• Fbmaestro

Tillräckligt skäl för uppsägning?

Hej,
    Osäker om detta hamnat rätt, men provar i alla fall.

Jag har varit på semester nere i spanien och tog ut semester t.o.m 26/10.
    Mot slutet av semestern upptäckte vi en fuktskada vi har i vår lgh i spanien då det droppade vatten hos grannen nedanför. Akut och fick med hjälp av försäkring igång rivning ganska snabbt, håller nu på att avfukta.

Jag kontaktade min chef ganska omgående och förklarade situationen, och sa att jag behöver vara kvar här ett tag till. Jag har kontaktat kollegor som drabbar och de är med på att täcka upp. Jag kan arbeta härifrån eller ta ut semester. Vi arbetar ändå 80% hemifrån i vanliga fall tänkte jag. Ok sa han då, hör av dig när du bokat biljetten hem. 
    Jag försökte ta reda på hur lång tid arbetet kan ta och det skulle ta längre tid än jag trott.  Jag kom överens med min bror om att han kommer hit den 10e och tar över så att jag kan åka hem. Kontaktar chefen och säger att jag kommer hem den 11e, varpå han säger att detta blir olovlig frånvaro. Det är inte ok att du själv bestämmer när du ska ha semester. Jag förklarar att det inte är att betrakta som semester då jag mest sitter hemma med arbetare, och att jag också blir lidande av det här, jag hade inte planerat att vara kvar här och vill ju gärna också åka hem. Han säger, vi pratar mer när du kommer hem, jag tar det hellre ansikte mot ansikte. 

Detta har gjort mig lite nervös och jag är lite orolig för att det kan vara skäl till uppsägning. Vad tror ni? 
    Någon som har koll?

• Svar på tråden Tillräckligt skäl för uppsägning?
  • Yllop

Olovlig frånvaro är skäl till uppsägning.
    Är du med i facket?

• glassgumman78

Mellan 26 okt och 11 nov är det 12 vardagar/arbetsdagar. Det är ganska mycket att vara borta extra.
    Misstänker att chefen tänkte ok några extra dagar...men inte att ta 2,5 arbetsvecka på eget bevåg.
    Och självklart är det semester även om du "bara sitter med arbetare"...du är ju inte på jobbet....
    Och det är ju chefen som beslutar om du kan ta ut semester, förutsatt att du har dagar att ta ut...
    Du pratade om att jobba på distans, har du gjort det?

Du skriver "vår" lägenhet...vem har du den med och måste någon vara där hela tiden?
    Hur gör ni när ni inte är där i vanliga fall?

Jag skulle kontakta facket men även försöka komma hem tidigare....

• Friger

En badrumsrenovering tar ju typ en månad i bästa fall. Ska betongen avfuktas innan tar det ännu längre tid.

Är spanjorerna snabbare?

Det finns ingen som bor på plats som kan titta till det hela då och då?

Jo, olovlig frånvaro är skäl för uppsägning men verkar konstigt om din chef skulle dra det kortet utan att flagga att du måste komma till jobbet först.

Däremot så kommer han nog att meddela att det inte är okej att förlänga semestern flera veckor för att sitta och titta på när betong torkar.

• Fbmaestro

Jag vet ju att han har rätt. Men jag har svårt att förstå hur jag annars skulle göra. Arbetet behövde ju påbörjas. 

Jag hittar denna text på verksamt och baserat på den så känns det ändå som att jag inte gjort bort mig tillräckligt för att bli uppsagd:

Olovlig frånvaro kan vara sakligt skäl för uppsägning. Det är viktigt att du som arbetsgivare tar reda på orsaken till frånvaron och vidtar åtgärder för att frånvaron ska upphöra. Är det fråga om korta och enstaka tillfällen med en godtagbar förklaring är det sannolikt inte skäl för uppsägning.

Om en anställd är borta mer än cirka två veckor utan att höra av sig kan det anses vara sakligt skäl för att avsluta anställningen. Det är dock viktigt att du har försökt komma i kontakt med personen under tiden. Även fusk med tidrapportering kan vara skäl för uppsägning

• Friger
    Fbmaestro skrev 2022-11-06 08:44:41 följande:

Jag vet ju att han har rätt. Men jag har svårt att förstå hur jag annars skulle göra. Arbetet behövde ju påbörjas. 

