Inlägg från: LFF |Visa alla inlägg
  • LFF

Ofostrig graviditet som slutat lyckligt?

ElsaCross skrev 2022-10-18 10:36:08 följande:

Jag var där i vecka 5+4 då mättes fostersäcken till 7mm och läkaren sa att man brukar fastställa Ofostrig graviditet när den är 10mm, på torsdag kommer jag va i vecka 6+4 då bör säcken växt till sig så de kan fastställa? Läkaren lät inte positiv men man slutar ju aldrig att hoppas, kroppen kör på med symptom den verkar inte ha fattar över huvud taget 

Det låter ju alldeles för tidigt för att fastställa en ofostrig graviditet. Nu är det visserligen 9 år sedan jag gjorde mitt tidiga VUL men min gynekolog vägrade ta emot mig innan jag gått in i v8 (var i v7+5 enligt sista mens) just för att man skulle kunna vara säker på att se något.
  • LFF
    LFF skrev 2022-10-18 10:43:10 följande:
    Det låter ju alldeles för tidigt för att fastställa en ofostrig graviditet. Nu är det visserligen 9 år sedan jag gjorde mitt tidiga VUL men min gynekolog vägrade ta emot mig innan jag gått in i v8 (var i v7+5 enligt sista mens) just för att man skulle kunna vara säker på att se något.
    Så det jag vill säga är att du inte ska gå med på att göra något alls innan du gått in i v8 och då fått fastställt att det faktiskt inte finns något där inne. 
  • LFF
    ElsaCross skrev 2022-10-18 20:26:57 följande:

Tack för era tankar, jag går dit på torsdag och gör ultraljudet och så får jag rådfråga läkaren och ta beslutet där på plats. Allt känns som en berg och dahl bana när man inte vet om man ska hoppas eller sörja. 

jag uppdaterar här hur det gick till slut ifall någon trillar förbi den här tråden och blir nyfikna 

Oavsett vad doktorn säger så är min personliga åsikt att du ska vänta och se till att få ett nytt VUL när du gått in i v8. 
  • LFF
    ElsaCross skrev 2022-10-19 20:36:20 följande:

Mitt första besök var i vecka 5+4 och hon erbjöd mig abortpiller på plats men jag sa att jag behövde tid att landa i det först så ska tillbaka i morgon vilket alltså är en vecka senare. 

Jag hoppas ju såklart att man kan se något den här gången, kommer vara jobbigt att förklara för läkaren in jag vill vänta ytterligare eftersom hon är så säker? 

Säg bara att du läst att det är svårt att se ordentligt innan vecka 8 så att du vill komma tillbaks då. Jag skulle som sagt ha avbokat tiden till idag (men nu är det för sent) och bokat om den tills jag gått in i vecka 8. Eller så säger du att du vill att även en annan läkare tittar och då vid vecka 8. 
  • LFF
    ElsaCross skrev 2022-10-20 11:31:05 följande:

UPPDATERING: 

Nu har jag varit på återbesöket och mycket riktigt så fanns där nu ett litet embryo med hjärtfrekvens. 
    Fick en annan läkare idag som var helt chockad över att inte mötas av en tom fostersäck. 

Känner mig omtumlad, förvirrad och ställd. 
    Är så glad att jag tackade nej till abortpiller förra veckan och ville vänta Men samtidigt känner jag mig snuvad på all glädje kring graviditeten. 

vilken skräck start på min första graviditet, hoppas verkligen det går vägen nu så man slipper ta sig igenom sorg en gång till. 

Grattis! Den första läkaren bör inte ha med tidigt gravida att göra eftersom man, som flera av oss har sagt här, inte kan dra några slutsatser så pass tidigt. 

Nu vet jag inte om anledningen till ditt tidiga VUL men till nästa gång, boka inte in något innan v8 Flört

Lycka till med graviditeten!Hjärta
Svar på tråden Ofostrig graviditet som slutat lyckligt?