• Anonym (….)

Månadspeng 17 år

Jag har ett dilemma kring månads peng för min 17-åring. Hon har lite pengar kvar från ett sommarjobb som snart är slut och då får hon bara studiebidraget. Det ska räcka till fika och de mesta kläder. Hon får busskort och telefon. Pengarna kommer inte att räcka men jag har ingen lust att ge henne mer eftersom hon röker. Väldigt mycket med, närmare ett paket om dagen. Jag vill inte sponsra något så dumt som dessutom är skadligt. Men om jag tex erbjuder mig att betala bio eller kläder Jan hon ju lägga sina pengar på cigg, så då betalar jag indirekt det ändå?
    några tips?

• Svar på tråden Månadspeng 17 år
  • Decemberskytt

Helt galet om 1250:- inte skulle räcka, ungdomar måste lära sig att prioritera. Hur ska de annars klara sig som vuxna? Håller med den som ansåg att hon inte skulle få något att hantera själv, utan att du ska handla kläder o d åt henne tills hon är myndig. 

Ge henne ett val; antingen slutar hon röka och får ta hand om studiebidraget själv, eller enligt ovanstående.

• Anonym (F)
    Anonym (?.) skrev 2022-10-10 20:12:27 följande:
    1250
    så till både kläder och fritid är det inte så mycket 
    Skämtar du? Det är ju hur mycket som helst! Om hon skulle lägga hälften på kläder så är det 6000:- om året och 600:- i månaden för bara nöjen.
  • Anonym (E)

Hon har en väl tilltagen budget för fika och klädköp. Jag hade inte gett henne en krona mer så länge hon röker.

• Anonym (x)

Studiebidraget, och inte bidragit till mer för annars lär de sig inte. Om du ger pengar "för att vara snäll" bidrar du bara till dumheter. 

DESSUTOM om jag hade en unge som rökte hade ungen fått 0 kronor överhuvudtaget tills jag var övertygad om att rökningen var borta. Jag hade aldrig accepterat rökning så länge de är under 18 år och bor i mitt hus.

• Anonym (x)
    Anonym (Nejnejnej) skrev 2022-10-10 20:11:15 följande:

Hon skulle inte få en krona i kontanter av mig så länge hon röker. Jag skulle följa med och handla grejer/beställa åt henne på nätet men 0 kr i fickpeng. Jag skämtar inte ens. 

amen!
  • EpicF

Hon har studiebidraget, behövs ingen mer månadspeng. Hon får helt enkelt klara sig på studiebidraget. Och egentligen så borde hon betala även telefonen själv. 

• Humblebeee247

Är det inte rimligt att hon börjar jobba extra och tjänar sina egna pengar? En nyttig introduktion till vuxenlivet samt att du inte behöver känna att du sponsrar till rökning?

• Anonym (Annica)

Mina barn fick "bara" studiebidraget i den åldern. De klarade sig bra på det, och lärde sig hushålla. Sedan fick de lite pengar från sommarjobb och tex. i julklapp av släktingar. Hade någon av dem rökt hade de nog inte ens fått studiebidraget... 

• Anonym (Farsa)

Studiebidraget ska räcka till kläder och nöjen.

• Anonym (Farsa)
    Anonym (?.) skrev 2022-10-10 20:12:27 följande:
    1250
    så till både kläder och fritid är det inte så mycket 
    Jag tjänar över 50000 kr/månad och lägger mindre på kläder och fritid.

Svar på tråden Månadspeng 17 år