så hur menar du att julen är för barnen? Jag förstår inte.

• Spucks

Jag håller med TS om att man har ett alkoholproblem om man inte kan/vill avstå under enskilda dagar för sina barns skull.
    Men jag håller även med dem som skriver att problemet inte är just en enskild dag, utan alla andra dagar.

Anonym skrev 2022-11-25 17:31:39 följande:

Håller med Jesus-förespråkaren. Julen är för att fira Jesu födelse. Att en fjant på familjeliv hittar på att julen handlar om barn-nysning Kalle Anka är mest ett tecken på dennes brist på bildning.

Om du tror att jul är kristendomens påhitt är det väl din bildning som uppvisar brister.
  • Aniiee
    Anonym (Anonym) skrev 2022-11-25 18:13:14 följande:
    Inte enligt innehållsförteckningen.
    Man behöver inte deklarera alkohol under 0.5%, eller vad det är. Det klassas som alkoholfritt. Även annan läsk kan innehålla alkohol som inte behöver deklareras för att den är så låg. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Anna) skrev 2022-11-25 18:33:24 följande:

Nej, julen är inte för barnen. Julen är för hela familjen och ibland för vänner och bekanta. 
    Ett glas till middagen har aldrig skadat ett barn, men mer behöver det inte bli. 

Tycker det är ett märkligt resonemang att julen är endast för barnen.
    90% av all julmat är för vuxna (även om vissa barn gillar inlagd sill och rödkål)
    5%  av dagen handlar om julklappar och tjatet om dem också
    Halva dagen går ut på att städa och laga något i köket
    99% handlar om att de vuxna fixar och donar, trollar med knäna och stressar.

De flesta barn går bara och väntar på tomten, inte många föräldrar har tiden att gå ut med sina barn några timmar och njuta av dagen eller sitta i några timmar för att spela/leka med barnen. 

Så hur menar du att julen är för barnen? Jag förstår inte.

Du firar jul på fel sätt. Julafton är till för att luta sig tillbaka, ta det lugnt, ha det skönt, slappa framför tvn, pussa lite på maken, hälsa på grannarna, umgås med farmor, leka med ungarna, njuta av tillvaron och på sin höjd sätta på ugnen och värma det av julmaten som behöver värmas.

Resten får vara. 

Ok, man kanske ska gå ut med hunden också. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Pappa) skrev 2022-11-25 18:45:07 följande:
    Du firar jul på fel sätt. Julafton är till för att luta sig tillbaka, ta det lugnt, ha det skönt, slappa framför tvn, pussa lite på maken, hälsa på grannarna, umgås med farmor, leka med ungarna, njuta av tillvaron och på sin höjd sätta på ugnen och värma det av julmaten som behöver värmas.

Resten får vara. 

Ok, man kanske ska gå ut med hunden också. 
    En jul som du beskriver är lite som man vill ha det. härligt att du/ni fått till det så mysgt.
  • Anonym (SL)
    Aniiee skrev 2022-11-25 18:03:07 följande:
    Det är inte julafton som är jobbig för barn till alkoholiserade föräldrar. På julafton har barn ofta uppbackning, andra vuxna omkring sig, och faktiskt också ofta föräldrar som pga socialt tryck skärper sig, som folk så vacker kallar det. 

Det är torsdagen i mars på väg hem från skolan och man inte vet om ens förälder är hemma, full eller nykter, glad eller grinig, och man kanske kommer vara ensam med förälder i timmar eller till och med tills man ska tillbaka till skolan, DET är den jobbiga dagen. 
    Kan ju bara tala utifrån egen erfarenhet men jo jul var faktiskt värre än torsdagen i mars, även om det var tufft det med.
    På jul fanns det hopp och förväntan att i år kanske kanske, kanske vi kan få fira utan att mamma är full redan innan Kalle, flippar vid maten skriker och sen ska dela ut julklappar som inget hänt.
    Och Mamma flippade lite extra på just jul för att skulle vara så jävla trevligt och bra och det fixade hon inte...
    Och nä vi hade inte massa andra vuxna som uppbackning....

Jul sätter allt på sin spets...för man är så medveten om att saker inte är som det ska...både vuxna och barn...men alla låtsas...
  • Anonym (Allis)
    Anonym (SL) skrev 2022-11-25 19:22:59 följande:
    Kan ju bara tala utifrån egen erfarenhet men jo jul var faktiskt värre än torsdagen i mars, även om det var tufft det med.
    På jul fanns det hopp och förväntan att i år kanske kanske, kanske vi kan få fira utan att mamma är full redan innan Kalle, flippar vid maten skriker och sen ska dela ut julklappar som inget hänt.
    Och Mamma flippade lite extra på just jul för att skulle vara så jävla trevligt och bra och det fixade hon inte...
    Och nä vi hade inte massa andra vuxna som uppbackning....

Jul sätter allt på sin spets...för man är så medveten om att saker inte är som det ska...både vuxna och barn...men alla låtsas...
    Personligen tyckte jag det var jobbigare när vi missade halva mormors begravning för att styvfar var bakis/oväckbar efter att ha varit ute och supit hela natten.

Att han blev tjatig och bröligt högljudd på jul och sen oftast somnade i en hörna var hanterbart. Misslyckade försök till julklappar var jag så van vid från båda mina "pappor" så det var liksom standard.
  • Dr Nail

Julen är inte barnens högtid, julen är Jesus Kristus högtid.

Svar på tråden Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!