Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Jag trodde inte att man kunde träffa människor i Patriks situation och ändå stå och säga

Vad gör du som politiker för hemlösa?

? Vi gör ju många olika delar. Det första handlar om en stark socialtjänst i hela landet som ska möjliggöra för människor få tak över huvudet. Där är det kommunernas ansvar. Utöver det att säkerhetsställa att vi bygger mer bostäder, minskar psykiska ohälsan och ser till att man får hjälp tidigt för att kunna behålla sitt jobb eller ta ett arbete, säger Annie Lööf.

Men kanske måste man ha på sig en tomtedräkt för att få ihop dessa saker. Hon står alltså mitt ibland människor som fallit ur och blir rånade när de sover på centralen om natten, och säger detta. Reportage med Patrik, 35 och Rolf, 70

Det känns så hopplöst. Ingen politiker kommer att driva igenom detta "för att man inte vinner val på frågan". Istället står man i tomteluva och vill synas med en organisation som gör något praktiskt. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-12-19 19:29:13 följande:
    Det lär inte hjälpa den fattiga föräldern men det hjälper barnen att få en bättre syn på mänskligheten. Förhoppningsvis växer de upp,  arbetar på och k vuxen ålder är välmående och skickar tjänsten vidare.
    Det kan man hoppas! 
  • Fröken Allvar

Är det ett försök att rädda Centern och S för vägvalet de gjorde i och med januariavtalet? Det var C som slaktade Arbetsförmedlingen. Det gjorde det inte lättare för några arbetslösa, särskilt inte de med 71 kronor i dagpenning.
    Hur ska man kunna lita på att de verkligen tänkt om? Vad är det för bostäder som ska byggas och hur ska man bära sig åt för att få bo? Hur ska man kunna ha bibehållen psykisk hälsa med otrygga anställningar i år efter år? Vad menas med tidiga insatser? 

• Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-12-21 21:13:31 följande:
    Arbetsfördelningen hjälper knappast fattiga, om ens någon. Helt sinnessjukt att 0,3 procent av alla arbetande i Sverige tidigare jobbade på AF. Tack vare C är den siffran nu nere i 0,2 procent. Förhoppningsvis blir det 0 procent med tiden.
    Det är en sak att Arbetsförmedlingen inte fungerade innan slakten heller och en annan sak att se Annie Lööf stå och blåljuga om ett engagemang i "riktigt utsatta" iförd tomteluva.
    Såg du filmen i länken? 
  • Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-12-22 14:48:09 följande:

Konstigt du Fröken inte redan postat denna link, eller har jag kanske missat det:

LISTA: Här kan du få akut ekonomisk hjälp och stöd

22 tips: Föreningar som hjälper och bidrag att söka

www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/bG05e3/fattig-i-sverige-hjalp-ekonomiskt-stod-bidrag-i-krisen  

Tack för länk. Jag har samlat många länkar när jag var tyst. Vet inte om jag samlat den du nu postat.

Som några kanske listat ut är jag ungefär lika impulsiv som Elon Musk och följer därför inte mina egna rekommendationer om att lämna tråden särskilt slaviskt. 

Mina ärliga avsikter var ändå att göra det när jag sa det, men jag ville sprida ordet om ortensjulnissar och sen när Annie Lööf av alla människor säger att hon gör saker för de svaga i samhället så kunde jag faktiskt inte hålla mig.

Eventuellt postar jag alla länkar jag samlat senare, men jag funderar också på att lämna Familjeliv igen. Som Livslevande fattiglapp konstaterade redan tidigt i tråden så passar fattigdomserfarenheter inte in här, och som någon påpekade i en annan trådstart så blir det mer som en blogg om det bara är jag som postar. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-12-22 18:11:42 följande:
    Bra att hon visar hemlösa respekt. Ser inget problem alls med det. Vad skulle det vara?
    Jag tycker att det är bra att visa andra människor respekt, även om just Annie Lööf har gjort mycket för att slå undan benen för de "verkligt utsatta", aktiv politik, och lika mycket för att inte förbättra för dem "passiv politik". Men det är bra att visa andra respekt.

Jag känner förakt för Annies politiska gärning, förutom att hon stod på sig in i kaklet mot SD, och jag känner empati för att hon var utsatt för ett dödshot på grund av sin politik. Men det slår mig nu att tomteluvan kan ha varit ett skämt, eftersom SD-anhängare brukade kalla henne för Rödluvan. I så fall är det JÄTTEROLIGT att hon tog på sig en röd luva. 
  • Fröken Allvar
    Märket

FÖRFATTARE: 

FRIDA ISBERG

ÖVERSÄTTARE: 

ARVID NORDH

Märket

Inbunden (2023)

255 kr

ÄNDRA FORMAT

KOMMER SNART

2023-02-20

SVENSKA

Reykjavik i en nära framtid. Ett delat samhälle, präglat av polarisering, fördomar och populism, där ny teknologi skapat ett ?empatitest? som kan avgöra en persons förmåga till medkänsla eller brist på moral. Snart ska en folkomröstning avgöra om denna ?märkning? ska bli obligatorisk, och frågan delar befolkningen. I skolan lyfter föräldrarna fram barnens oro ? tänk om man blir underkänd? ? och arbetsplatsernas fikarum präglas av hätska diskussioner med argument för och emot.

Märket följer fyra personer som brottas med denna fråga, samtidigt som de försöker få sina liv att gå ihop. Hur jämkar man det man säger sig vilja stå för och det man verkligen tycker? Hur ser vi egentligen på varandra i en värld som bara bryr sig om det som syns? Vad är individens frihet värd i relation till lojalitet med majoriteten? Och vem kan ens veta vad som är det allmänna bästa?

Nordiska Rådet-nominerade Frida Isbergs första roman är en berättelse som skär rakt in i samtiden och frågor kring vad som bygger och håller ihop ett samhälle, och vilka oåterkalleliga beslut vi är beredda att fatta för att bevara det.

Läs mer

Frida Isberg

Frida Isberg

LÄS MER OM FÖRFATTAREN

Fríða Ísberg, f.1992, är en av de mest betydande författarna i en ny generation på Island. Hon har utgett diktsamlingarna Slitförin (2017) och Leðurjakkaveður (2019) och novellsamlingen Kláði, som nominerades till Nordiska Rådets Litteraturpris 2020. Märket är hennes första roman och har sålts till ett tiotal länder.

+ LÄS MER

Beskrivning

Reykjavik i en nära framtid. Ett delat samhälle, präglat av polarisering, fördomar och populism, där ny teknologi skapat ett ?empatitest? som kan avgöra en persons förmåga till medkänsla eller brist på moral. Snart ska en folkomröstning avgöra om denna ?märkning? ska bli obligatorisk, och frågan delar befolkningen. I skolan lyfter föräldrarna fram barnens oro ? tänk om man blir underkänd? ? och arbetsplatsernas fikarum präglas av hätska diskussioner med argument för och emot.

Märket följer fyra personer som brottas med denna fråga, samtidigt som de försöker få sina liv att gå ihop. Hur jämkar man det man säger sig vilja stå för och det man verkligen tycker? Hur ser vi egentligen på varandra i en värld som bara bryr sig om det som syns? Vad är individens frihet värd i relation till lojalitet med majoriteten? Och vem kan ens veta vad som är det allmänna bästa?

Nordiska Rådet-nominerade Frida Isbergs första roman är en berättelse som skär rakt in i samtiden och frågor kring vad som bygger och håller ihop ett samhälle, och vilka oåterkalleliga beslut vi är beredda att fatta för att bevara det.

Boktips för alla som är sugna på att brottas med fiktiv empati, kommer i mars 2023. God Jul!
  • Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-12-23 19:41:07 följande:

^ Vad betyder meningen Hur jämkar man det man säger sig vilja stå för och det man verkligen tycker?

Kan du ge ett exempel?

Om du har synpunkter på hur förlagets marknadsavdelning väljer sina säljtexter ringer eller mailar du nog den?

Jag var kanske otydlig med vart texten kom ifrån, tyckte att det var en kul romanpremiss i Märket. 
  • Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-12-23 19:51:26 följande:
    Antog du förstod vad du postade. Men tydligen inte.
    .Min uppfattning är att boken  handlar om fyra personer som försöker bevisa att de har empati för Reykaviks typ kommun, som då delar ut ett slags simborgarmärke för väl utförd medkänsla. 
    Jag kan ju gissa och så utifrån påståendet du tog ut, (vet inte varför det blev sådär faktiskt, jag hade klippt ut något mindre och mer lätthanterligt, men allt kom med)

OM du verkligen vill diskutera påståendet Vad betyder meningen Hur jämkar man det man säger sig vilja stå för och det man verkligen tycker? Och vill att jag ska ge ett exempel utifrån romanen så kan jag absolut göra det. Boken finns säkert på Storytel framåt sommar/höst 2023. Så det kan ta ett tag. 
  • Fröken Allvar

Och det är inte meningen att vara dryg mot dig nu. Jag kan mena att vara det ibland men det var inte så nu, fast det lät ju så kanske? God Jul! 

Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns