• Anonym (Förtvivlad)

Min man vill inte ha barnet :-(

Här sitter jag, 43 år gammal och spontant gravid helt utan hjälpmedel.

Jag ville så gärna ha ett syskon till vårt gemensamma sladdbarn som är världens goaste <3
    Vi har pratat om barn sen han föddes för två år sen, då var snacket att ja ja, vi får se... Inte ja men heller inte nej. Jag är ju över 40 så jag kan liksom inte vänta ett par år och se, detta är ju sannolikt sista tåget som går, och jag hade turen att bli gravid.

Jag har INTE ljugit eller lurat min man, jag har berättat samma dag att jag slutat med p-piller. Han har vetat hela tiden att vi varit oskyddade sen årsskiftet. Ändå har vi haft oskyddade samlag där han kommit i mig flertalet gånger, även om han kommit utanför oftast, men om han nu varit helt främmande för ett till barn så skulle han ju 1. steriliserat sig, eller i vart fall 2. skyddat sig, eller åtminstone inte 3. kommit i mig.
    Utan sperma ingen bebis, så är det ju. Så jag har liksom tagit dessa gånger som att dörren varit stängd men definitivt inte låst. Han har inte en enda gång frågat om jag varit i närheten av ägglossning, då hade jag naturligtvis inte ljugit men han har inte ens frågat.
    Så igår när vi tjafsade om helt vanlig vardagssituation säger han plötsligt att om jag skulle bli gravid och behåller barnet så ska han lämna mig, tveklöst.

Mitt hjärta höll på att hoppa ur bröstkorgen på mig, jag fick inte fram ett ljud. Han upprepade det flertalet gånger, och sa att han ska sterilisera sig nu.

Jag testade positivt tidigare i veckan, men jättesvagt så jag ville se att det blev starkareinnan jag berättade. Men nu har jag liksom ingen lust alls att berätta. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag känner mig helt tom och förtvivlad

• Svar på tråden Min man vill inte ha barnet :-(
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-21 16:34:13 följande:
    Detta är helt OT och jag hoppas inte du tar illa upp men jag skrattade så att jag grät åt ditt syftningsfel. Om jag hade varit gift med någon som hade blivit gravid med sitt syskon så hade jag också blivit orolig .
    Till ts. Ta inte ut för mycket i förskott. Låt det gå några dagar och berätta sen under en avslappnad tidpunkt då ni är vänner.
    Haha, tänkte inte ens på den tolkningen, om man utelämnar det underförstådda- till barnet-, så blir det syftningsfel, stämmer. Tycker bara det var kul. 
  • Anonym (Jösses!)
    Anonym (J) skrev 2022-10-21 15:40:00 följande:
    Du borde sagt "då kan du börja packa".
    Precis. Män vet hur barn blir till. Vill dom inte ha barn låter de sterilisera sig eller använder kondom alt. vägrar ha oskyddat sex.

Ts: grattis!
  • Anonym (4barn)

Min första spontana reaktion är. Finns det ens en chans att dina känslor för din man skulle överleva att han forcerade dig till abort? Eller vore äktenskapet dömt ändå? Mina känslor för min man skulle definitivt stendö av en sådan grej. Nu vet jag iof att min man aldrig skulle tvinga mig till abort eller lämna mig om jag skulle råka bli gravid med en 5a även att ingen av oss vill ha fler än 4a. Han pratar också om att sterilisera sig. Helt ok men skulle en "olycka" ske innan dess ja då kommer vi gilla läget och stå där med 5 kids.

Det är en väldigt jobbig sits du hamnat i men kanske mest av att äktenskapet står på spel. Vill du behålla barnet gör det! Det är ändå en fantastisk nyhet! Om han är vettig tar han sitt förnuft till fånga och håller ihop er familj även sedan han får beskedet att ni väntar tillökning.

• Anonym (Ellie)

Jag är egentligen starkt för abort om inte båda är överens om de vill ha barn. 

Men i det scenariot förutsätter jag att kvinnan har några år kvar så hon kan få barn med en annan.

Om du vill ha barn och är 43 så är detta mycket troligt sista chansen, och han har inte gjort något för att skydda sig, så han får nog skylla sig själv då, tycker även jag.

Men den stora punkten är nog att relationen kommer att dö lika säkert om du gör abort, jag tror inte att du kommer över aborten om du ville ha barnet och fick den chansen av naturen, som en sen lotterivinst.

Min andra tanke, eftersom jag själv haft både MA och även en kort graviditet när jag var 46 och hade kopparspiral, är att vi inte vet om det faktiskt går vägen. Så jag hade väntat med att berätta. Varför ska ni bråka och gråta i dagar och nätter nu om detta -gud förbjude- avslutas spontant om några veckor?

Om du ändå tänker behålla så ändrar det ingenting för din del. Jag hade försökt få ett privat VUL i v8-9, och finns det då ett pickande hjärta så är risken för MA redan väldigt liten, och då hade jag berättat.

• Anonym (Förtvivlad)

Tusen tack för kloka svar hörni...

Ja, som jag se det så finns det tre alternativ just nu:
    1. Jag gör abort men bryter upp. Finns inte en chans att jag fortsätter vår relation om han tvingar mig att ge upp drömmen om ett syskon till vårt barn, om jag ändå får leva med all skit hans ex och deras gemensamma barn står för som kraftigt påverkar mitt liv, min vardag och vår relation varje dag men som jag inte kan lösa. Jag kan stå ut med det för vår kärleks skull men då behöver ju även mina behov och drömmar få utrymme som väger upp det negativa.

2. Jag behåller lilla pyret och bryter upp och står ensam med de två små, och mina barn sen innan på halvtid. De har en väldigt bra pappa som de bor hos halva tiden, så där finns inga orosmoment, så otroligt tacksam för det. 

3. Jag behåller lilla pyret och min man får omfamna det faktum att vi har två gemensamma barn. Han får en tidsram på ett par månader att ställa om och visa och leva upp till att han vill det. Jag kommer inte att nöja mig med några halvmesyrer, då får han fortsätta ensam med sitt gamla bagage och ytterligare en uppbruten familj. Jag hoppas att han tar sig samman och inser vad han förlorar jämfört med att öppna sig för ett barn till, som han delar med sin livskamrat och  lever med och redan har ett barn med.

Jag vill förtydliga att vi har plats för de barn vi redan har, både sen innan och gemensamma. Ekonomiskt, utrymmesmässigt och socialt finns tid, ork och resurser för allas behov. Problemet är hans barns dysfunktionella mamma som gör precis allt för att sabba för sina egna barn och därigenom för oss. De barnen har ett antisocialt beteende som gör det väldigt krävande att hålla ihop familjen. Mina barn fungerar väldigt bra, så där finns inga orosmoment. Smakar jag på tanken att leva ensam så känner jag onekligen att lättnad över att slippa hans bagage med alla konflikter och problem det innebär.

Jag samlar mod och kraft för den stora diskussionen

• Anonym (Syster)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-10-22 10:36:22 följande:

Tusen tack för kloka svar hörni...

Ja, som jag se det så finns det tre alternativ just nu:
    1. Jag gör abort men bryter upp. Finns inte en chans att jag fortsätter vår relation om han tvingar mig att ge upp drömmen om ett syskon till vårt barn, om jag ändå får leva med all skit hans ex och deras gemensamma barn står för som kraftigt påverkar mitt liv, min vardag och vår relation varje dag men som jag inte kan lösa. Jag kan stå ut med det för vår kärleks skull men då behöver ju även mina behov och drömmar få utrymme som väger upp det negativa.

2. Jag behåller lilla pyret och bryter upp och står ensam med de två små, och mina barn sen innan på halvtid. De har en väldigt bra pappa som de bor hos halva tiden, så där finns inga orosmoment, så otroligt tacksam för det. 

3. Jag behåller lilla pyret och min man får omfamna det faktum att vi har två gemensamma barn. Han får en tidsram på ett par månader att ställa om och visa och leva upp till att han vill det. Jag kommer inte att nöja mig med några halvmesyrer, då får han fortsätta ensam med sitt gamla bagage och ytterligare en uppbruten familj. Jag hoppas att han tar sig samman och inser vad han förlorar jämfört med att öppna sig för ett barn till, som han delar med sin livskamrat och  lever med och redan har ett barn med.

Jag vill förtydliga att vi har plats för de barn vi redan har, både sen innan och gemensamma. Ekonomiskt, utrymmesmässigt och socialt finns tid, ork och resurser för allas behov. Problemet är hans barns dysfunktionella mamma som gör precis allt för att sabba för sina egna barn och därigenom för oss. De barnen har ett antisocialt beteende som gör det väldigt krävande att hålla ihop familjen. Mina barn fungerar väldigt bra, så där finns inga orosmoment. Smakar jag på tanken att leva ensam så känner jag onekligen att lättnad över att slippa hans bagage med alla konflikter och problem det innebär.

