Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar
    Linnie skrev 2023-01-09 03:04:41 följande:
    Okej, några månader sen i mitt svar.. ville läsa tråden igen för att läsa det jag missat och har bara kommit till ditt citerade inlägg så du kanske redan fått liknande svar. Men, om du säljer din br i Stockholm (oavsett var i länet) så kan du köpa ett riktigt trevligt hus i Värmland, Dalsland eller Norrlands inland.

Finns gott om riktigt billiga hus utanför städerna, långt ut på landet eller i småbyar utan affär. Oftast behöver man bil tyvärr, men går att hitta billigt nära kollektivtrafik också eller på en liten ort med den viktigaste servicen man behöver.
    Fritidshus på dessa ställen kan vara så billiga att man häpnar. Ta en titt på hemnet: )

Min mor köpte ett hus från 1920 för 375.000 nära norska gränsen. 150 kvm och stor tomt. Några hundra meter till en fin badsjö. Det är några år sedan och krävde installering av värmepump och nytt tak.
    Helt okej skick invändigt, men jämför man med de nyrenoverade villorna som sätts upp på fastighetsmäklarnas kontorsfönster i Stockholm så skulle man nog mer kunna uttrycka att huset har ett mycket omfattande renoveringsbehov.
    Ett sent svar är ändå ett svar.

Jag har i tråden skrivit om behovet av att det finns affär och/eller kollektivtrafik. Jag har också fått svar angående att socialtjänsten hyr hus, och i en annan tråd fått svar som menar att det finns ett begrepp som beskriver hur ekonomin kan bli lidande av husägande, att man blir något som man tydligen kallar husfattig.

Även om det krävs investeringar som värmepump och nytt tak så är det kanske möjligt då att kunna bo i hus istället för i bostadsrätt någon gång och någonstans. Och det är en dröm, för mig och säkert andra. Så tack för ditt svar.
  • Fröken Allvar
    mari123 skrev 2023-01-09 08:43:22 följande:

"Fattig-Sverige" är ett väldigt starkt uttryck och absolut inte applicerbart på NGT vi ser omkring oss i vårt land idag. Ska inte lägga mig i för jag vet inte trådens egentliga mening...MEN får tankar......

Hej. Jag trodde ju förut att du var ett trollkonto. Fattig-Sverige är ett uttryck från Aftonbladets rubriksättare i oktober och anspelar på titeln på Andreas Zervenkas omtalade bok Girig-Sverige, om ojämlikheten i Sverige.

Jag kan inte göra något åt vad du tycker om fattiga i Sverige men jag kan berätta att trådens egentliga mening var att diskutera verklig fattigdom i Sverige. Jag skapade den kort efter att jag skapat ett konto här och chockerats över hur folk pratade om sin egen upplevda ekonomiska utsatthet efter inflationen, människor som hade gott ställt.

Jag ville ge en plats till människor som var fattiga på riktigt att berätta. 

Detta var ett STORT misstag. Dels borde jag ha vetat bättre själv, då det inte precis var lätt att berätta om mina ekonomiska svårigheter då de pågick. Jag tycker att jag i tråden lyckats berätta ganska många saker om hur det var för mig och varför. Men ANDRA som har ekonomiska svårigheter NU tog inte plats.

Jag lånade då deras trådar och länkade till. Även om de själva frivilligt startat trådarna här på Familjeliv tycker jag idag att det finns etiska problem med att jag gjorde så. Det fanns en önskan om att visa hur det kan vara att ha verkliga ekonomiska problem för människor som under hösten satte sig själva och sitt ekonomiska gnäll i centrum, samtidigt som deras problem är relativt lätt lösta: byt boendeform, konsumera mindre, låna inte till konsumtion.

Något som gjort mig hoppfull är att media skrev mycket om fattigdom under hösten. Jag har sparat väldigt många länkar, men vid en tidpunkt då människor inte längre diskuterade i tråden utan var mest var intresserade av att skriva olika saker till och om mig så slutade jag posta.

Jag hade en diskussion med Loth som gjorde att vi till sist förstod varandra, åtminstone upplever jag det så, och jag berättade om vad jag vill göra åt min hälsa. Först nästan som ett skämt, eftersom tråden kändes som ett skämt då det var otroligt svårt att få den att handla om vad den skulle handla om, att vara fattig i Sverige. Men det blev allvar på grund av att Loth visade äkta engagemang i min situation. 

Då kom plötsligt andra tillbaka och började diskutera, bland annat med Loth. 

Jag tog också "julledigt" från tråden och bad andra att göra detsamma. 

Efter jul har det skrivits bland annat skrivits om utbrända, fetma och sexuellt kapital i tidningen. Jag har då valt att posta länkar till dessa texter med en kommentar om hur de uppfattas ur mitt perspektiv. Min tanke var från början att man skulle kunna diskutera olika aspekter av fattigdom. Så har det inte riktigt blivit, utan det var mest kommentarer från mig som upp till 200 personer läste, trodde jag, innan Tow2Mater förklarade att vad som ser ut som visningar i själva verket har en teknisk förklaring.

Den som vill diskutera fattigas situation ur olika aspekter är välkommen i tråden. De som vill diskutera mig som person och varför jag skriver i tråden är jag personligen trött på, även om det kan finnas andra som tycker att det är spännande. Där inte säkert att jag svarar på otrevligt skrivna inlägg som handlar om mig som person av den enkla anledningen att det inte ger mig något. Men Linnies inlägg här ovan såg jag inte någon anledning att inte svara på, även om det absolut går utanför trådens egentliga syfte, och taget ur sitt sammanhang ser ut att handla om husdrömmar, när det i själva verket från början ingick i en diskussion om hur man har råd att bo i inflationstider och med dyra elräkningar. 
  • Fröken Allvar
    Mentat skrev 2023-01-09 11:07:02 följande:
    Mycket tidigt i tråden visade jag varför artikeln var direkt missvisande och ett uttryck för vänsterpopulism. Givetvis finns det fattiga människor även i Sverige, men artikeln är inget bra exempel på detta.

Jag måste säga att jag är besviken på att du inte tillfogat någon kommentar till trådstarten.
    Det stämmer! Jag förstår om du känner dig besviken. Förklaringen är att jag inte är teknisk. Det är jättebra att du och Tow2Mater förklarar det tekniska. Jätteskönt att veta att det inte var 200 personer som läser utan 200 personer som klickar bort tråden.

Av Tow2Mater fick hjälp med hur man gör för att sluta följa. Men om andra är lika dåliga på det tekniska som jag är så kanske det inte hjälper dem. Jag har själv problem med att vissa trådar som jag tappat intresset för ändå kommer upp, fast jag inte längre är intresserad.

Som jag ser det finns en lösning för de som vill diskutera fattigdom på en annan plats och under andra premisser än mina, för flera så förvirrande, men som jag återkommande försökt förklara. Starta en egen tråd lyder lösningen. 

I just ditt fall fattar jag, eftersom du skrev från början hur du ser detta som vänsterpopulism, att det skulle gjort skillnad om jag kunnat förklara i trådstarten om jag kom från höger eller vänster.

Jag startade tråden strax efter valet. Redan verkar många vara arga på den regering de röstade fram. Själv saknar jag förtroende för många politiker, men några jag har förtroende för av skäl som "verkar sansad och trevlig" är Magdalena Andersson, Gunnar Strömmer, Moharrem Demirok (Ja, krogvåldet var hemskt, men också hemskt länge sen till skillnad från Ebba Busch skinnande av en dement man) och förra kulturministern Amanda Lind. Jag har ingen politisk riktning som går i riktning med något parti idag. Andra kanske uppfattar mig annorlunda. 
  • Fröken Allvar

Jag gick inte ut idag. Det hade orsaker. Men jag är piggare än på länge idag ändå. 

Finns en tråd av en sjukpensionär som skriver om hur hon eller han inte orkar använda färgpennor och sen tråden om överviktiga som vill följas åt med hälsan 2023. Bara informerar om var man kan peppa. 

• Fröken Allvar

B la:

Om du gör detta, hittar artiklar med forskningsresultat som rör fattiga och postar här så har tråden ett syfte. Tow2Mater uttryckte att han fortsatt följa för att det ibland kommer något intressant här. 

• Fröken Allvar

Jag drar mig för att romantisera relativ fattigdom eftersom att jag själv växte upp i en familj som började på noll, men vi har faktiskt aldrig tackat invånarna i Sveriges invandrartäta och eftersatta områden för att de redan nu närapå lever upp till Parismålen för hur mycket varje individ får släppa ut. Inte heller finns några planer på att förbättra tillvaron för marginaliserade förortsbor i samband med att ett förändrat klimat kommer att göra livet ännu svårare.

... 

Den nuvarande, som liksom den tidigare, regeringen har inte visat något intresse för en av Parisavtalets viktigaste principer: Rättvisa. Avtalet tar ett gediget grepp om frågan och menar att rikare länder som historiskt släppt ut mest bör ta ett större ansvar i omställningen. Enligt Parisavtalet ska klimatanpassningar genomföras med jämställdhetsperspektiv i åtanke. Men sannolikheten för att regeringen kommer att föra en politik som förbättrar förortslivet i enlighet med rättviseprincipen är låg. Ingen vinner val på att ge pengar till förortens etiopier, somalier, polacker och afghaner.

www.dn.se/kultur/gurgin-bakircioglu-overkligt-att-regeringen-subventionerar-uppvarmning-av-pooler-och-villor/

Fattar att den här artikeln kan sätta igång både elkrig och invandrarskammande, och ber om ursäkt för att dela en artikel där svenskar i förorten kallas "utomnordisk" befolkning, men den har poänger.

Klimstpoänger.
  • Fröken Allvar

Loth, jag börjar nästa vecka, och det är på grund av dig!
    Jag förstår att det låter som ett skämt men det är allvar. Jag skulle aldrig skämta om en sån sak. Men jag har haft något annat jag varit tvungen att fokusera på denna vecka. 

• Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2023-01-10 19:55:09 följande:
    Underbart att höra!

Jag har själv gjort resan så jag vet att det går. Nu är du säkert inte lika överviktig som jag var när jag startade.
    Visste inte att du varit överviktig, trodde att du fastnat i hemmet som jag gjort mellan jobb. Jag tycker i alla fall att det har hjälpt att tänka som du säger, att vem ska hindra mig och trycka ner mig om jag själv slutar göra det? 
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns