Inlägg från: Fbmaestro |Visa alla inlägg
  • Fbmaestro

Tillräckligt skäl för uppsägning?

Hej,
    Osäker om detta hamnat rätt, men provar i alla fall.

Jag har varit på semester nere i spanien och tog ut semester t.o.m 26/10.
    Mot slutet av semestern upptäckte vi en fuktskada vi har i vår lgh i spanien då det droppade vatten hos grannen nedanför. Akut och fick med hjälp av försäkring igång rivning ganska snabbt, håller nu på att avfukta.

Jag kontaktade min chef ganska omgående och förklarade situationen, och sa att jag behöver vara kvar här ett tag till. Jag har kontaktat kollegor som drabbar och de är med på att täcka upp. Jag kan arbeta härifrån eller ta ut semester. Vi arbetar ändå 80% hemifrån i vanliga fall tänkte jag. Ok sa han då, hör av dig när du bokat biljetten hem. 
    Jag försökte ta reda på hur lång tid arbetet kan ta och det skulle ta längre tid än jag trott.  Jag kom överens med min bror om att han kommer hit den 10e och tar över så att jag kan åka hem. Kontaktar chefen och säger att jag kommer hem den 11e, varpå han säger att detta blir olovlig frånvaro. Det är inte ok att du själv bestämmer när du ska ha semester. Jag förklarar att det inte är att betrakta som semester då jag mest sitter hemma med arbetare, och att jag också blir lidande av det här, jag hade inte planerat att vara kvar här och vill ju gärna också åka hem. Han säger, vi pratar mer när du kommer hem, jag tar det hellre ansikte mot ansikte. 

Detta har gjort mig lite nervös och jag är lite orolig för att det kan vara skäl till uppsägning. Vad tror ni? 
    Någon som har koll?

• Svar på tråden Tillräckligt skäl för uppsägning?
  • Fbmaestro

Jag vet ju att han har rätt. Men jag har svårt att förstå hur jag annars skulle göra. Arbetet behövde ju påbörjas. 

Jag hittar denna text på verksamt och baserat på den så känns det ändå som att jag inte gjort bort mig tillräckligt för att bli uppsagd:

Olovlig frånvaro kan vara sakligt skäl för uppsägning. Det är viktigt att du som arbetsgivare tar reda på orsaken till frånvaron och vidtar åtgärder för att frånvaron ska upphöra. Är det fråga om korta och enstaka tillfällen med en godtagbar förklaring är det sannolikt inte skäl för uppsägning.

Om en anställd är borta mer än cirka två veckor utan att höra av sig kan det anses vara sakligt skäl för att avsluta anställningen. Det är dock viktigt att du har försökt komma i kontakt med personen under tiden. Även fusk med tidrapportering kan vara skäl för uppsägning

• Fbmaestro
    Lite detaljer. 

Jag kontaktade först chefen och förklarade att jag kommer behöva vara kvar minst en vecka till. Jag kan antingen arbeta härifrån eller ta semester. 

Han svarade. 
    " du får ta det som semester och jag behöver veta vilken dag du börjar jobba igen"

Jag skrev
    "Ok tack, lite svårt att säga men gissningsvis nästa vecka eller veckan därpå. Jag återkommer när jag har ett mer exakt datum.

Han skrev 
    "Bra om du återkommer snarast med datum då du är tillbaka "

Jag kollade upp och skrev 
    "Ursäkta att du inte fått ett datum förrän nu(3dagars väntetid) det har visat sig vara ett större arbete som behöver utföras, men jag har löst så min bror byter av mig. Jag kan vara tillbaka i arbete den 14/11. Kollegorna är medvetna om detta och har godkänt det. 

Chefen svarar:
    Det är inte ok. Du är nu på olovlig frånvaro. Kontakta mig snarast när du kommer hem.

Att tillägga är att det är bara min lgh. Ingen annans. Och jag vill ogärna ge ut nycklar till någon jag inte känner för att övervaka arbetet. 
    Min tidigare chef hade aldrig haft problem med detta. Men detta är som sagt en ny chef. Arbetsplatsen är sådär och jag är egentligen redan ute efter en ny arbetsplats. Men som småbarnspappa vill man inte heller ha panik och stå utan arbetsplats. 
  • Fbmaestro

I mitt huvud har han via mail redan gett mig godkänt för minst en vecka semester till.

