• Anonym (….)

Månadspeng 17 år

Jag har ett dilemma kring månads peng för min 17-åring. Hon har lite pengar kvar från ett sommarjobb som snart är slut och då får hon bara studiebidraget. Det ska räcka till fika och de mesta kläder. Hon får busskort och telefon. Pengarna kommer inte att räcka men jag har ingen lust att ge henne mer eftersom hon röker. Väldigt mycket med, närmare ett paket om dagen. Jag vill inte sponsra något så dumt som dessutom är skadligt. Men om jag tex erbjuder mig att betala bio eller kläder Jan hon ju lägga sina pengar på cigg, så då betalar jag indirekt det ändå?
    några tips?

• Svar på tråden Månadspeng 17 år
  • Anonym (….)
    Anonym (Morsa) skrev 2022-10-11 07:33:56 följande:

Jag tycker att många som svarar förenklar problemet. Det är inte säkert att dottern slutar röka bara för att pengarna stryps. 

Till TS: Hur har hon finansierat rökningen innan sommarjobbet? Hur länge har hon rökt? Vad säger hon själv när ni pratar om det? Vad har hon själv för lösning?

Tack för ett genomtänkt svar. Hon bodde hemifrån förra året och fick då matpengar som tydligen gick till cigg. Hon säger att hon vet att hon borde sluta men att hon inte alls mår bra psykiskt (det stämmer) och att rökningen känns som en trygghet. Vi har olika saker på gång för att förbättra hennes mående bla BUP. 
  • Anonym (….)
    Anonym (Morsa) skrev 2022-10-11 09:50:28 följande:

Överens om att rökningen är problemet här. Min poäng är att dottern knappast slutar röka för att pengarna stryps utan det krävs att de pratar om detta och gemensamt hittar en lösning. Annars tror jag att dottern lånar pengar eller fixar pengar på annat sätt för att kunna köpa cigg. TS behöver hjälpa dottern att sluta eller åtminstone dra ner kraftigt på rökningen. 

Jag har egen erfarenhet och har testat båda metoderna på mina barn och i vårt fall vet jag vilken metod som var framgångsrik. Behöver ju inte funka i detta fall men så var det för oss.

Ja det finns en risk att rökningen kan finansieras på andra , mindre bra, sätt. Förra året var hon "på glid" på flera sätt men det är bättre nu bla pga flytt till annan stad. Vilken metod funkade för er? 
  • Anonym (….)
    LFF skrev 2022-10-11 10:43:28 följande:
    Varför står du för att se till att hon har pengar hela året? Det får man ju göra själv eftersom man vet om att man bara får pengar 10 månader per år. 

Hon räknas snart som vuxen. Då får hon sköta sin ekonomi själv. Behöver hon mer pengar får hon jobba extra. Vet hon om att hon har månader då hon inte får några pengar så får hon hushålla de övriga månaderna. 
    Varför skulle jag inte hjälpa henne med det? Själv får jag lön 12 månader om året fast jag bara jobbar 11. Arbetsgivaren hjälper mig att fördela pengarna över året, så som jag som förälder hjälper mitt barn. 
  • Anonym (….)
    Lönnsirap skrev 2022-10-11 11:09:50 följande:

Jag tänker att det är lätt att råda någon annan att vara hård och inte ge en rökande ungdom några pengar och förskjuta den.
    I min värld behöver olika ungdomar, olika bemötande och man kan inte lägga allt krut på att försöka kontrollera dem och styra och ställa. Snart är barnet vuxet men än så länge är det nu/ni som föräldrar som behöver göra det som känns rimligt och okej. 
    Vi går ibland igenom kontoutdraget som kommer på posten. Att lägga nästan en 1000-lapp av sommarens sommarlovspeng på 2 veckors snabbmat är ingen toppen idé... Och inte tusan prioriterar vi vuxna att skjuta till ytterligare pengar till snabbmat. Däremot kan vi swisha till en tröja, eller ett par skor när detta faktiskt hittats till bra pris och det '"behövs". Och jag köper gärna papper till att klottra på, det är kul att se sitt barns kreativitet, även om hen tycker detta är onödigt. Vill hen ha nödvändiga saker får hen köpa dessa själv. Som mamma köper jag det jag tycker barnen mår bra av. Och då kan det absolut vara bio... Men då behöver jag veta och ta ställning. Och jag är en vuxen tonårsmamma som har nada koll.

Tack för ett genomtänkt och nyanserat svar! Ja det är svårt, jag vet ju att hon tex  gärna vill gå till frisören som hon inte gjort på över ett år... men om jag betalar frisören frigör jag mer pengar till rökning.  Hon vet vad jag tycker men hon fyller ju 18 om ett halvår så jag kan inte styra henne så som man styr ett mindre barn. Jag hoppas att hon själv inser hur dum det är att röka och tar tag i det, eller att hon hamnar i en miljö, tex ett jobb där det inte funkar så att hon måste sluta. Jag har koll på min dotters bankkonto i internetbanken, 
  • LFF
    Anonym (?.) skrev 2022-10-12 14:18:30 följande:
    Varför skulle jag inte hjälpa henne med det? Själv får jag lön 12 månader om året fast jag bara jobbar 11. Arbetsgivaren hjälper mig att fördela pengarna över året, så som jag som förälder hjälper mitt barn. 
    Varför inte lära henne att hushålla med pengarna?

Eller ska du göra samma sak om hon pluggar vidare och då också bara får pengar 10 månader per år?

Det är ju ett ypperligt tillfälle att lära sitt barn att se till att pengarna räcker, oavsett om man har en regelbunden inkomst eller inte. 
  • Lönnsirap
    Anonym (?.) skrev 2022-10-12 14:25:25 följande:
    Tack för ett genomtänkt och nyanserat svar! Ja det är svårt, jag vet ju att hon tex  gärna vill gå till frisören som hon inte gjort på över ett år... men om jag betalar frisören frigör jag mer pengar till rökning.  Hon vet vad jag tycker men hon fyller ju 18 om ett halvår så jag kan inte styra henne så som man styr ett mindre barn. Jag hoppas att hon själv inser hur dum det är att röka och tar tag i det, eller att hon hamnar i en miljö, tex ett jobb där det inte funkar så att hon måste sluta. Jag har koll på min dotters bankkonto i internetbanken, 
    Jag tänker att genom att betala ett frisörbesök är du tydlig med att det är viktigt att vårda sig själv och att du faktiskt vill att hon har det bra. 
    Visst är det mer pengar till rökning, men också faktiskt att hon får lov att trots dåliga val ta hand om sig själv.
    Jag tänker att det viktiga inte är att du har koll på vad rökningen kostar, utan att du faktiskt visar henne en utskrift om hur det faktiskt ser ut och överlämnar det hela till henne att välja. Det är trots allt lagligt att röka och man väljer själv vad man lägger sina pengar på.

Jag tänker att det finns en poäng med att faktiskt stötta sina barn trots att man ser att vissa saker inte är okej. 
  • Citronella
    Anonym (Morsa) skrev 2022-10-11 07:33:56 följande:

Jag tycker att många som svarar förenklar problemet. Det är inte säkert att dottern slutar röka bara för att pengarna stryps. 

Till TS: Hur har hon finansierat rökningen innan sommarjobbet? Hur länge har hon rökt? Vad säger hon själv när ni pratar om det? Vad har hon själv för lösning?

Varifrån ska hon få pengar till cigaretter om hon inte får studiebidraget? 
  • Anonym (….)
    Citronella skrev 2022-10-12 14:57:52 följande:
    Varifrån ska hon få pengar till cigaretter om hon inte får studiebidraget? 
    Det finns många sätt för unga tjejer att tjäna pengar. Både online och irl. Inga av dem vill man att ens dotter ska ägna sig åt. 
  • Anonym (Fia)

Jag fick barnbidraget från jag var 13 (närmare 30 år sedan nu! :o) - mot att jag presenterade mina föräldrar med en budget hur jag skulle ha råd med allt över ett år (vi hade alltså en diskussion om vad jag kunde tänkas behöva för kläder och hur mycket det kunde kosta och sedan delade ut det per månad för att visa hur jag behövde spara undan och inte kunde använda slut på allt). De tog undan tror jag ungefär 150kr per månad och höll med skor och vinterkläder så det inte skulle bli tokigt om jag misslyckades. 
    Sedan var de hårda på att var pengarna slut så var de. 
    Lärde mig oerhört mycket på det och såg sambanden mellan att om jag hoppade dyra märkesjeans så hade jag råd med mer kläder, att såg jag till att lägga undan så kunde jag få mycket mer på t ex mellandagsrean. Att vara lite smart med vad jag önskade mig till födelsedagar och jul. Bad jag mamma hjälpa till att klippa håret (vi permanentade det också en gång) och kompisen att färga det hade jag råd med mer bio etc. 
    Från gymnasiet och studiebidraget fick jag hela själv och då också stå för vinterkläder och skor. Det var också det normala, det fanns väldigt få undantag som fick pengar utöver det. Några få fick "pengar vid behov" och att kläder betalades av föräldrarna - i princip alla de hade mer eller mindre problem när de flyttade hemifrån att få det att gå ihop, de hade ju inte fått träna på att förhålla sig till en budget och välja vad man prioriterar. Det var de som stod där i slutet på månaden och ingen mat ibland och behövde be mamma om hjälp. 

Med det sagt så började jag röka på gymnasiet framförallt från grupptryck, men det som gjorde att jag faktiskt blev beroende var tillgången att bli bjuden på cigg av rökande äldre pojkvänner - hade helt enkelt inte haft råd att röka tillräckligt mycket för att bli fast och fortfarande ha råd med annat jag ville. Så även om det är närmast omöjligt att tvinga en äldre tonåring att inte röka tror jag nog det är viktigt att inte släppa det helt och göra det alltför lätt. Ju lättare det är att röka, desto mer kommer man röka och desto mer fast blir man. Lägger man pengarna på cigg har man inte råd med lika mycket annat roligt. Måste man gå ut på en promenad varje gång man vill röka för man inte får röka hemma, ja då hoppar man en hel del av dem. 
    Däremot om man försöker köra så hårt att "röker du så får du 0 pengar" blir det nog lätt så att de känner de inte kan lyckas och ökar risken att man skaffar pengar på mindre trevliga sätt. Finns det ändå en möjlighet att "röka lite" och hanka sig fram med det mest behövliga behöver det inte bli så drastiskt. 

Röka är skitdyrt (som det ska vara) även som vuxen och tänker man då fortsätta med saken kommer man behöva prioritera bort annat och det är lika bra att lära sig det direkt. Ingen får högre lön från jobbet för att de är dumma nog att röka. 

Till lite dyrare saker som du ändå tycker är bra, prata om hur hon kan lägga undan för att få råd och ser du att hon gör det (även om det kanske går orimligt långsamt) kan man ju alltid pytsa in lite extra om det inte är lovat i förväg så att hon räknar med det. Det är väldigt viktigt att lära sig att hantera ekonomi och prioritera i den åldern. Är man och handlar ihop och hon försöker välja mellan t ex ett par byxor och en tröja och det är ett verkligt behov men du ser hon förstår hon måste välja kan man ju faktiskt själv köpa och ge det andra alternativet efter som present. Tror det är betydligt mindre "farligt" än att sponsra extra så att de aldrig behöver stå inför att prioritera. 

Det absolut värsta man kan göra är att ge mer när pengarna tagit slut. Har de klantat till det så pass att de står helt utan saker som hela skor och vinterjacka och behöver frysa så får man kanske ha lite is i magen och låta dem till exempel ha en extra ful tjocktröja på sig eller fula regnstövlarna så man inte blir våt ett litet tag så de förstår att det är vad som händer om man lagt pengarna på cigg/smink/bio/frisör/märkeskläder eller vad det nu kan vara men knappast inte en hel säsong, utan när man ser att "läxan" gått in och haft det där för tonåringar jobbiga snacket om hur man ska göra istället för att det inte ska hända får man gå med och köpa något funktionellt (knappast inte skicka med pengar att gå köpa eller lova betala vad som då kommer det garanterat att upprepa sig - men tonåringar har ju inte konsekvenstänket nog att det är rimligt de ska lida i månader för att de klantat till det lite). 

• Anonym (17)
    Lönnsirap skrev 2022-10-12 14:37:44 följande:
    Jag tänker att genom att betala ett frisörbesök är du tydlig med att det är viktigt att vårda sig själv och att du faktiskt vill att hon har det bra. 
    Visst är det mer pengar till rökning, men också faktiskt att hon får lov att trots dåliga val ta hand om sig själv.
    Jag tänker att det viktiga inte är att du har koll på vad rökningen kostar, utan att du faktiskt visar henne en utskrift om hur det faktiskt ser ut och överlämnar det hela till henne att välja. Det är trots allt lagligt att röka och man väljer själv vad man lägger sina pengar på.

Jag tänker att det finns en poäng med att faktiskt stötta sina barn trots att man ser att vissa saker inte är okej. 
    Just nu är det inte lagligt så någon köper ut åt henne. 
  • Anonym (17)
    Anonym (?.) skrev 2022-10-12 14:25:25 följande:
    När hon fyller 18 försvinner den möjligheten. 
  • Anonym (soli)
    Anonym (?.) skrev 2022-10-12 15:06:25 följande:
    Det finns många sätt för unga tjejer att tjäna pengar. Både online och irl. Inga av dem vill man att ens dotter ska ägna sig åt. 
    Så mer eller mindre mutar ni henne att inte protestera sej, låter som att pengar och rökning är ett litet problem i sammanhanget.
  • Anonym (Morsa)
    Anonym (?.) skrev 2022-10-12 14:15:31 följande:
    Ja det finns en risk att rökningen kan finansieras på andra , mindre bra, sätt. Förra året var hon "på glid" på flera sätt men det är bättre nu bla pga flytt till annan stad. Vilken metod funkade för er? 
    Jag har tre döttrar. När den äldsta började röka i nian ströp vi i princip alla pengar och var stenhårda mot henne med upprepade utegångsförbud osv. Hon slutade ändå inte röka utan fastnade ordentligt i sitt beroende och röker än idag när hon är 25. Hon lånade pengar av alla möjliga kompisar som hade sedan hade skulder till, fick cigg av andra kompisar som snodde hemma, snattade saker som hon bytte mot cigg. Hon har ju berättat mycket i efterhand.

Dotter nr 2 har aldrig rökt men dotter nr 3 började för ett par år sedan, också när hon gick i nian. Ganska omgående efter att vi fått reda på att hon rökt på daglig basis tog vi ett snack med henne. Jo, hon tänkte minsann fortsätta röka då hon tyckte att det dämpade hennes stress och dåliga mående. Vi la då upp en plan som byggde på förtroende och att vi skulle vara ärliga mot varandra. Hon fick ok från oss att röka om hon höll sig till fem cigg om dagen och med målet att verkligen försöka sluta. Då skulle vi stå för halva den kostnaden (ca 250 kr/mån) och resten fick hon betala av sitt studiebidrag. Vi krävde också att få en veckovis redovisning på ett ungefär vad hon använde pengarna till och vi var tydliga med att i efterhand inte vill höra talas om vare sig skulder eller snatterier. Vi tror henne när hon säger att hon håller sig till sina fem cigg per dag även om vi självklart inte har koll på om hon därutöver ibland blir bjuden på någon extracigg av kompisar.

Det känns som om vi båda är nöjda med dealen i nuläget och under de dryga 1,5 år som gått är det inget som indikerar att hon i normalfallet röker mer.

Det har funkat för oss men självklart är ju varje ungdom och familj speciell. Rådet är dock att diskutera frågan med dottern på ett lösningsfokuserat sätt.

Lycka till!
  • Anonym (Inget mer)

Jag är 18 och får bara studiebidrag, därav jag dessutom betalar för min egna mobil. 0kr extra ska hon få.

Svar på tråden Månadspeng 17 år