Jag samlar mod och kraft för den stora diskussionen

Du tänker väldigt klokt, jag tänker att du så klart ska behålla barnet eftersom det är vad du vill. Samtidigt oavsett scenario så behöver du redan nu vänja dig vid tanken på att bryta upp, både pga hans bagage men främst för hur han behandlar dig, och detta är innan han ens vet att du är gravid. Jag tror att det mest troliga scenariot är alternativ 2. Samla tankarna, bestäm dig för vilken väg du går, då kommer du att ha kraften för det svåra samtalet. Du gör dina livsval, han gör sina.
  • Anonym (A)
    AstridElizabeth skrev 2022-10-21 15:50:10 följande:
    Behåll barnet om det är vad ditt hjärta vill! En så ansvarslös karl är ändå inget att ha. Kolla lånelöfte och ha en plan klar innan du berättar att du är gravid och tänker behålla. säkerligen kommer han hota med separation och då kan du meddela att det är helt ok. Du har redan ordnat det för dig. 

Min ex-man lämnade när jag blev gravid med nummer 4. Abort var aldrig ett alternativ för mig. Han ville inte ha fler barn men vägrade både vasektomi och kondom. Jag lever ensam med mina fyra mirakel på heltid och är lycklig. Han lever livet med alkohol och tv-spel. 🤷?♀️ Att separera under en graviditet är tufft och jag mådde mycket dåligt, men jag har aldrig ångrat mitt val att behålla.

Låt dig inte psykas till en abort. Det är inte du som förstör familjen, det är han. Du tvingar inte på honom ett barn. Han valde den risken i samma stund som han stoppade in den. Se till att du har någonstans att ta vägen om han blir verbalt våldsam. acceptera inga kränkningar och inget psykiskt våld.

lycka till och stort grattis! 
    Håller med
  • Anonym (Slut)

Ert förhållande känns inte stabilt. Det han vräkt ur sig är ett tecken på att allt inte står rätt till. Barn är något man planerar gemensamt och gläds åt tillsammans. Ett kärleksfullt förhållande klarar även oplanerade barn som man skapat tillsammans (om det inte skett bakom partners rygg.) Han vill uppenbarligen inte ha fler barn med dig och om jag vore du så hade jag nog funderat på varför. Känner han sig tvingad eller lurad? Om han älskar dig så ställer han upp för dig och alla era barn.

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Slut) skrev 2022-10-22 21:41:44 följande:

Ert förhållande känns inte stabilt. Det han vräkt ur sig är ett tecken på att allt inte står rätt till. Barn är något man planerar gemensamt och gläds åt tillsammans. Ett kärleksfullt förhållande klarar även oplanerade barn som man skapat tillsammans (om det inte skett bakom partners rygg.) Han vill uppenbarligen inte ha fler barn med dig och om jag vore du så hade jag nog funderat på varför. Känner han sig tvingad eller lurad? Om han älskar dig så ställer han upp för dig och alla era barn.

Som du säger, vårt förhållande är inte stabilt, jag inser det när jag läser det du skrev. Vi har pratat om ett barn till många gånger, mest har svaret varit att han inte riktigt är där, att han tycker det är bra som det är och att han inte anser att ett barn till tillför nåt, vi är kompletta som vi är.
    Det är han naturligtvis fri att tycka, men jag som verkligen vill känner att jag förlorar mer än han vinner på att vi avstår. Till slut sa jag att "jag slutar med p-pillren nu, nu är det upp till dig att det inte blir nåt", så jag har inte lurat honom. Hade jag slutat utan att säga nåt hade jag absolut lurat honom, men så var det inte.

Jag tror att han helt enkelt bara är bekväm, hans behov är uppfyllda och han tycker att det blir jobbigt med ett litet barn till, det hindrar oss att göra en massa saker och man måste ta hänsyn till små barn. I verkligheten är det hans barn som utgör problemen och som hindrar oss att göra saker vi vill, men det orkar och vill han inte ta in. Han är tyvärr rätt likgiltig inför vad jag vill, men tycker att det är givet att jag ställer upp på alla de problem och förändringar som skett på hans planhalva med hans barn. Det är jag som får stå tillbaka för hans tidigare misslyckanden på den fronten. 

Det känns som att han inte är den jag trott att han är, jag har duckat för den tanken och känslan innan men det börjar sjunka in

• Anonym (Mia)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-10-23 07:48:16 följande:

Som du säger, vårt förhållande är inte stabilt, jag inser det när jag läser det du skrev. Vi har pratat om ett barn till många gånger, mest har svaret varit att han inte riktigt är där, att han tycker det är bra som det är och att han inte anser att ett barn till tillför nåt, vi är kompletta som vi är.
    Det är han naturligtvis fri att tycka, men jag som verkligen vill känner att jag förlorar mer än han vinner på att vi avstår. Till slut sa jag att "jag slutar med p-pillren nu, nu är det upp till dig att det inte blir nåt", så jag har inte lurat honom. Hade jag slutat utan att säga nåt hade jag absolut lurat honom, men så var det inte.

Jag tror att han helt enkelt bara är bekväm, hans behov är uppfyllda och han tycker att det blir jobbigt med ett litet barn till, det hindrar oss att göra en massa saker och man måste ta hänsyn till små barn. I verkligheten är det hans barn som utgör problemen och som hindrar oss att göra saker vi vill, men det orkar och vill han inte ta in. Han är tyvärr rätt likgiltig inför vad jag vill, men tycker att det är givet att jag ställer upp på alla de problem och förändringar som skett på hans planhalva med hans barn. Det är jag som får stå tillbaka för hans tidigare misslyckanden på den fronten. 

Det känns som att han inte är den jag trott att han är, jag har duckat för den tanken och känslan innan men det börjar sjunka in

Av det lilla du delar med dig av i tråden anser jag att du gör en höna av en fjäder. Prata med killen. Att han inte vill ha fler barn har han ju varit tydlig med då han dragit sig ur dig merparten av gångerna. Men nej du har inte lurat honom däremot har du vetat vart han står i frågan. 
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Mia) skrev 2022-10-23 10:22:39 följande:
    Av det lilla du delar med dig av i tråden anser jag att du gör en höna av en fjäder. Prata med killen. Att han inte vill ha fler barn har han ju varit tydlig med då han dragit sig ur dig merparten av gångerna. Men nej du har inte lurat honom däremot har du vetat vart han står i frågan. 
    Jag förstår inte vad du menar med att jag gör en höna av en fjäder? Överdriver jag min oro för vad jag ska göra?
  • Anonym (Nilla)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-10-23 07:48:16 följande:

Tror du har lurat dig själv här och framtvingat ett oönskat barn och tänkt att han nog ändrar sig när det väl sker. Nu har du dragit in ett oskyldigt barn i allt detta och har mage att skylla på hans barn. Den logiken fattar jag inte. Hans barn finns ju här och nu. Han ville inte ha fler barn. Det är väl inget konstigt att man är bekväm? Måste man vilja satsa 18 år till på ett nytt barn? Såklart inte. 

Nu riskerar du att stå ensam och ha dina barn varannan vecka. Så onödigt. 

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Nilla) skrev 2022-10-23 12:39:21 följande:

Tror du har lurat dig själv här och framtvingat ett oönskat barn och tänkt att han nog ändrar sig när det väl sker. Nu har du dragit in ett oskyldigt barn i allt detta och har mage att skylla på hans barn. Den logiken fattar jag inte. Hans barn finns ju här och nu. Han ville inte ha fler barn. Det är väl inget konstigt att man är bekväm? Måste man vilja satsa 18 år till på ett nytt barn? Såklart inte. 

Naturligtvis har jag lurat mig själv, men jag har knappat framtvingat någonting.
    hans barn har funnits hela tiden såklart, men i omfattning och engagemang så är det idel tvära kast, noll framförhållning och upprepade svek. alltså väldigt jobbigt att knyta an till dem, men det har jag lärt mig att förhålla mig till. Men därmed inte sagt att jag nöjer med  det, bara för att jag lärt mig stå ut med det. Jag vill ha en egen del av familjen, sen kan de som saknar lojalitet komma och gå som de vill, det finns alltid plats för dem oavsett, eftersom de tillhör familjen och jag skulle aldrig hävda nåt annat.

hellre varannan vecka än på heltid i ett dåligt förhållande, eftersom föräldrarnas relation är barnens uppväxtmiljö 
  • Anonym (???)

Framtvingat ett oönskat barn? Har hon tvingat honom att spruta i henne eller hur menar du? 
  • molly50

Hon har kanske lurat sig själv.
    Men på vilket sätt har hon framtvingat ett barn?
    Han har hela tiden vetat om att TS vill ha ett till barn och att hon slutat med sina p-piller.
    Och även män vet hur barn blir till. 
    Så han har hela tiden haft möjligheten att välja att själv använda kondom eller sterilisera sig.
    Eller vägra att ha oskyddat sex.
    Så om han inte trodde att TS skulle bli gravid så har ju även han lurat sig själv,i så fall.
    Eller kanske bara är naiv.
  • Anonym (Nilla)
    Anonym (???) skrev 2022-10-23 13:41:54 följande:
    Framtvingat ett oönskat barn? Har hon tvingat honom att spruta i henne eller hur menar du? 

Naturligtvis inte. Men hon har ju exakt lika stort ansvar för att ett oönskat barn kommer till världen som han har. 

Jag skulle vilja mer för mitt barn. 

Han är ju redan varannan veckas förälder så en skilsmässa ger honom bara mer egentid.  

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Nilla) skrev 2022-10-23 19:28:34 följande:

Naturligtvis inte. Men hon har ju exakt lika stort ansvar för att ett oönskat barn kommer till världen som han har. 

Jag skulle vilja mer för mitt barn. 

Han är ju redan varannan veckas förälder så en skilsmässa ger honom bara mer egentid.  

Så trångsynt av dig. Du har väl ingen aning om han är varannanveckaförälder eller inte?!?
    morsan tog en unge, som han knappt träffa alls, den andra övergav hon och han är hos oss hela tiden.

det är jättesynd om barnen, men tyvärr är dom som sin mamma. Gynnar de dem så ljuger de, hänger ut andra för att själva verka bättre, de skulle aldrig göra nåt för att vara snäll mot nån,  roffar åt sig, manipulerar, är otrevliga om de inte själva har nåt att vinna på situationen?
    jag kämpar för att vara ett föredöme men det är svårt. Mycket svårt. Men det är i grunden inte deras fel, så jag fortsätter kämpa. Men jag vill dela mer med min man än problemen med hans barn och hans ex.

själviskt? Förmodligen. Mer själviskt att räkna med att ens partner står ut med barnen som ovan men vara för bekväm för att investera i en fungerande familj? Jag tycker det.  Man kan kanske inte bara ta utan får ge på vissa fronter också.
    vi har varit  ihop i många år nu, så det är inget nytt och revolutioner 

• Anonym (Nilla)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-10-23 20:44:09 följande:

Så trångsynt av dig. Du har väl ingen aning om han är varannanveckaförälder eller inte?!?
    morsan tog en unge, som han knappt träffa alls, den andra övergav hon och han är hos oss hela tiden.

det är jättesynd om barnen, men tyvärr är dom som sin mamma. Gynnar de dem så ljuger de, hänger ut andra för att själva verka bättre, de skulle aldrig göra nåt för att vara snäll mot nån,  roffar åt sig, manipulerar, är otrevliga om de inte själva har nåt att vinna på situationen?
    jag kämpar för att vara ett föredöme men det är svårt. Mycket svårt. Men det är i grunden inte deras fel, så jag fortsätter kämpa. Men jag vill dela mer med min man än problemen med hans barn och hans ex.

själviskt? Förmodligen. Mer själviskt att räkna med att ens partner står ut med barnen som ovan men vara för bekväm för att investera i en fungerande familj? Jag tycker det.  Man kan kanske inte bara ta utan får ge på vissa fronter också.
    vi har varit  ihop i många år nu, så det är inget nytt och revolutioner 

Du kanske inte menar det, men du låter inte särskilt omsorgsfull om dina styvbarn eller om din man för den delen. Du säger att de inte skulle göra något för att vara snäll mot någon, men är du snäll? Är du det? Mot ditt blivande barn, mot din man, mot dina styvbarn? Det låter inte så när man läser dina inlägg, men jag hoppas jag har fel. Hans önskan att inte ha ett till barn avfärdar du med att han bara är bekväm, med andra ord att han inte vet sitt eget bästa. 

Lycka till med allt i alla fall! 
  • Anonym (mamma till tre)

Fantastiskt med ett barn, hoppas allt går bra! Om pappan inte vill vara kvar i förhållandet så är det förmodligen bättre så. 

Män är värdelösa på att ta ansvar för preventivmedel eller att inte orsaka graviditeter. Han kommer med all sannolikhet tycka att det är "ditt fel".

Jag tjatade mig till ett tredje barn, vi är skilda nu och jag har barnen i princip 100%. Men både jag och barnen har en bra relation till deras pappa. Han har två andra barn med två andra kvinnor.... bonusfamilj är tufft, jag föredrar nog vårt upplägg där varje kvinna tar hand om sina barn. I längden, ju äldre de blir, desto mer drama blir det inom familjen.

Svar på tråden Min man vill inte ha barnet :-(