• LFF

Månadspeng 17 år

Anonym (?.) skrev 2022-10-10 20:16:10 följande:
    nej jag skulle aldrig köpa cigg. Men hon kan köpa själv både på Ica, Preem och en tobaksaffär. De har dålig koll tyvärr.
    Ica har jag faktiskt pratat med 
    Anmäl butikerna då så riskerar de att bli av med tobakstillståndet för att de har usla kontroller. Det kan du göra både till Polisen och till kommunen. 
  • LFF
    Anonym (?.) skrev 2022-10-10 20:22:19 följande:
    ja det stämmer. 10 månader om året. Jag tar pengarna och delar upp det på 12 månader så hon får 1040 kr per månad hela året 
    Varför står du för att se till att hon har pengar hela året? Det får man ju göra själv eftersom man vet om att man bara får pengar 10 månader per år. 

Hon räknas snart som vuxen. Då får hon sköta sin ekonomi själv. Behöver hon mer pengar får hon jobba extra. Vet hon om att hon har månader då hon inte får några pengar så får hon hushålla de övriga månaderna. 
  • LFF
    Anonym (?.) skrev 2022-10-12 14:18:30 följande:
    Varför skulle jag inte hjälpa henne med det? Själv får jag lön 12 månader om året fast jag bara jobbar 11. Arbetsgivaren hjälper mig att fördela pengarna över året, så som jag som förälder hjälper mitt barn. 
    Varför inte lära henne att hushålla med pengarna?

Eller ska du göra samma sak om hon pluggar vidare och då också bara får pengar 10 månader per år?

Det är ju ett ypperligt tillfälle att lära sitt barn att se till att pengarna räcker, oavsett om man har en regelbunden inkomst eller inte. 
Svar på tråden Månadspeng 17 år