• Fbmaestro

Tillräckligt skäl för uppsägning?

Hej,
    Osäker om detta hamnat rätt, men provar i alla fall.

Jag har varit på semester nere i spanien och tog ut semester t.o.m 26/10.
    Mot slutet av semestern upptäckte vi en fuktskada vi har i vår lgh i spanien då det droppade vatten hos grannen nedanför. Akut och fick med hjälp av försäkring igång rivning ganska snabbt, håller nu på att avfukta.

Jag kontaktade min chef ganska omgående och förklarade situationen, och sa att jag behöver vara kvar här ett tag till. Jag har kontaktat kollegor som drabbar och de är med på att täcka upp. Jag kan arbeta härifrån eller ta ut semester. Vi arbetar ändå 80% hemifrån i vanliga fall tänkte jag. Ok sa han då, hör av dig när du bokat biljetten hem. 
    Jag försökte ta reda på hur lång tid arbetet kan ta och det skulle ta längre tid än jag trott.  Jag kom överens med min bror om att han kommer hit den 10e och tar över så att jag kan åka hem. Kontaktar chefen och säger att jag kommer hem den 11e, varpå han säger att detta blir olovlig frånvaro. Det är inte ok att du själv bestämmer när du ska ha semester. Jag förklarar att det inte är att betrakta som semester då jag mest sitter hemma med arbetare, och att jag också blir lidande av det här, jag hade inte planerat att vara kvar här och vill ju gärna också åka hem. Han säger, vi pratar mer när du kommer hem, jag tar det hellre ansikte mot ansikte. 

Detta har gjort mig lite nervös och jag är lite orolig för att det kan vara skäl till uppsägning. Vad tror ni? 
    Någon som har koll?

• Svar på tråden Tillräckligt skäl för uppsägning?
  • Fiona M

Du tänker att du ska vara borta 17 arbetsdagar extra och verkar inte ens förstå varför chefen har problem med det?

• Fiona M
    Fbmaestro skrev 2022-11-06 13:54:31 följande:

I mitt huvud har han via mail redan gett mig godkänt för minst en vecka semester till.

Eller vad tycker ni?
    Det innebär semester från den 26/10-1/11 (minst)
    Därefter olovlig frånvaro. Låt säga mellan den 2/11-4/11.
    Och jag kommer vabba kommande vecka.
    Har jag rätt,fel, är jag ute och cyklar? Eller vad tror ni?
    Är din familj kvar så hade väl de kunnat se efter lägenheten och du åkt hem för att arbeta?
  • GGN

Sa han inte först att det var okej??
    En enda företeelse kan bli svårt att säga upp dig för, dessutom är det flera steg arbetsgivaren måste gå igenom innan uppsägning kan ske. 

• GGN
    Fbmaestro skrev 2022-11-06 13:54:31 följande:

I mitt huvud har han via mail redan gett mig godkänt för minst en vecka semester till.

Eller vad tycker ni?
    Det innebär semester från den 26/10-1/11 (minst)
    Därefter olovlig frånvaro. Låt säga mellan den 2/11-4/11.
    Och jag kommer vabba kommande vecka.
    Har jag rätt,fel, är jag ute och cyklar? Eller vad tror ni?
    Varför vabba?
  • Daisy28

Ja, nu har du ställt till det. Kolla om du kan få tjänstledigt 

Med ett par dagars medveten olovlig frånvaro när chefen varit tydligt bör du kolla läget och be om hjälp från ditt fack

• Daisy28

Antar att du inte har någon skriftlig kring din semester eller godkänd tidrapportering. Hänger en del på om chefen vill bli av med dig eller inte. 

Har du jobbat något dessa dagar? 

• Fbmaestro
    Fiona M skrev 2022-11-06 14:32:53 följande:

Du tänker att du ska vara borta 17 arbetsdagar extra och verkar inte ens förstå varför chefen har problem med det?

13 dagar... 
    Jag fattar att han har problem med det. Men har svårt att se mina andra val. Nej min familj hade inte möjlighet att stanna. Enbart 1 barn är kvar med mig. 

Vad hade du gjort??
  • Fbmaestro
    Daisy28 skrev 2022-11-06 15:29:34 följande:

Antar att du inte har någon skriftlig kring din semester eller godkänd tidrapportering. Hänger en del på om chefen vill bli av med dig eller inte. 

Har du jobbat något dessa dagar? 

Om jag skriver att jag behöver vara borta minst en vecka till. Och chefen svarar: då får du ta det som semester. 
    Är inte det ett godkännande i sig?
  • mammatill6
    Fbmaestro skrev 2022-11-06 15:46:59 följande:

13 dagar... 
    Jag fattar att han har problem med det. Men har svårt att se mina andra val. Nej min familj hade inte möjlighet att stanna. Enbart 1 barn är kvar med mig. 

Vad hade du gjort??
    Men det är ju inte mer rätt att vabb? du kan ju inte vabba för att kunna stanna kvar utan skit från jobbet.  Det du skulle gjort varit att anlitat någon som övervakat. Att du inte vill lämna ut nyckel är inte skäl för att skippa jobbet. 
  • Fiona M

Varför är ett barn kvar med dig om du tänkt jobba på distans?

Svar på tråden Tillräckligt skäl för uppsägning?