Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Jag ser att människor fortfarande läser/hittar till tråden så jag väljer att lägga in ett tips här. Vet att om man knappt har råd med mat så orkar man inte alltid med kultur men i alla fall, här är ett kulturtips på Alla hjärtans dag

Ett biljettsystem där man betalar vad man kan, så man kan gå på dans på Skeppsholmen för bara 60 kronor. Är det en bra grej? Jag tycker nog det. Liten lokal, mysig plats, hyfsat lätt att ta sig dit kollektivt. Om du känner nån t ex ung person som är intresserad av dans är det perfekt. 

Med Kaai Theater i Bryssel som inspiration provar MDT under hela 2023 ett biljettsystem som uppmuntrar publiken att betala vad man har råd med. Om initiativet visar sig framgångsrikt är målet att gå från experiment till policy. 

?Det är en del av vår vision att göra danskonst mer tillgängligt, samtidigt som programmet fortfarande ska kunna utmana och vara experimentellt. Det finns dessutom politiska krav på oss teatrar att å ena sidan dra in ny publik men å andra sidan ha höga biljettpriser för att öka egenintäkterna. Det är en ekvation som inte går ihop. Vi satsar istället på ett nytt biljettsystem som i slutänden kan ge oss lika mycket intäkter, men enligt ett betydligt mer demokratiskt upplägg?, förklarar Anna Efraimsson, teaterchef, i ett pressmeddelande.

2022 kostade ordinarie biljetter 250 kronor och rabatterade 120. Med det nya systemet blir prisspannet 60?500 kronor.

Teater Tribunalen i Stockholm har för övrigt sedan länge ett diversifierat biljettpris, numera 100?450 kronor, där man betalar utifrån inkomst och/eller ålder.

• Fröken Allvar
    Mentat skrev 2023-02-25 14:16:36 följande:
    Fast sammanfattningen där motsäger ju bokens rubrik. De med sämst inkomster har alltså fått reala höjningar av sin inkomst. Däremot har de med höga inkomster fått betydligt mer i reala höjningar, men det är ju något annat. Jag måste ju säga att det är en väldigt svagt underbyggd slutsats, särskilt med tanke på att författarna driver den tesen, att "alla har inte fått det bättre".

Jag skulle ju bli mycket förvånad om exakt 100% har fått det bättre, det vore mycket märkligt om man inte kunde hitta något undantag, men sammanfattningen påstår det och hänvisar sedan vagt till "försvagat socialt skydd och urholkad välfärd" för att kunna få fram sin tes. 
    Jag uppskattar att du läser och ger din seriösa tolkning. Det var faktiskt lite på dig jag tänkte när jag postade. Det verkar inte direkt lättlöst, detta med att människor har det dåligt. 
    Den mötesplats vid Mariatorget som jag länkade till ovan, där man kan få lunch för 20 kronor, har fått stänga tillfälligt. Det kommer för många dit, ibland 900 personer per dag, för att de ska kunna ta emot alla på ett bra sätt. Om allt fungerade skulle det väl inte vara så. Få går i första hand till mötesplatser för utsatta för att få äta. Det är förknippat med skam. 
     Länken kom från en text som en som känner som jag skrivit. Personen kände liksom jag att man inte mår riktigt bra när så många andra samtidigt har det dåligt. Jag vet inte om den här tråden gör skillnad för någon, men jag hoppas väl nånstans på det, och även om du inte håller med så uppskattar jag att du skriver hur du uppfattar situationen på ett sansat sätt. Det gör det enklare att svara. 
  • Fröken Allvar
    Mentat skrev 2023-02-25 19:16:24 följande:
    Jag ifrågasätter absolut inte att det finns verkligt fattiga. Jag ifrågasätter bara den tes författarna driver, där de lägligt har valt 1978 som utgångspunkt. Det var kanske då inkomstskillnaderna var som allra minst i Sverige, något författarna säkert gärna vill se igen. De nämner dock inte att det också var då företagen hittade på alla möjliga "fringe benefits" för att kunna belöna duktig personal, då svartjobben bredde ut sig och blev allmänt accepterade och att inflationen under 70-talet var 229%, med förödande effekter på folks köpkraft.

Däremot håller jag gärna med dig om att något uppenbarligen inte fungerar när trycket på att kunna få billig mat blir så stort att de inte klarar av att ha öppet. Sedan vad som orsakar detta har jag ingen aning om eftersom jag inte känner till varken förhållandena, vem som driver det eller vilka som kom dit. Att något är fel för en utsatt grupp verkar helt klart. Hur man bäst gör något åt det är en helt annan femma.
    Jamen precis, det är det här jag uppskattar med dina bidrag i tråden. Att man kan ha en utgångspunkt i en artikel och ändå ha olika synpunkter. 
    Jag tror att välfärden måste byggas om igen på en rad sätt, och det kommer att ta tid innan allt stämmer. Viktigt är att det får synas och inte skyfflas undan att många svenskar är fattiga. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2023-02-25 20:27:11 följande:
    Välfärden har blivit sämre. Skolor håller sämre ordning och har sämre kvalitet. Vården är mycket mer svårtillgänglig. Polisen och rättssystemet hjälper till i mindre utsträckning när man behöver hjälp. Listan kan göras lång.

Sedan har den medicinska utvecklingen gått framåt men det ska man inte förväxla med välfärden.
    Jag är glad att se dig här. 
  • Fröken Allvar
    Rataxes skrev 2023-02-28 08:29:04 följande:
    Dags att se över bidragen?
    Jag är inte glad att se dig här. 
  • Fröken Allvar
    Rataxes skrev 2023-02-28 08:56:43 följande:
    Det satsades alltså 70 miljoner i detta projekt. 412 personer deltog. 
    170 000/person. Ledde inte till ett enda jobb.
    Såklart enklare att leva i Malmö med bidrag ön att flytta till Västerbotten och behöva jobba.

Men en massa medelklassvenskar med värdelös akademisk utbildning fick bra betalt för att dra projekten.
    Mycket mer rimligt att beskriva hur du ser på saken än att kräkas bidragsfrasen. Tack. 
  • Fröken Allvar

Jag håller med om att det finns ett goodwillproblem kring arbetslösa. Har själv befunnit mig på arbetsplatspraktik på kulturinstitution där jag förvägrades att äta lunch med de anställda. En känd antirasist kallade mig nedlåtande för "local". Antar att han såg mig som en fattig vit och därmed irrelevant vit person. Nåväl. Sen fick jag ett jobb igen istället. 

Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns