Inlägg från: Anonym (….) |Visa alla inlägg
  • Anonym (….)

Månadspeng 17 år

Jag har ett dilemma kring månads peng för min 17-åring. Hon har lite pengar kvar från ett sommarjobb som snart är slut och då får hon bara studiebidraget. Det ska räcka till fika och de mesta kläder. Hon får busskort och telefon. Pengarna kommer inte att räcka men jag har ingen lust att ge henne mer eftersom hon röker. Väldigt mycket med, närmare ett paket om dagen. Jag vill inte sponsra något så dumt som dessutom är skadligt. Men om jag tex erbjuder mig att betala bio eller kläder Jan hon ju lägga sina pengar på cigg, så då betalar jag indirekt det ändå?
    några tips?

• Svar på tråden Månadspeng 17 år
  • Anonym (….)
    Kockobello skrev 2022-10-10 19:48:02 följande:

Går det att använda sig av sådana "presentkort" som är giltiga lite här och där? 

Jo fast om jag tex ger henne det på HM kan hon lägga mer av studiebidraget på cigg?
  • Anonym (….)
    Decemberskytt skrev 2022-10-10 19:57:03 följande:

Hur mycket är studiebidraget per månad?

1250
    så till både kläder och fritid är det inte så mycket 
  • Anonym (….)
    Guldnovan skrev 2022-10-10 20:13:58 följande:

Finns ett alternativ. 0 kr från dig. CSN får hon redan till sitt konto och vill hon se till att någon langar och köper cigg så låt henne. 
    Jag förutsätter att det inte är du som langar. 

nej jag skulle aldrig köpa cigg. Men hon kan köpa själv både på Ica, Preem och en tobaksaffär. De har dålig koll tyvärr.
    Ica har jag faktiskt pratat med 
  • Anonym (….)
    Räkan77 skrev 2022-10-10 20:16:16 följande:

Studiebidraget går till föräldrarna tills barnet är 18 år

ja det stämmer. 10 månader om året. Jag tar pengarna och delar upp det på 12 månader så hon får 1040 kr per månad hela året 
  • Anonym (….)
    Anonym (Morsa) skrev 2022-10-11 07:33:56 följande:

Jag tycker att många som svarar förenklar problemet. Det är inte säkert att dottern slutar röka bara för att pengarna stryps. 

Till TS: Hur har hon finansierat rökningen innan sommarjobbet? Hur länge har hon rökt? Vad säger hon själv när ni pratar om det? Vad har hon själv för lösning?

Tack för ett genomtänkt svar. Hon bodde hemifrån förra året och fick då matpengar som tydligen gick till cigg. Hon säger att hon vet att hon borde sluta men att hon inte alls mår bra psykiskt (det stämmer) och att rökningen känns som en trygghet. Vi har olika saker på gång för att förbättra hennes mående bla BUP. 
  • Anonym (….)
    Anonym (Morsa) skrev 2022-10-11 09:50:28 följande:

Överens om att rökningen är problemet här. Min poäng är att dottern knappast slutar röka för att pengarna stryps utan det krävs att de pratar om detta och gemensamt hittar en lösning. Annars tror jag att dottern lånar pengar eller fixar pengar på annat sätt för att kunna köpa cigg. TS behöver hjälpa dottern att sluta eller åtminstone dra ner kraftigt på rökningen. 

Jag har egen erfarenhet och har testat båda metoderna på mina barn och i vårt fall vet jag vilken metod som var framgångsrik. Behöver ju inte funka i detta fall men så var det för oss.

Ja det finns en risk att rökningen kan finansieras på andra , mindre bra, sätt. Förra året var hon "på glid" på flera sätt men det är bättre nu bla pga flytt till annan stad. Vilken metod funkade för er? 
  • Anonym (….)
    LFF skrev 2022-10-11 10:43:28 följande:
    Varför står du för att se till att hon har pengar hela året? Det får man ju göra själv eftersom man vet om att man bara får pengar 10 månader per år. 

Hon räknas snart som vuxen. Då får hon sköta sin ekonomi själv. Behöver hon mer pengar får hon jobba extra. Vet hon om att hon har månader då hon inte får några pengar så får hon hushålla de övriga månaderna. 
    Varför skulle jag inte hjälpa henne med det? Själv får jag lön 12 månader om året fast jag bara jobbar 11. Arbetsgivaren hjälper mig att fördela pengarna över året, så som jag som förälder hjälper mitt barn. 
  • Anonym (….)
    Lönnsirap skrev 2022-10-11 11:09:50 följande:

Jag tänker att det är lätt att råda någon annan att vara hård och inte ge en rökande ungdom några pengar och förskjuta den.
    I min värld behöver olika ungdomar, olika bemötande och man kan inte lägga allt krut på att försöka kontrollera dem och styra och ställa. Snart är barnet vuxet men än så länge är det nu/ni som föräldrar som behöver göra det som känns rimligt och okej. 
    Vi går ibland igenom kontoutdraget som kommer på posten. Att lägga nästan en 1000-lapp av sommarens sommarlovspeng på 2 veckors snabbmat är ingen toppen idé... Och inte tusan prioriterar vi vuxna att skjuta till ytterligare pengar till snabbmat. Däremot kan vi swisha till en tröja, eller ett par skor när detta faktiskt hittats till bra pris och det '"behövs". Och jag köper gärna papper till att klottra på, det är kul att se sitt barns kreativitet, även om hen tycker detta är onödigt. Vill hen ha nödvändiga saker får hen köpa dessa själv. Som mamma köper jag det jag tycker barnen mår bra av. Och då kan det absolut vara bio... Men då behöver jag veta och ta ställning. Och jag är en vuxen tonårsmamma som har nada koll.

Tack för ett genomtänkt och nyanserat svar! Ja det är svårt, jag vet ju att hon tex  gärna vill gå till frisören som hon inte gjort på över ett år... men om jag betalar frisören frigör jag mer pengar till rökning.  Hon vet vad jag tycker men hon fyller ju 18 om ett halvår så jag kan inte styra henne så som man styr ett mindre barn. Jag hoppas att hon själv inser hur dum det är att röka och tar tag i det, eller att hon hamnar i en miljö, tex ett jobb där det inte funkar så att hon måste sluta. Jag har koll på min dotters bankkonto i internetbanken, 
  • Anonym (….)
    Citronella skrev 2022-10-12 14:57:52 följande:
    Varifrån ska hon få pengar till cigaretter om hon inte får studiebidraget? 
    Det finns många sätt för unga tjejer att tjäna pengar. Både online och irl. Inga av dem vill man att ens dotter ska ägna sig åt. 
Svar på tråden Månadspeng 17 år