• Anonym (Hatar kränkta människor)

Soc anmäld

Skolan har soc anmält oss för att sonen uttryckt att hans mormor borde dö snart.
    Får man inte uttrycka en sån önskan? ingen annan lider väl av det? 
    Samhället börjar bli så jäkla knepigt med alla som är kränkta för allting hela tiden. 
    Vad skulle skolan, soc eller samhället förlora på en sån önskan?

*Sonen hatar sin mormor 

*hela familjen hatar mormor 

*skulle hon dö skulle vi få ärva en massa pengar som skulle vara till sonens fördel 

Ingen annan påverkas av att en tant som lever på övertid dör

• Svar på tråden Soc anmäld
  • Kockobello
    elmadumle skrev 2022-11-09 21:50:26 följande:

Åh vad snopen du ska bli ts när det visar sig att mormor skänkt allt hon har till välgörenhet, låtit någon annan ärva pengarna eller helt enkelt levt upp alla pengar, för visst har du rätt till laglotten men det är av det som finns kvar när hon är död. Så länge hon lever kan hon göra vad fasen hon vill med pengar och tillhörigheter, elda upp det om hon vill. 

Du vet inte vad tanten har gjort. Hon kan vara en pedofil, som du tycker också ska blåsa dottern på arvet.
  • AndreaBD
    Anonym (Hatar kränkta människor) skrev 2022-11-09 20:37:52 följande:
    Hur man pratar med barnen om mormor och vad det är för fel på henne är faktiskt upp till varje förälder att bestämma själv. Ingen annan påverkas av det. Det som påverkas är barnen inställning till mormor och men barn påverkas av föräldrar ändå sociala värderingar om föräldrarna är kristna aktiva i politiken eller intressen. klart föräldrar själva måste få bestämma vad dom vill att ens barn ska ta del av 
    Annat vore idiotiskt inte fan uppfostrar man robotar som helt själva ska bestämma och forma sig till va fan som helst. Barnen ska trots allt kunna passa in i den familj som dom föds till
    Det är kanske just vad du gör - uppfostra dem till robotar. Barn reagerar annorlunda än vuxna! Du tänker på vuxna. Barn måste utveckla empati som barn. Som vuxen är det för sent. Och du stoppar deras empati-utveckling, eller åtminstone stör den, genom att överföra ditt hat för en person. Det påverkar barn mycket mer och helt annorlunda än vad det gör vuxna. 
  • Anonym (Teddy)
    molly50 skrev 2022-11-09 20:48:04 följande:
    Nej,men då kanske TS ska berätta vad det är hon har gjort så kanske man kan bilda sig en bättre uppfattning. 
    Hittills har hon bara berättat att hon avskyr mormor och hoppas att hon ska dö så att hon kan få arvet.
    Då är det lätt att tolka det som att problemet ligger hos TS. 
    Jag har faktiskt svårt att förstå tolkningen att ts är problemet. Jag tror att ofta när ett barn tar avstånd ifrån en förälder så finns det en allvarlig anledning till det. Att klippa banden till en förälder är väldigt känslomässigt svårt att göra. Så när ts säger sig hata mormor så tolkar jag det som att det finns en anledning till det och anledningen stavas mormor.
  • Kockobello
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-09 22:14:11 följande:
    Jag har faktiskt svårt att förstå tolkningen att ts är problemet. Jag tror att ofta när ett barn tar avstånd ifrån en förälder så finns det en allvarlig anledning till det. Att klippa banden till en förälder är väldigt känslomässigt svårt att göra. Så när ts säger sig hata mormor så tolkar jag det som att det finns en anledning till det och anledningen stavas mormor.
    De ser att de står "mormor" och då ser de automatiskt en söt liten tant med kanelbullar. De begriper lnte att det lika gärna kan vara ett as.
  • Anonym (Fast)
    Kockobello skrev 2022-11-09 22:16:46 följande:
    De ser att de står "mormor" och då ser de automatiskt en söt liten tant med kanelbullar. De begriper lnte att det lika gärna kan vara ett as.
    Klart att man kan hata någon och bära på ilska över något i det förflutna. Men att sprida över hat på barnet på det sättet att barnet berättar i skolan att de önskar att elaka mormor dör så de kan ärva är en helt annan. Det tyder bara på dåligt omdöme.

Allt löser sig om de bara får arvet, nu nu nu?
    Spelar liksom ingen roll om det är en gammal tant eller en pedofil pappa. Att önska livet ur folk så man kan få pengar är inte ok Och att "sälja in" det till barnet att barnet får det mycket bättre då (med arvet på kontot) är fel. Det är så man skapar framtida psykopater eller brottslingar.
  • Anonym (m. LM,.)
    Anonym (Hatar kränkta människor) skrev 2022-11-09 14:00:37 följande:

att du inte förstår att det inte handlar om att hata andra människor utan endast EN, ingen annan blir lidande för det!
    Alla har rätt till sina känslor även om det innebär att hata sin mormor. 

Att en tant dör och vi får ett arv är väl vaken skolans eller samhällets problem eller?  

för vem är detta så fruktansvärt? Det verkar ingen kunna svara på 

Det spelar ingen roll vad mormor har gjort för att ni ska hata henne så, att din son uttryckte sig så lät antagligen otroligt känslokallt i anmälarens öron. Hade sonen, eller du, förklarat varför kanske de hade tänkt annorlunda. 

Anmälan är, som någon skrev, av omtanke av din son. Det är inte sunt att älta och nära ett hat mot en person man faktiskt kan stryka ur sina liv helt och hållet. 

• Anonym (i)
    Kockobello skrev 2022-11-09 21:55:16 följande:
    Du vet inte vad tanten har gjort. Hon kan vara en pedofil, som du tycker också ska blåsa dottern på arvet.
    Eller så är det ts som är skruvad?

Helt ärligt, vad får du för intryck av den som skriver? Verkar det vara en trevlig person som det går att resonera med och som inte inbjuder till konflikter eller verkar det som om allt inte står riktigt rätt till?
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (i) skrev 2022-11-10 05:50:39 följande:

Helt ärligt, vad får du för intryck av den som skriver? Verkar det vara en trevlig person som det går att resonera med och som inte inbjuder till konflikter eller verkar det som om allt inte står riktigt rätt till?

å andra sidan, om man växer upp med en förälder som kanske hotar, slår, låser in, förgriper sig på en sexuellt. Då kan jag tycka att det är en sund och frisk reaktion att bli så arg, både på förrövaren och de som förminskar vad förrövaren gjort. Risken med att växa upp med en sån förälder är ju också att man får lite svårt med det sociala. 

Tror att vi tolkar TS olika beroende på egna erfarenheter. Min kompis pappa låste in sina barn, hotade och förlöjligade dem, förgrep sig sexuellt på den ena. Min kompis stod det verkligen inte riktigt rätt till med, bland annat blev hon aggressiv (år av terapi tog bort det).

Har man upplevt sånt eller haft det i sin närhet ligger det nog närmare till hands att tro att det är ngt sånt TS har upplevt. Har man inte det kan jag förstå att det låter orimligt. 

• Kockobello
    Anonym (i) skrev 2022-11-10 05:50:39 följande:

Det har ingen relevans.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Man måste varken gilla släktingar eller umgås med dem, oavsett anledning. Men det klart att det väcker oro om ett barn säger att hen hoppas att mormor dör snart så ni får ärva pengar? Vilka föräldrar lär sina barn sånt? 

För att inte tala om det giriga och dubbelmoraliska i att avsky någon men ändå vilja ha pengarna. 

Svar på tråden Soc anmäld