• Anonym (….)

Månadspeng 17 år

Jag har ett dilemma kring månads peng för min 17-åring. Hon har lite pengar kvar från ett sommarjobb som snart är slut och då får hon bara studiebidraget. Det ska räcka till fika och de mesta kläder. Hon får busskort och telefon. Pengarna kommer inte att räcka men jag har ingen lust att ge henne mer eftersom hon röker. Väldigt mycket med, närmare ett paket om dagen. Jag vill inte sponsra något så dumt som dessutom är skadligt. Men om jag tex erbjuder mig att betala bio eller kläder Jan hon ju lägga sina pengar på cigg, så då betalar jag indirekt det ändå?
    några tips?

• Svar på tråden Månadspeng 17 år
  • Anonym (Lungcancer)

0 kr

Hon måste lära sig prioritera 

• Kockobello

Går det att använda sig av sådana "presentkort" som är giltiga lite här och där? 

• Anonym (….)
    Kockobello skrev 2022-10-10 19:48:02 följande:

Går det att använda sig av sådana "presentkort" som är giltiga lite här och där? 

Jo fast om jag tex ger henne det på HM kan hon lägga mer av studiebidraget på cigg?
  • Anonym (soli)

Jag fick studiebidraget och det skulle räcka till allt utom mat och tak över huvudet, gick alldeles utmärkt. Du behöver inte skämma bort henne.

• Anonym (---)

Så gamla ungdomar får ju oftast studiebidraget. Det måste väl ändå räcka? 

• Kockobello
    Anonym (?.) skrev 2022-10-10 19:50:36 följande:
    Jo fast om jag tex ger henne det på HM kan hon lägga mer av studiebidraget på cigg?
    Ah just ja : (
  • Anonym (F)

Räcka till vad?? En unge i den åldern har för sjutton inga utgifter att tala om, hon får lära sig prioritera! Om det fanns någon ryggrad i dig så skulle du sluta ge henne studiebidraget så hon inte har råd med cigaretter.

• Anonym (F)
    Decemberskytt skrev 2022-10-10 19:57:03 följande:

Hur mycket är studiebidraget per månad?

1250:- i månaden.
  • Anonym (C)

Köper hon cigg har hon helt enkelt inte råd med kläder, fika och annat.

Antingen ger du hela studiebidraget och så är det bra så, ge inget mer.
    Eller så ger du 0 kr i månaden tills hon är 18, så köper du det hon behöver åt henne.

Svar på tråden Månadspeng 17 år