Tillräckligt skäl för uppsägning?
Hej,
Osäker om detta hamnat rätt, men provar i alla fall.
Jag har varit på semester nere i spanien och tog ut semester t.o.m 26/10.
Mot slutet av semestern upptäckte vi en fuktskada vi har i vår lgh i spanien då det droppade vatten hos grannen nedanför. Akut och fick med hjälp av försäkring igång rivning ganska snabbt, håller nu på att avfukta.
Jag kontaktade min chef ganska omgående och förklarade situationen, och sa att jag behöver vara kvar här ett tag till. Jag har kontaktat kollegor som drabbar och de är med på att täcka upp. Jag kan arbeta härifrån eller ta ut semester. Vi arbetar ändå 80% hemifrån i vanliga fall tänkte jag. Ok sa han då, hör av dig när du bokat biljetten hem.
Jag försökte ta reda på hur lång tid arbetet kan ta och det skulle ta längre tid än jag trott. Jag kom överens med min bror om att han kommer hit den 10e och tar över så att jag kan åka hem. Kontaktar chefen och säger att jag kommer hem den 11e, varpå han säger att detta blir olovlig frånvaro. Det är inte ok att du själv bestämmer när du ska ha semester. Jag förklarar att det inte är att betrakta som semester då jag mest sitter hemma med arbetare, och att jag också blir lidande av det här, jag hade inte planerat att vara kvar här och vill ju gärna också åka hem. Han säger, vi pratar mer när du kommer hem, jag tar det hellre ansikte mot ansikte.
Detta har gjort mig lite nervös och jag är lite orolig för att det kan vara skäl till uppsägning. Vad tror ni?
Någon som har koll?