Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
Jag ser att människor fortfarande läser/hittar till tråden så jag väljer att lägga in ett tips här. Vet att om man knappt har råd med mat så orkar man inte alltid med kultur men i alla fall, här är ett kulturtips på Alla hjärtans dag
Ett biljettsystem där man betalar vad man kan, så man kan gå på dans på Skeppsholmen för bara 60 kronor. Är det en bra grej? Jag tycker nog det. Liten lokal, mysig plats, hyfsat lätt att ta sig dit kollektivt. Om du känner nån t ex ung person som är intresserad av dans är det perfekt.
Med Kaai Theater i Bryssel som inspiration provar MDT under hela 2023 ett biljettsystem som uppmuntrar publiken att betala vad man har råd med. Om initiativet visar sig framgångsrikt är målet att gå från experiment till policy.
?Det är en del av vår vision att göra danskonst mer tillgängligt, samtidigt som programmet fortfarande ska kunna utmana och vara experimentellt. Det finns dessutom politiska krav på oss teatrar att å ena sidan dra in ny publik men å andra sidan ha höga biljettpriser för att öka egenintäkterna. Det är en ekvation som inte går ihop. Vi satsar istället på ett nytt biljettsystem som i slutänden kan ge oss lika mycket intäkter, men enligt ett betydligt mer demokratiskt upplägg?, förklarar Anna Efraimsson, teaterchef, i ett pressmeddelande.
2022 kostade ordinarie biljetter 250 kronor och rabatterade 120. Med det nya systemet blir prisspannet 60?500 kronor.
Teater Tribunalen i Stockholm har för övrigt sedan länge ett diversifierat biljettpris, numera 100?450 kronor, där man betalar utifrån inkomst och/eller ålder.