Fbmaestro skrev 2022-11-06 08:44:41 följande:
Jag vet ju att han har rätt. Men jag har svårt att förstå hur jag annars skulle göra. Arbetet behövde ju påbörjas.
Jag hittar denna text på verksamt och baserat på den så känns det ändå som att jag inte gjort bort mig tillräckligt för att bli uppsagd:
Olovlig frånvaro kan vara sakligt skäl för uppsägning. Det är viktigt att du som arbetsgivare tar reda på orsaken till frånvaron och vidtar åtgärder för att frånvaron ska upphöra. Är det fråga om korta och enstaka tillfällen med en godtagbar förklaring är det sannolikt inte skäl för uppsägning.
Om en anställd är borta mer än cirka två veckor utan att höra av sig kan det anses vara sakligt skäl för att avsluta anställningen. Det är dock viktigt att du har försökt komma i kontakt med personen under tiden. Även fusk med tidrapportering kan vara skäl för uppsägning
Tror nog att chefen tänkt sig när du ringde att du anlitar någon på plats som tar hand om det hela.
Där har du även svaret på vad du skulle ha gjort.
Men jag hoppas att det går bra med mötet med chefen, och att det löser sig med lägenheten också!