• ElsaCross

Ofostrig graviditet som slutat lyckligt?

Hej, för ett par dagar sedan var jag på sjukhuset och gjorde tidigt vul. Vi skulle få titta på hjärtslagen men istället möttes vi av en tom fostersäck. ofostrig graviditet sa läkaren. 

Jag fick välja om jag ville göra abort på en gång eller vänta en vecka. För läkaren hade varit med om EN gång att en mamma väntat en vecka och då hade barnet börjat utveckla sig. 

Jag har googlat på det här nu utan lycka. Finns det möjligtvis någon här inne som varit med om det här? jag har återbesök på torsdag och är helt beredd på att mötas av en tom igen. Men hoppet är det sista som lämnar kroppen! 

• Svar på tråden Ofostrig graviditet som slutat lyckligt?
  • Maymom

Vad märkligt, jag trodde det var standard att man fick komma tillbaka om nån vecka innan man satte igång det, och om det är långt gånget så tar man åtminstone in en second opinion direkt.
    på båda mina ma har det varit minst 2 som bekräftar det de sett och då har det varit betydligt senare än v6.

Även om chansen är liten så kan man ju hoppas den första personen sett fel, oavsett så önskar jag dig lycka till framöver och om det känns osäkert även nästa ul så be att en till kollar eller att du får komma tillbaka om ytterligare en vecka.

• Jag är bara jag
    Maymom skrev 2022-10-19 13:15:36 följande:
    Vad märkligt, jag trodde det var standard att man fick komma tillbaka om nån vecka innan man satte igång det, och om det är långt gånget så tar man åtminstone in en second opinion direkt.
    på båda mina ma har det varit minst 2 som bekräftar det de sett och då har det varit betydligt senare än v6.

Även om chansen är liten så kan man ju hoppas den första personen sett fel, oavsett så önskar jag dig lycka till framöver och om det känns osäkert även nästa ul så be att en till kollar eller att du får komma tillbaka om ytterligare en vecka.
    Så var det för mig. VUL v.10 så egentligen ingen tvekan, men ändå 2 läkare som kollade och VUL efter en vecka före behandlingen sattes in.
  • ElsaCross

Mitt första besök var i vecka 5+4 och hon erbjöd mig abortpiller på plats men jag sa att jag behövde tid att landa i det först så ska tillbaka i morgon vilket alltså är en vecka senare. 

Jag hoppas ju såklart att man kan se något den här gången, kommer vara jobbigt att förklara för läkaren in jag vill vänta ytterligare eftersom hon är så säker? 

• Sarken

Gör inte abort än! Var också på tidigt ultraljud och de kunde inte heller se ett foster. Fick komma tillbaka 3 veckor senare och först då kunde de se ett foster samt ett tickande hjärta. Nu går jag in i vecka 26. Håller tummarna att allt ser bra ut Hjärta

• LFF
    ElsaCross skrev 2022-10-19 20:36:20 följande:

Mitt första besök var i vecka 5+4 och hon erbjöd mig abortpiller på plats men jag sa att jag behövde tid att landa i det först så ska tillbaka i morgon vilket alltså är en vecka senare. 

Jag hoppas ju såklart att man kan se något den här gången, kommer vara jobbigt att förklara för läkaren in jag vill vänta ytterligare eftersom hon är så säker? 

Säg bara att du läst att det är svårt att se ordentligt innan vecka 8 så att du vill komma tillbaks då. Jag skulle som sagt ha avbokat tiden till idag (men nu är det för sent) och bokat om den tills jag gått in i vecka 8. Eller så säger du att du vill att även en annan läkare tittar och då vid vecka 8. 
  • fjanten

Många privata kliniker går inte med på att göra ultraljud förrän v.8+ eftersom det är så hög risk att man inte ser något innan det. Hade m.a.o. INTE tagit något abortpiller förrän det konstaterats efter det att det inte finns ett foster.

• ElsaCross

UPPDATERING: 

Nu har jag varit på återbesöket och mycket riktigt så fanns där nu ett litet embryo med hjärtfrekvens. 
    Fick en annan läkare idag som var helt chockad över att inte mötas av en tom fostersäck. 

Känner mig omtumlad, förvirrad och ställd. 
    Är så glad att jag tackade nej till abortpiller förra veckan och ville vänta Men samtidigt känner jag mig snuvad på all glädje kring graviditeten. 

vilken skräck start på min första graviditet, hoppas verkligen det går vägen nu så man slipper ta sig igenom sorg en gång till. 

• LFF
    ElsaCross skrev 2022-10-20 11:31:05 följande:

UPPDATERING: 

Nu har jag varit på återbesöket och mycket riktigt så fanns där nu ett litet embryo med hjärtfrekvens. 
    Fick en annan läkare idag som var helt chockad över att inte mötas av en tom fostersäck. 

Är så glad att jag tackade nej till abortpiller förra veckan och ville vänta Men samtidigt känner jag mig snuvad på all glädje kring graviditeten. 

vilken skräck start på min första graviditet, hoppas verkligen det går vägen nu så man slipper ta sig igenom sorg en gång till. 

Grattis! Den första läkaren bör inte ha med tidigt gravida att göra eftersom man, som flera av oss har sagt här, inte kan dra några slutsatser så pass tidigt. 

Nu vet jag inte om anledningen till ditt tidiga VUL men till nästa gång, boka inte in något innan v8 Flört

Lycka till med graviditeten!Hjärta
  • Maymom

Grattis!!
    vilken lycka att det inte var som den första sa! Njut av det och att du är gravid. 

håller med om att den första bm/läkaren behöver bli lite mer ödmjuk inför att den kan göra fel och att det sjukhuset du var på behöver ändra sina rutiner så de alltid dubbelkollar och inväntar en-två veckor innan abortpiller ges. tycker du ska lämna in ett klagomål där.

• Jag är bara jag

Grattis! Som vi alla sa var det för tidigt. Du är dock tyvärr långt ifrån den första eller sista som kommer få ordet missfall urslängt av en läkare. Läkare som verkligen borde ha bättre koll! Tycker du borde gå vidare med det här faktiskt för så här ska det inte gå till. Skrämma upp folk i onödan och erbjuda abortpiller när man inte vet alls.

• ElsaCross

Tack för att ni tagit er tiden att svara allesammans. Jag hoppas att den här tråden kanske kan hjälpa någon som hamnar i liknande situation i framtiden. 

kan tillägga att anledningen att jag gjorde tidigt ultraljud vad pga smärtor i vänster sida som läkarna misstänkte var utomkvedshavandeskap, som tur är var det ju inte det. 

• senapp
    ElsaCross skrev 2022-10-20 11:31:05 följande:

UPPDATERING: 

Usch jag hoppas att du får hämta dig psykiskt från den där upplevelsen och att allt går bra med din bebis <3

Jag vill återigen passa på att säga att det där är en vårdhändelse som borde anmälas. Det är inga konstigheter att anmäla saker som går fel i vården så var inte rädd för det. Det kan skydda andra från att behöva gå igenom samma sak.
Svar på tråden Ofostrig graviditet som slutat lyckligt?