Eller vad tycker ni?
    Det innebär semester från den 26/10-1/11 (minst)
    Därefter olovlig frånvaro. Låt säga mellan den 2/11-4/11.
    Och jag kommer vabba kommande vecka.
    Har jag rätt,fel, är jag ute och cyklar? Eller vad tror ni?
  • Fbmaestro
    Fiona M skrev 2022-11-06 14:32:53 följande:

Du tänker att du ska vara borta 17 arbetsdagar extra och verkar inte ens förstå varför chefen har problem med det?

13 dagar... 
    Jag fattar att han har problem med det. Men har svårt att se mina andra val. Nej min familj hade inte möjlighet att stanna. Enbart 1 barn är kvar med mig. 

Vad hade du gjort??
  • Fbmaestro
    Daisy28 skrev 2022-11-06 15:29:34 följande:

Antar att du inte har någon skriftlig kring din semester eller godkänd tidrapportering. Hänger en del på om chefen vill bli av med dig eller inte. 

Har du jobbat något dessa dagar? 

Om jag skriver att jag behöver vara borta minst en vecka till. Och chefen svarar: då får du ta det som semester. 
    Är inte det ett godkännande i sig?
  • Fbmaestro
    Fiona M skrev 2022-11-06 15:54:47 följande:

Varför är ett barn kvar med dig om du tänkt jobba på distans?

För att han sa att jag inte skulle få jobba på distans, utan skulle ta semester. 
    Då blev det att ett barn fick vara kvar med mig...
  • Fbmaestro
    Daisy28 skrev 2022-11-06 16:05:06 följande:
    Inte skaffat bostad i Spanien om det inte finns någon i närheten som kan hjälpa vid kris. 

Hade sökt tjänstledigt med lite marginal

Du bör prata med ditt fack 
    Drygt svar, så man ska inte köpa sommarstuga någonstans där du inte känner någon som kan hjälpa dig om något händer? 
    Löjligt resonemang.. 

Gällande godkännandet av semester så köper jag att det inte finns stöd för mer än en vecka. Men det känns som att 1 vecka i alla fall är solklar att han godkänt när han säger att jag då får ta det som semester...
  • Fbmaestro
    Fiona M skrev 2022-11-06 16:38:26 följande:
    Varför, när de andra åkte hem?
    Vad försöker du komma fram till???
    Min fru var tvungen att åka hem. 
    Jag skulle ta mer semester som min chef sa. Då blev det att hon tar med sig ett barn och ett barn är kvar med mig... om jag ändå är kvar och inte får jobba så kan barnet väl likväl vara kvar med mig??? För att underlätta för min fru så att hon inte behöver ha hand om båda barnen själv
  • Fbmaestro

Chefen körde lite skrämseltaktik tror jag.
    Han sa att om jag kan visa underlag för att det jag sagt är sant så får jag en skriftlig varning. Något som antyder på att jag blir uppsagd om jag inte kan visa det han efterfrågar. 

Jag visade honom det han ville se. Han fick även tala med min jurist som driver hela processen i spanien med försäkring o så. 

Nu låtsas han som ingenting. Han har inte tagit upp detta igen eller sagt något om skriftlig varning. 
    Enligt mina kollegor så känner man en oerhörd spänning när man sitter i samma rum som oss. 

Oavsett så har jag kollat upp och han har ingen grund för att säga upp mig även om han hade velat det. Då han i varningen om att jag gör fel hade behövt skriva att jag riskerar uppsägning om jag inte kommer tillbaka. Det gjorde han inte. 
    Nästa argument är att han godkände när jag begärde "minst en vecka till". Enligt jurist innebär det att han godkänt mer än en vecka. 

Hur som så verkar det inte som att det kommer gå så långt. Men det som stör mig är att han trott att jag ljuger, chansen att reparera samarbetet är näst intill obefintlig.  
    Känner inte för att fortsätta arbeta där med honom som chef.
    Ska på arbetsintervju imorn.. tror inte jag blir kvar på denna arbetsplats länge till...

Ps: om jag hade fått ok att jobba från spanien så hade hela familjen åkt hem. Men eftersom jag inte fick det så var en dotter kvar med mig.

Svar på tråden Tillräckligt skäl för uppsägning?