mari123 skrev 2023-01-09 08:43:22 följande:
"Fattig-Sverige" är ett väldigt starkt uttryck och absolut inte applicerbart på NGT vi ser omkring oss i vårt land idag. Ska inte lägga mig i för jag vet inte trådens egentliga mening...MEN får tankar......
Hej. Jag trodde ju förut att du var ett trollkonto. Fattig-Sverige är ett uttryck från Aftonbladets rubriksättare i oktober och anspelar på titeln på Andreas Zervenkas omtalade bok Girig-Sverige, om ojämlikheten i Sverige.
Jag kan inte göra något åt vad du tycker om fattiga i Sverige men jag kan berätta att trådens egentliga mening var att diskutera verklig fattigdom i Sverige. Jag skapade den kort efter att jag skapat ett konto här och chockerats över hur folk pratade om sin egen upplevda ekonomiska utsatthet efter inflationen, människor som hade gott ställt.
Jag ville ge en plats till människor som var fattiga på riktigt att berätta.
Detta var ett STORT misstag. Dels borde jag ha vetat bättre själv, då det inte precis var lätt att berätta om mina ekonomiska svårigheter då de pågick. Jag tycker att jag i tråden lyckats berätta ganska många saker om hur det var för mig och varför. Men ANDRA som har ekonomiska svårigheter NU tog inte plats.
Jag lånade då deras trådar och länkade till. Även om de själva frivilligt startat trådarna här på Familjeliv tycker jag idag att det finns etiska problem med att jag gjorde så. Det fanns en önskan om att visa hur det kan vara att ha verkliga ekonomiska problem för människor som under hösten satte sig själva och sitt ekonomiska gnäll i centrum, samtidigt som deras problem är relativt lätt lösta: byt boendeform, konsumera mindre, låna inte till konsumtion.
Något som gjort mig hoppfull är att media skrev mycket om fattigdom under hösten. Jag har sparat väldigt många länkar, men vid en tidpunkt då människor inte längre diskuterade i tråden utan var mest var intresserade av att skriva olika saker till och om mig så slutade jag posta.
Jag hade en diskussion med Loth som gjorde att vi till sist förstod varandra, åtminstone upplever jag det så, och jag berättade om vad jag vill göra åt min hälsa. Först nästan som ett skämt, eftersom tråden kändes som ett skämt då det var otroligt svårt att få den att handla om vad den skulle handla om, att vara fattig i Sverige. Men det blev allvar på grund av att Loth visade äkta engagemang i min situation.
Då kom plötsligt andra tillbaka och började diskutera, bland annat med Loth.
Jag tog också "julledigt" från tråden och bad andra att göra detsamma.
Efter jul har det skrivits bland annat skrivits om utbrända, fetma och sexuellt kapital i tidningen. Jag har då valt att posta länkar till dessa texter med en kommentar om hur de uppfattas ur mitt perspektiv. Min tanke var från början att man skulle kunna diskutera olika aspekter av fattigdom. Så har det inte riktigt blivit, utan det var mest kommentarer från mig som upp till 200 personer läste, trodde jag, innan Tow2Mater förklarade att vad som ser ut som visningar i själva verket har en teknisk förklaring.
Den som vill diskutera fattigas situation ur olika aspekter är välkommen i tråden. De som vill diskutera mig som person och varför jag skriver i tråden är jag personligen trött på, även om det kan finnas andra som tycker att det är spännande. Där inte säkert att jag svarar på otrevligt skrivna inlägg som handlar om mig som person av den enkla anledningen att det inte ger mig något. Men Linnies inlägg här ovan såg jag inte någon anledning att inte svara på, även om det absolut går utanför trådens egentliga syfte, och taget ur sitt sammanhang ser ut att handla om husdrömmar, när det i själva verket från början ingick i en diskussion om hur man har råd att bo i inflationstider och med dyra elräkningar.