Lönnsirap skrev 2022-10-11 11:09:50 följande:
Jag tänker att det är lätt att råda någon annan att vara hård och inte ge en rökande ungdom några pengar och förskjuta den.
I min värld behöver olika ungdomar, olika bemötande och man kan inte lägga allt krut på att försöka kontrollera dem och styra och ställa. Snart är barnet vuxet men än så länge är det nu/ni som föräldrar som behöver göra det som känns rimligt och okej.
Vi går ibland igenom kontoutdraget som kommer på posten. Att lägga nästan en 1000-lapp av sommarens sommarlovspeng på 2 veckors snabbmat är ingen toppen idé... Och inte tusan prioriterar vi vuxna att skjuta till ytterligare pengar till snabbmat. Däremot kan vi swisha till en tröja, eller ett par skor när detta faktiskt hittats till bra pris och det '"behövs". Och jag köper gärna papper till att klottra på, det är kul att se sitt barns kreativitet, även om hen tycker detta är onödigt. Vill hen ha nödvändiga saker får hen köpa dessa själv. Som mamma köper jag det jag tycker barnen mår bra av. Och då kan det absolut vara bio... Men då behöver jag veta och ta ställning. Och jag är en vuxen tonårsmamma som har nada koll.
Tack för ett genomtänkt och nyanserat svar! Ja det är svårt, jag vet ju att hon tex gärna vill gå till frisören som hon inte gjort på över ett år... men om jag betalar frisören frigör jag mer pengar till rökning. Hon vet vad jag tycker men hon fyller ju 18 om ett halvår så jag kan inte styra henne så som man styr ett mindre barn. Jag hoppas att hon själv inser hur dum det är att röka och tar tag i det, eller att hon hamnar i en miljö, tex ett jobb där det inte funkar så att hon måste sluta. Jag har koll på min dotters bankkonto i internetbanken,