Jag hittar denna text på verksamt och baserat på den så känns det ändå som att jag inte gjort bort mig tillräckligt för att bli uppsagd:

Olovlig frånvaro kan vara sakligt skäl för uppsägning. Det är viktigt att du som arbetsgivare tar reda på orsaken till frånvaron och vidtar åtgärder för att frånvaron ska upphöra. Är det fråga om korta och enstaka tillfällen med en godtagbar förklaring är det sannolikt inte skäl för uppsägning.

Om en anställd är borta mer än cirka två veckor utan att höra av sig kan det anses vara sakligt skäl för att avsluta anställningen. Det är dock viktigt att du har försökt komma i kontakt med personen under tiden. Även fusk med tidrapportering kan vara skäl för uppsägning

Tror nog att chefen tänkt sig när du ringde att du anlitar någon på plats som tar hand om det hela.

Där har du även svaret på vad du skulle ha gjort.

Men jag hoppas att det går bra med mötet med chefen, och att det löser sig med lägenheten också!
  • Fbmaestro
    Lite detaljer. 

Jag kontaktade först chefen och förklarade att jag kommer behöva vara kvar minst en vecka till. Jag kan antingen arbeta härifrån eller ta semester. 

Han svarade. 
    " du får ta det som semester och jag behöver veta vilken dag du börjar jobba igen"

Jag skrev
    "Ok tack, lite svårt att säga men gissningsvis nästa vecka eller veckan därpå. Jag återkommer när jag har ett mer exakt datum.

Han skrev 
    "Bra om du återkommer snarast med datum då du är tillbaka "

Jag kollade upp och skrev 
    "Ursäkta att du inte fått ett datum förrän nu(3dagars väntetid) det har visat sig vara ett större arbete som behöver utföras, men jag har löst så min bror byter av mig. Jag kan vara tillbaka i arbete den 14/11. Kollegorna är medvetna om detta och har godkänt det. 

Chefen svarar:
    Det är inte ok. Du är nu på olovlig frånvaro. Kontakta mig snarast när du kommer hem.

Att tillägga är att det är bara min lgh. Ingen annans. Och jag vill ogärna ge ut nycklar till någon jag inte känner för att övervaka arbetet. 
    Min tidigare chef hade aldrig haft problem med detta. Men detta är som sagt en ny chef. Arbetsplatsen är sådär och jag är egentligen redan ute efter en ny arbetsplats. Men som småbarnspappa vill man inte heller ha panik och stå utan arbetsplats. 
  • Fbmaestro

I mitt huvud har han via mail redan gett mig godkänt för minst en vecka semester till.

Eller vad tycker ni?
    Det innebär semester från den 26/10-1/11 (minst)
    Därefter olovlig frånvaro. Låt säga mellan den 2/11-4/11.
    Och jag kommer vabba kommande vecka.
    Har jag rätt,fel, är jag ute och cyklar? Eller vad tror ni?
  • callmepreggoornot

Skulle inte tro att det blir uppsägning, så enkelt är det inte om du är fast anställd men tillsägelse och på tunn is.

• SierraLeone

Tycker du har hanterat hela situationen jättekonstigt. Det låter som att du ställde två krav till din chef ?antingen måste jag ta semester eller jobba på distans?. Din chef har ingen anledning till att bry sig om dina personliga angelägenheter och ska inte påverka ditt arbete. Det valet du egentligen hade var att åka hem och således fått fixa fuktskadan vid annat tillfälle. om du exempelvis har en fru så hade väl hon fått vara kvar. Allt detta är jättekonstigt i mina öron. 

• enmamma
    Fbmaestro skrev 2022-11-06 13:54:31 följande:

I mitt huvud har han via mail redan gett mig godkänt för minst en vecka semester till.

Eller vad tycker ni?
    Det innebär semester från den 26/10-1/11 (minst)
    Därefter olovlig frånvaro. Låt säga mellan den 2/11-4/11.
    Och jag kommer vabba kommande vecka.
    Har jag rätt,fel, är jag ute och cyklar? Eller vad tror ni?
    Chefen har inte godkänt någon semester.
    Har du jobbat och redovisat vad du arbetat med utan jobbdator?
    Sedan skriver du att du tänker vabba kommande vecka, känns som mygel på försäkringskassans bekostnad.
    Den dagen under semestern du upptäckte felet borde du ringt chefen och informerat, dvs lite framförhållning.
Svar på tråden Tillräckligt skäl för uppsägning?