• Kockobello

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Å andra sidan är det bra för miljön att den vidriga konsumtionen kommer att dala.

• Kockobello
    Carolatom07 skrev 2022-10-05 12:37:05 följande:
    Om det lär de som drabbas att börja uppskatta det de har, kan det i praktiken bli en vinst för dem när de börjar om, Många behöver lära sig att man inte kan leva över sina tillgångar och bo större än de behöver, köpa ny smartphone varje år och ny bil var tredje. Ta lån som de inte vet om de kommer kunna betala tillbaka m.m.

Det finns anledningar till varför vi har program som Lyxfällan och varför kronofogden oroas över svenskarnas ökade skulder.
    Absolut, helt rätt.
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-05 12:43:58 följande:
    Jag vet inte varför du frågar mig. Fråga lajvaren Mari123, det var hen som skrev ihop historien om den präktiga fattigpensionären Spara som hörde om den dekadenta fattigpensionären Slösa i radion.
    Om hon inte röker kan hon köpa mat?
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-05 12:41:51 följande:
    Några kommer kanske att byta boende. Det var väldigt många som bytte till villa under pandemin. De flesta har nog råd att bo kvar eftersom de annars inte hade fått låna, men några kommer kanske välja att byta igen.

Det är ändå bättre att ha valmöjligheter än att bli vräkt eller sälja på exekutiv auktion.
    Ja, undrar hur det ser ut till våren. 
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-05 12:56:24 följande:
    Men hon finns ju inte på riktigt. Hon var ett påhitt av någon som inte vill prata om fattigdomens villkor. Vilket inte du heller verkar vilja. Du verkar tycka om att vara motvalls.

Det är bara det att det finns hemlösa, fattiga, vräkningshotade människor med och utan barn i Sverige som du är ointresserad av, och därför hellre pratar om annat. 

Varsågod, men i en annan tråd helst. Jag orkar inte svara på trams från samma person hur länge som helst. 
    Det finns fattiga som röker.
  • Kockobello
    Anonym (Normalt) skrev 2022-10-05 13:19:25 följande:
    Även om de inte rökte skulle de fortsätta vara fattiga.
    Ok bara fortsätta som vanligt då. 
  • Kockobello

Det finns många stiftelser och fonder med innestående miljoner och ur vilka det går att ansöka om ekonomiska medel. Detta är värt att kolla upp om man har det knackigt.

• Kockobello
    Anonym ((R)ealist) skrev 2022-10-05 15:00:51 följande:
    Vad kostar cigaretter per månad, 1500 kr?

Det är i samma storleksordning som mat för en person.

Mat eller cigaretter, ska det vara ett så svårt val?
    Tror det  kostar ca 65 kr per paket. Ett paket om dagen är lite drygt 2 000 per månad.
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-10-05 15:06:15 följande:
    Tror det  kostar ca 65 kr per paket. Ett paket om dagen är lite drygt 2 000 per månad.
    Räcker till ganska mycket mat.
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-10 09:46:28 följande:
    Jag håller med dig, och detta tal när han talar om för "intellektuella" att "fattiga" blivit sådana "man tycker synd om", men att vilken dag som helst så gör de revolution är ett exempel på hur off han är.

Vet han ens något om fattiga i Sverige idag eller vet han bara hur det var för länge sedan? Känner han någon som är fattig? Tänkte han på hur den här texten skulle kunna uppfattas när den gick från interntal till andra "intellektuella" till något som faktiskt går att läsa i tidningen, om man lägger sin tid på att läsa tidningen. Sånt undrade  jag över när jag läste. 
    Han är ett gammalt fossil. 

Är man fattig på riktigt gör man ingen jävla revolution. Det orkar man inte. Dessutom har man fullt upp att leta efter en femkrona till allmänna toaletten. 
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns