• Kockobello

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Fröken Allvar skrev 2022-10-25 20:56:49 följande:
    Nu är jag väldigt irriterad på dig. Jag har beskrivit hur jag levt. Andra har beskrivit hur de levt. Jag hade inte ett enda abonnemang på 5 år utom el. Köpte kontantkort till en telefon jag fick av någon. Gjorde ingenting på fritiden, ingenting på fem år. Ändå skriver du om en livssituation som många inte är i närheten av att ha i Sverige. Och du har mage att säga att jag inte har en susning. Skämmes ta mig fan, så illa du läser och så arrogant du är. Skriv gärna i tråden om du vil, men jag skriver inte med dig mer. 
    Ja, som sagt, jag levde på buljong i ett halvår, så han ska inte komma här och mästra.
  • Kockobello
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-25 21:38:07 följande:
    Om man lever snålt för att man inte vill plocka ut miljoner som man har bundit i bostaden är man inte fattig. Det är ett fullständigt befängt påstående. Du bekräftar återigen att den självutnämnda fattiga svensken i regel är allt annat än fattig.

"Kockobello skrev 2022-10-03 14:40:27 följande:
    Jag har levt under existensminimum och svalt under ett halvår utan stöd från samhället. Då var det tur att jag ägde mitt boende och hade väldigt låg boendekostnad så att jag kunde äta mina bönor i lugn och ro. Bytte ort och sålde bostaden efter en tid och gjorde då ca 600 000 i vinst. Det gör man inte med en hyreslägenhet. "
    Det kan du tycka. Det hade varit befängt att leva upp pengarna i en hyresrätt.
  • Kockobello

Så då äter man givetvis buljong hellre.

• Kockobello
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-26 16:41:13 följande:
    Ja, men även Thor och Strandhäll är ju fattiga....

Man är inte fattig om man äger bostäder för miljoner. Det blir skrattretande att hävda något liknande. Att det trots det hävdas det i tråden visar bara att det finns absolut noll insikt i hur det är att vara fattig på riktigt. Och dessa individer finns inte i Sverige.
    Man är fattig om man måste leva på buljong månad efter månad. 
  • Kockobello
    Anonym (guldsked) skrev 2022-10-26 17:24:21 följande:
    Men idag kan det bli fattigfälla av att äga sin bostad också, när man blir gammal.

Min mamma känner ett par äldre kvinnor som lever ensamma i hus med lägre standard ute på landet. Huset är betalt men inte blir det så att det räcker till en bostad i stan även om de säljer.

Så då sitter de kvar tills fasaden spricker och bilen går sönder och sen vet de inte vad de ska göra utom att dö.

Den hon fikade med senast har ångest varje dag över om bilen skulle gå sönder, för hennes hälsa är så att hon inte kan ta sig till mataffären på annat sätt. Att laga bilen kan vara pengar i sjön då den är på sista versen, och att flytta till stan ser hon som en ekonomisk omöjlighet.

Vad gör man då? Söker omställningsstöd för sig själv?  // Obestämd
    Exakt. Och de har vi många av.
  • Kockobello
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-26 17:16:06 följande:
    Om man har tillgångar värda miljoner behöver man inte det.

Om man äter buljong för att man vill behålla tillgångarna värda miljoner, är man fortfarande inte fattig.

Som jag sagt tidigare. När svensken påstår att miljonärer kan vara fattiga är det ett stort hån mot de som ute i världen är fattiga på riktigt.
    Du menar att jag skulle gjort mig bostadslös för vad?
  • Kockobello
    Anonym (Egentligen) skrev 2022-10-26 21:32:51 följande:
    Från ett internationellt perspektiv var du inte fattig, men hade det knapert från ett svenskt perspektiv. Dina konstiga frågor förstår jag inte var de kommer ifrån. 
    Internationellt perspektiv har ingen relevans. Det är i Sverige vi bor, där man får äta buljong.
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-26 22:16:20 följande:
    Så din åsikt om att jag i tråden delat länkar om människor som svälter och blir vräkta  är att jag inte får göra det eftersom jag klarade mig med en hårsmån, och därför önskar en annan politisk inriktning för Sverige.

Du tycker att fler ska svälta och bli vräkta för att du ska lyssna. Detta är varför jag pausade tråden igår. Sedan ville jag berätta att folk elräkningar går till Kronofogden. Jag vill att folk undviker att fatta dåliga ekonomiska beslut i möjligaste mån och att de som vräks får hjälp.

Den näringsbrist jag antagligen drog på mig de åren kan ha fått negativa effekter, men jag orkade inte tänka på näring för att man blir trött av att vara på marginalen.

Men nu tycker jag verkligen att du ska dra frpb tråden. Stick! 
    Ja, det var inte alls bra för hälsan. Vissa dagar låg man alldeles yr i sängen.
  • Kockobello
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-26 22:22:28 följande:
    Problemet med människor som inte får pengarna att räcka till i Sverige är inte att de har för lite pengar. Problemet är att de inte använder pengarna på ett effektivt sätt.

Och när de inte gör det hamnar de hos Kronofogden. 

Att införa privatekonomi som ämne i skolan och att förbjuda SMS-lån är ett steg i rätt riktning för tt hjälpa människor att fatta färre korkade beslut.
    Jag använde pengarna på det absolut mest effektiva sättet, nämligen genom att behålla bostaden. Är du månne lite efterbliven?
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns