• Anonym (Ninni)

Soc anmäld

molly50 skrev 2022-11-09 19:36:40 följande:
    Och mormor har rätt att testamentera sina pengar till någon annan,serru. 

Bara delvis rätt. Man kan inte göra sina bröstarvingar arvlösa. De har alltid rätt till laglotten. 

TS, hur kan ditt barn hata en person som han aldrig har träffat? Jag förstår ju av vad du skrivit att människan i fråga betett sig vidrigt och att inte ha kontakt kan säkert vara ett bra beslut. Men att låta kvinnan ta så mycket plats i dina barns liv genom ditt hat och ältande låter inte bra. Jag tror inte att dina barn mår bra av det. Det räcker med att säga att mormor betett sig illa och att ni därför inte träffar henne.

• Anonym (Ninni)
    Anonym (i) skrev 2022-11-10 05:50:39 följande:
    Eller så är det ts som är skruvad?

Helt ärligt, vad får du för intryck av den som skriver? Verkar det vara en trevlig person som det går att resonera med och som inte inbjuder till konflikter eller verkar det som om allt inte står riktigt rätt till?

å andra sidan, om man växer upp med en förälder som kanske hotar, slår, låser in, förgriper sig på en sexuellt. Då kan jag tycka att det är en sund och frisk reaktion att bli så arg, både på förrövaren och de som förminskar vad förrövaren gjort. Risken med att växa upp med en sån förälder är ju också att man får lite svårt med det sociala. 

Tror att vi tolkar TS olika beroende på egna erfarenheter. Min kompis pappa låste in sina barn, hotade och förlöjligade dem, förgrep sig sexuellt på den ena. Min kompis stod det verkligen inte riktigt rätt till med, bland annat blev hon aggressiv (år av terapi tog bort det).

Har man upplevt sånt eller haft det i sin närhet ligger det nog närmare till hands att tro att det är ngt sånt TS har upplevt. Har man inte det kan jag förstå att det låter orimligt. 

• Anonym (Ninni)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-10 07:36:26 följande:

Man måste varken gilla släktingar eller umgås med dem, oavsett anledning. Men det klart att det väcker oro om ett barn säger att hen hoppas att mormor dör snart så ni får ärva pengar? Vilka föräldrar lär sina barn sånt? 

För att inte tala om det giriga och dubbelmoraliska i att avsky någon men ändå vilja ha pengarna. 

Har mormodern betett sig som man kan befara är TS värd ett stort j-a skadestånd.

Tycker du även att våldsoffer till dömda gärningsmän borde tacka nej till skadestånd om de är arga på gärningsmannen? 

• Anonym (Ninni)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-10 07:59:42 följande:

Kan inte citera från mobilen. Ninni, som TS uttrycker det sig låter det inte som det handlar om uteblivet skadestånd eller annan obetald skuld. Mer som att: Vi avskyr mormor, kan hon inte dö snart så att vi kan sätta sprätt på pengarna?

Det låter inte särskilt sympatiskt att uttrycka sig så och särskilt inte till ett barn. Man kan ha starka skäl att hata och vilja ha kompensation, men man lämnar barnet utanför. 

Jag tycker också att TS gjort fel som pratat med sitt barn om detta. Det var det första jag skrev i tråden. Men den är lång nu, så jag förstår att du inte minns/har sett det. 

Om det rör sig om såna brott jag skrev om är det så himla många som aldrig ens polisanmäler, så om TS ser arvet som en typ av skadestånd (min gissning) tycker jag hon gör helt rätt. Jag ser inget som helst moraliskt fel i att hata en förrövare och se fram emot att få arvet efter den.

Om det är så att mormodern begått någon typ av övergrepp mot TS så är det mormodern som har bristande moral och ingen annan. Men, som du skriver, detta är inget TS bör prata med sina barn om. 

• Anonym (Ninni)
    molly50 skrev 2022-11-10 21:10:22 följande:
    Vi vet ju inte ens vad det är mormor har gjort som är så fruktansvärt hemskt.
    Om TS hade berättat det så hade hon kanske fått ett annat gensvar.
    Men när hon bara skriver att mormor har flera miljoner och att hon hoppas att mormor snart dör så att hon får ärva dem så har i alla fall jag svårt att känna medkänsla för TS. 
    Dessutom har hon skrivit att hennes barn har fåt vara med om att ärva flera andra släktingar som har gått bort.
    Det gör att man får känslan av att pengarna betyder mer för TS än vad hennes släktingar gör.

Alltså, om släktingen är ett j-a svin så bryr man sig så klart mer om pengarna än om personen. 

Jag berättade tidigare om en kompis vars förälder var just ett sånt svin. Som ung kunde min kompis säga att det vore skönt om föräldern dog. Idag, många år av missbruk, självskadebeteende och i synnerhet terapi senare, är kompisen istället helt likgiltig inför förälderns död. 

Av vad du skriver gissar jag att du inte har någon närstående som blivit systematiskt plågad av en förälder. Har man sett på nära håll vad det kan göra med en människa är det inte svårt att förstå hur TS resonerar. 

Pengar är inte heller kompensation tagen ur luften. Ser jag till min kompis ligger hen ekonomiskt flera år efter sina jämnåriga. När vi andra pluggade eller fick våra första jobb hankade sig kompisen fram på ströjobb mellan perioderna av sjukskrivningar och terapi. Att behöva ägna år åt att ta sig vidare efter det som föräldern utsatt en för kostar pengar. 

• Anonym (Ninni)
    molly50 skrev 2022-11-10 22:26:56 följande:
    Jag har mist närstående. Men ingen jag har avskytt och tagit avstånd ifrån.
    Men jag har en vän som blivit illa behandlad av en närstående.
    Och den vännen har aldrig blandat in sina barn i den saken.
    Nu,som vuxna,så vet barnen.
    Men innan dess så höll hon dem utanför.
    Varför dra in barnen i sådana saker?
    Det är det som många här vänder sig emot.

Ja, och det gör Teddy och jag med. 

Men jag vänder mig också mot din moralpredikan om vilka känslor TS borde ha för sin förälder. 

• Anonym (Ninni)
    Anonym (Stina) skrev 2022-11-10 22:58:11 följande:

Alla har rätt till sina känslor. Men ett barn mår inte bra av att behöva hantera vuxnas komplexa och svåra känslor. Barn är rätt svartvita och kan omöjligt begripa komplexiteten i det här hatet mot mormor. 

Det är ju inte ovanligt att man varit med om hemska saker som barn, och kan ha mycket bittra känslor gentemot föräldrar som svikit eller misshandlat. 

men man hanterar det med andra vuxna - det ska inte överföras till barnen. Om de dessutom har kontakt alls är det en helt onödig sanning att mata barnet med  Barnet hade mått bättre av att bara veta att kontakt inte är möjlig och att föräldrar inte kommer överens med mormor. Att dra in arv osv är bara fult, det är inte barnets eget behov utan den vuxne som känner såhär. 

Och som sagt: man blir inte anmäld bara sådär även om det låter så här på familjeliv. Jag tror TS är rätt obalanserad och att det finns en förståelig oro över hur barnet har det. 

Mmmm. Det är ju också det jag skrivit. Inklusive i det inlägg du citerar... 
Svar på tråden Soc anmäld