• Kockobello

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Anonym ((R)ealist) skrev 2022-10-11 20:24:32 följande:
    Inga politiker kan vända på den här utvecklingen i första taget, båda sidor har misskött landet i decennier.

Tyvärr har politiker och andra missförstått ordet försäkrings innebörd. En försäkring betalar man in till för att få ersättning om man råkar illa ut. Men här betalar man glatt ut till en stor mängd som inte alls omfattas.
    Det kommer ta 50 år minst. Om det någonsin går att vända.
  • Kockobello
    Anonym ((R)ealist) skrev 2022-10-12 09:49:43 följande:

Oxfam-rapporten kan läsas med naiv-ögon om man är PK, men det är ju en självklar konsekvens. Ökar man på befolkningen med 10% som är analfabeter och utan tillgångar ser det så ut. Men dessa 10% har fått sin levnadsstandard höjd oerhört mycket jämfört med hur de hade det tidigare. Från ruckel utan el och vatten till nybyggd lägenhet med varmvatten, el, kök, badrum, kabel-tv etc.

Absolut. Alla de som kom har fått det ljusår mycket bättre. Det finns horder med folk som fått det jättebra. 
  • Kockobello
    Anonym ((R)ealist) skrev 2022-10-12 09:52:34 följande:
    Senasrt jag var hos tandläkaren var det närapå bara jag som betalade själv för besöket. Övriga hörde till kategorin få det gratis. Och besöket var två år för sent, eftersom de hade så fullt upp. Vårdbehovet för de som inte betalar själva är gigantiskt, då de gått utan vård i så många år.
    Yes. Har också hört detta av tandläkare. 
  • Kockobello
    Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-12 11:55:51 följande:
    Eller faktaresistens om man är höger. Du verkar som andra med den politiska inriktningen skylla allt på invandrare och totalt ignorera fattigdomen bland svenskar och andra infödda och hur den ojämlika fördelningspolitiken har slagit mot vissa grupper.
    Nej. Alla som kommit har fått det bättre. Så många fler har fått det bättre. Några få fick det sämre. 
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-13 10:34:53 följande:
    Jag håller inte helt med om att det finns grupper som får mer än andra. I så fall gruppen "högavlönade innan fallet". För visst, hade du hög lön innan din sjukersättning så får du det bättre som sjukpensionär, på samma sätt som pensionen blir högre om du tjänat mer. A-kassan är inkomstrelaterad. 

Bor du i en dyrare bostad får du mer i bostadsbidrag/tillägg, men barnbidrag, försörjningsstöd och minimiersättningar är platta.

Det som saknas är bostäder och uppräknade minimibelopp.

Sedan tror jag att hela samhället påverkas av att många som du säger fått det mycket bättre. Man jämför sig, och jämför man inte sig själv så jämför andra en. Var man bor, vad man jobbar med, vad man har råd att köpa för inredning och semester.

I kvinnliga sammanhang är normala samtalsämnen sådant som kostar pengar: göra naglarna, hårfärgning, extensions, botox och andra hudinjektioner och operationer.

Tidigare fanns ingen marknad för detta. Nu är du onormal om du inte gör dessa saker. 

För män gäller hårtransplantationer.

Så att vara flint, gråhårig med kortklippta naglar, rynkig med oblekta tänder = fattig. Vad gör det med ett samhälle att människor inte ens kan gå ut utan att värderas utifrån sitt utseende och hur dyra deras kläder är?

Vem vill bjuda hem någon som inte vill sitta på ens begagnade soffa av rädsla för loppor? 
    Nej, nu tycker jag att du överdriver. 

Dessutom, fläskläppar och löshår hittar du på Rusta och H&M. Det är inte klass. 
  • Kockobello

Ute på godsen går man i gummistövlar och lammullströjan faller sönder innan den byts ut. 

• Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-13 10:59:57 följande:
    Jag överdriver inte, jag har tjejkompisar. 
    Ok. Känner ingen sådan.
  • Kockobello

Är väl säkert så i vissa kretsar. Du får byta umgänge.

• Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-13 10:59:13 följande:
    Du uppskattar inte gröna vågen, det har vi förstått. Men de människorna har mycket pengar. Deras frugala lajv är intressant i sig, men ointressant för denna tråd.

Livslevande Fattiglapp uppmärksammade mig på det självklara faktum att man inte vill lämna ut sig själv till hyenorna här, så denna tråd är inte alls var jag hoppades på tyvärr, ett typ vrål, men kan ha sitt värde ändå.
    Jag uppskattar inte gröna vägen, helt riktigt. Vad jag heller inte uppskattar är konsumtion och fläskläppar, hyckleri samt dumhet.
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-10-13 11:14:51 följande:
    Jag uppskattar inte gröna vägen, helt riktigt. Vad jag heller inte uppskattar är konsumtion och fläskläppar, hyckleri samt dumhet.
    Vågen
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns