• Anonym (Förtvivlad)

Min man vill inte ha barnet :-(

Här sitter jag, 43 år gammal och spontant gravid helt utan hjälpmedel.

Jag ville så gärna ha ett syskon till vårt gemensamma sladdbarn som är världens goaste <3
    Vi har pratat om barn sen han föddes för två år sen, då var snacket att ja ja, vi får se... Inte ja men heller inte nej. Jag är ju över 40 så jag kan liksom inte vänta ett par år och se, detta är ju sannolikt sista tåget som går, och jag hade turen att bli gravid.

Jag har INTE ljugit eller lurat min man, jag har berättat samma dag att jag slutat med p-piller. Han har vetat hela tiden att vi varit oskyddade sen årsskiftet. Ändå har vi haft oskyddade samlag där han kommit i mig flertalet gånger, även om han kommit utanför oftast, men om han nu varit helt främmande för ett till barn så skulle han ju 1. steriliserat sig, eller i vart fall 2. skyddat sig, eller åtminstone inte 3. kommit i mig.
    Utan sperma ingen bebis, så är det ju. Så jag har liksom tagit dessa gånger som att dörren varit stängd men definitivt inte låst. Han har inte en enda gång frågat om jag varit i närheten av ägglossning, då hade jag naturligtvis inte ljugit men han har inte ens frågat.
    Så igår när vi tjafsade om helt vanlig vardagssituation säger han plötsligt att om jag skulle bli gravid och behåller barnet så ska han lämna mig, tveklöst.

Mitt hjärta höll på att hoppa ur bröstkorgen på mig, jag fick inte fram ett ljud. Han upprepade det flertalet gånger, och sa att han ska sterilisera sig nu.

Jag testade positivt tidigare i veckan, men jättesvagt så jag ville se att det blev starkareinnan jag berättade. Men nu har jag liksom ingen lust alls att berätta. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag känner mig helt tom och förtvivlad

• Svar på tråden Min man vill inte ha barnet :-(
  • Anonym (Bella)

Jag hade en vän som blev gravid med ett syskon och hennes man blev väldigt orolig. De kom över det. Men berätta måste du väl, barnet går ju ingenstans. 

• Anonym (J)

Du borde sagt "då kan du börja packa".

• Anonym (Syster)

Först grattis och en stor tröstkram till dig! {#emotions_dlg.flower}

Jag tänker som dig att han har ansvar för sig själv i den här situationen, han börjar känna att det hettar runt öronen och därför tänker han sterilisera sig, men han räknade kanske med att du inte skulle vara så fertil i din ålder och nu vill han inte chansa längre. När han tidigare sagt "jaja vi får se" så tolkar jag det tyvärr som att han inte heller då ville ha fler barn men inte orkade tänka efter och sätta ner foten om det heller, han trodde nog att ni skulle prata om det senare. Och det gjorde ni ju, du informerade honom om att du slutat med p-piller, ändå kommer han i dig flera gånger och frågar inte ens om ägglossningen. Har man oskyddat sex i tio månader så ja, då lär man kunna bli gravid!

Ta några djupa andetag och fundera på vad DU vill. Sedan informerar du honom om det. Det känns verkligen som att du vill behålla, då får du fundera på vad du gör om han vägrar bli pappa, om han försöker tvinga dig till abort osv. För mig skulle det vara slutet på relationen. Var beredd på att han i början kommer att skälla, skrika, bråka och vara helt hysterisk oavsett var han landar - det är chocken som talar. Därmed inte sagt att han får behandla dig hur illa som helst, vissa saker får man aldrig säga till sin partner hur arg man än är. Och sedan får man se var ni landar. Fortsätta som en enhetlig familj eller gå isär, det får man se, men var beredd på att det kan bli så. Och, även om du bestämmer dig för abort så beror det på hur han beter sig för oavsett kanske man inte vill vara med en partner som är elak emot en.

• Anonym (Syster)

Jag måste nog lägga till ett par tankar.... När jag läser trådstarten igen om hur han skrek flera gånger att han skulle lämna dig så får jag verkligen känslan att det bara finns en utväg här, och det är att gå isär. Gravid eller inte så behandlar man inte sin partner så.

• AstridElizabeth

Behåll barnet om det är vad ditt hjärta vill! En så ansvarslös karl är ändå inget att ha. Kolla lånelöfte och ha en plan klar innan du berättar att du är gravid och tänker behålla. säkerligen kommer han hota med separation och då kan du meddela att det är helt ok. Du har redan ordnat det för dig. 

Min ex-man lämnade när jag blev gravid med nummer 4. Abort var aldrig ett alternativ för mig. Han ville inte ha fler barn men vägrade både vasektomi och kondom. Jag lever ensam med mina fyra mirakel på heltid och är lycklig. Han ?lever livet? med alkohol och tv-spel. 🤷?♀️ Att separera under en graviditet är tufft och jag mådde mycket dåligt, men jag har aldrig ångrat mitt val att behålla.

Låt dig inte psykas till en abort. Det är inte du som förstör familjen, det är han. Du tvingar inte på honom ett barn. Han valde den risken i samma stund som han stoppade in den. Se till att du har någonstans att ta vägen om han blir verbalt våldsam. acceptera inga kränkningar och inget psykiskt våld.

lycka till och stort grattis! 

• Anonym (Bella)
    AstridElizabeth skrev 2022-10-21 15:50:10 följande:

Behåll barnet om det är vad ditt hjärta vill! En så ansvarslös karl är ändå inget att ha. Kolla lånelöfte och ha en plan klar innan du berättar att du är gravid och tänker behålla. säkerligen kommer han hota med separation och då kan du meddela att det är helt ok. Du har redan ordnat det för dig. 

Min ex-man lämnade när jag blev gravid med nummer 4. Abort var aldrig ett alternativ för mig. Han ville inte ha fler barn men vägrade både vasektomi och kondom. Jag lever ensam med mina fyra mirakel på heltid och är lycklig. Han ?lever livet? med alkohol och tv-spel. 🤷?♀️ Att separera under en graviditet är tufft och jag mådde mycket dåligt, men jag har aldrig ångrat mitt val att behålla.

Låt dig inte psykas till en abort. Det är inte du som förstör familjen, det är han. Du tvingar inte på honom ett barn. Han valde den risken i samma stund som han stoppade in den. Se till att du har någonstans att ta vägen om han blir verbalt våldsam. acceptera inga kränkningar och inget psykiskt våld.

lycka till och stort grattis! 

Wow, vilken power du verkar ha. 💛🌻Inspirerande. 
  • Anonym (M)

Mina tankar är ändå att han sade detta under en konflikt, alltså möjligtvis enbart med syfte att såra. Att han dessutom nämnde just det trots att han inte känner till din graviditet säger mig att han räknat med att du kan bli gravid och att det varit ok? Men nu ville han åt en öm punkt. Det är förstås inte okej att bete sig så när man tjafsar, men med det i åtanke kanske han inte alls är så främmande till det när väl allt lugnat sig. Och självklart ska du inte göra abort mot din vilja.

När ni är över konflikten kan du väl fråga om han menade det han sa? Sen får ni väl ta det därifrån.

• Anonym (Mia)

Att säga saker i ett tjafs är oftast att säga det i affekt. Man menar det ofta inte fullt ut även fast det ligger en sanning i det. Att han inte kommer i dig är ju hans sätt att visa att han inte vill ha barn. Att komma i dig är ju när han låter lillhjärnan ta beslut. Att han inte vill ha barn är tydligt. Att han lämnar dig om du är gravid är däremot inte klart. Prata med honom.

• Friger
    Anonym (Mia) skrev 2022-10-21 16:16:03 följande:

Att säga saker i ett tjafs är oftast att säga det i affekt. Man menar det ofta inte fullt ut även fast det ligger en sanning i det. Att han inte kommer i dig är ju hans sätt att visa att han inte vill ha barn. Att komma i dig är ju när han låter lillhjärnan ta beslut. Att han inte vill ha barn är tydligt. Att han lämnar dig om du är gravid är däremot inte klart. Prata med honom.

Håller med... Ta inte allt som folk säger när de är förbannade på allvar.

Då skulle vi ha demoner och onda andar över allt. Det är vad jag frambringar mot de som vågar störa min inre frid genom att påstå att jag har fel. Alla vet att jag aldrig har fel.

Prata med honom. Berätta som det är och se hur han reagerar. Men inte när han kör bil. Eller när han kör bil. Lite beroende på vad du vill åstadkomma.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Bella) skrev 2022-10-21 15:37:19 följande:

Jag hade en vän som blev gravid med ett syskon och hennes man blev väldigt orolig. De kom över det. Men berätta måste du väl, barnet går ju ingenstans. 

Detta är helt OT och jag hoppas inte du tar illa upp men jag skrattade så att jag grät åt ditt syftningsfel. Om jag hade varit gift med någon som hade blivit gravid med sitt syskon så hade jag också blivit orolig .
    Till ts. Ta inte ut för mycket i förskott. Låt det gå några dagar och berätta sen under en avslappnad tidpunkt då ni är vänner.
Svar på tråden Min man vill inte ha barnet :-(