• ElsaCross

Ofostrig graviditet som slutat lyckligt?

Hej, för ett par dagar sedan var jag på sjukhuset och gjorde tidigt vul. Vi skulle få titta på hjärtslagen men istället möttes vi av en tom fostersäck. ofostrig graviditet sa läkaren. 

Jag fick välja om jag ville göra abort på en gång eller vänta en vecka. För läkaren hade varit med om EN gång att en mamma väntat en vecka och då hade barnet börjat utveckla sig. 

Jag har googlat på det här nu utan lycka. Finns det möjligtvis någon här inne som varit med om det här? jag har återbesök på torsdag och är helt beredd på att mötas av en tom igen. Men hoppet är det sista som lämnar kroppen! 

• Svar på tråden Ofostrig graviditet som slutat lyckligt?
  • BuoBä

Vilken vecka skulle du ha varit i? Och hur säker är du på datumen?

Innan v.8 kan det vara svårt att se ordentligt.

• Chilins

Har tyvärr varit med om det i vintras och det slutade inte lyckligt :( jag fick komma tillbaka en vecka senare och då ta tabletter? hoppas att det slutar bättre för dig.. 

• ElsaCross

Jag var där i vecka 5+4 då mättes fostersäcken till 7mm och läkaren sa att man brukar fastställa Ofostrig graviditet när den är 10mm, på torsdag kommer jag va i vecka 6+4 då bör säcken växt till sig så de kan fastställa? Läkaren lät inte positiv men man slutar ju aldrig att hoppas, kroppen kör på med symptom den verkar inte ha fattar över huvud taget 

• LFF
    ElsaCross skrev 2022-10-18 10:36:08 följande:

Jag var där i vecka 5+4 då mättes fostersäcken till 7mm och läkaren sa att man brukar fastställa Ofostrig graviditet när den är 10mm, på torsdag kommer jag va i vecka 6+4 då bör säcken växt till sig så de kan fastställa? Läkaren lät inte positiv men man slutar ju aldrig att hoppas, kroppen kör på med symptom den verkar inte ha fattar över huvud taget 

Det låter ju alldeles för tidigt för att fastställa en ofostrig graviditet. Nu är det visserligen 9 år sedan jag gjorde mitt tidiga VUL men min gynekolog vägrade ta emot mig innan jag gått in i v8 (var i v7+5 enligt sista mens) just för att man skulle kunna vara säker på att se något.
  • LFF
    LFF skrev 2022-10-18 10:43:10 följande:
    Det låter ju alldeles för tidigt för att fastställa en ofostrig graviditet. Nu är det visserligen 9 år sedan jag gjorde mitt tidiga VUL men min gynekolog vägrade ta emot mig innan jag gått in i v8 (var i v7+5 enligt sista mens) just för att man skulle kunna vara säker på att se något.
    Så det jag vill säga är att du inte ska gå med på att göra något alls innan du gått in i v8 och då fått fastställt att det faktiskt inte finns något där inne. 
  • BuoBä
    LFF skrev 2022-10-18 10:43:10 följande:
    Samma här! 
    TS, avvakta tills du skulle vara i v.8. 
  • ElsaCross

Tack för era tankar, jag går dit på torsdag och gör ultraljudet och så får jag rådfråga läkaren och ta beslutet där på plats. Allt känns som en berg och dahl bana när man inte vet om man ska hoppas eller sörja. 

jag uppdaterar här hur det gick till slut ifall någon trillar förbi den här tråden och blir nyfikna 

• LFF
    ElsaCross skrev 2022-10-18 20:26:57 följande:

Tack för era tankar, jag går dit på torsdag och gör ultraljudet och så får jag rådfråga läkaren och ta beslutet där på plats. Allt känns som en berg och dahl bana när man inte vet om man ska hoppas eller sörja. 

jag uppdaterar här hur det gick till slut ifall någon trillar förbi den här tråden och blir nyfikna 

Oavsett vad doktorn säger så är min personliga åsikt att du ska vänta och se till att få ett nytt VUL när du gått in i v8. 
  • senapp
    ElsaCross skrev 2022-10-18 10:36:08 följande:

Men nej!! Det är alldeles för tidigt att rekommendera abort?!?? Det är inte alls säkert att man kan se en fosterstruktur så tidigt och eftersom det är fullt möjligt och vanligt att båda räkna fel på graviditetslängd och att mäta lite fel på en så liten fostersäck GÅR det inte att uttala sig sådär tvärsäkert. Jag blir förbannad! Det finns förstås aldrig några garantier, men jag hoppas att du får se en liten bebis på UL. Och isåfall tycker jag att du ska anmäla den läkaren.
Svar på tråden Ofostrig graviditet som slutat lyckligt?