Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Anonym (Loth) skrev 2022-10-24 17:14:35 följande:
    Det finns inga fattiga i Sverige.
    Jag blir så förundrad. Vad vill du? Har du läst i tråden? Vem är du? 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-24 17:45:36 följande:
    Vem jag är? En vanlig arbetande medborgare.

Jag har läst delar av tråden. 

Vad jag vill? Poängtera myten om att det finns fattigdom i Sverige. 
    Okej. Det får du göra, men du ser rätt dum ut. Å andra sidan är det mest folk som inte tror på fattigdom som är aktiva i tråden, så du pass3in rätt väl. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-24 17:58:33 följande:
    Min respektive din situation är ganska talande för vem som är dum. 

Människor som misslyckats gillar inte att ta ansvar. Så då blir det enklare att leta syndabockar än att syna sig själv.

Sedan är offermentalitet oerhört attraktivt för denna grupp då de återigen kan skjuta ansvaret ifrån sig. 
    Hej igen Loth, efter väldigt många års kämpande med ekonomin utan lån och konsumtion har jag idag en situation som du skulle uppfatta som kanske typ "halvlyckad", bostadsrätt och ordnad ekonomi.

Jag tycker att det du skriver är tröttsamt men det är bra att det framkommer vad vi som kämpar i många år behöver höra hela tiden om oss. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-24 19:20:31 följande:
    Jag mäter inte framgång i pengar utan i inre frid.

Pengar är i grunden helt betydelselöst.
    Att inte kunna betala räkningar ger inte direkt inre frid, men annars är vi ganska överens. Jag önskar att pengarna inte var viktiga för hur vi värderar andra människor, men så har det varit ganska länge.

Det som hänt idag är att fattiga inte syns på gatan, men de värderas lika lågt som fattiga i ett annat samhälle och tid. Se t ex tråden om någon som är irriterad över sina fattiga vänners oförmåga att ge hen det livet hen vill ha. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-24 19:18:33 följande:
    Att man har konsumtion som hobby och samtidigt har svårt att betala för bostaden betyder inte att man är fattig. Det betyder att man egentligen är rik men köper saker man egentligen behöver. Således är en sådan person inte fattig. Den är shoppingmissbrukare. Och det finns extremt många sådana individer i Sverige.
    Ja, det finns många shopaholics. Det är inte dem denna tråd handlar om. Denna tråd handlar om att inte kunna konsumera mat eller betala hyran för att pengarna inte räcker. Men även shopaholics kan bli fattiga av sitt beteende om de hamnar i skulder och exempelvis behöver sälja sin bostad på exekutiv auktion på grund av Kronofogden. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-24 21:37:05 följande:
    Människor värderas inte efter pengar utan efter hur de bidrar. 

Självklart kommer den som bidrar att värderas mer än den som inte bidrar. 
    Jag trodde att det viktiga för dig var inre frid. Det du skriver om här är enligt mig snarare en sunkig men utbredd värdering av människovärdet. Det vill säga, du är inte ensam om att representera denna värdering. Du sa också tidigare att pengar i grunden är helt betydelselöst för dig för hur du värderar, så jag har lite svårt att förstå dig. 
  • Fröken Allvar

Menar du att fattiga bidrar på andra sätt och på så sätt förtjänar sitt värde? 

• Fröken Allvar

Hur är det i så fall med den som är sjuk eller funktionsnedsatt eller gammal? 

• Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-24 22:01:12 följande:
    Beror i hög utsträckning på hur de bidragit förr och hur de bidrar nu. Man bidrar inte bara genom resurser och arbete, den mentala biten är också viktig. 
    Vad menar du med "den mentala biten"? 
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-24 21:57:27 följande:

Hur bidrar Bianca Ingrosso till någonting annat än idioti? Du menar att hon bidrar?

Lol 

Jag gissar att Bianca Ingrosso och andra stora influencers som tjänar mycket pengar också betalar mycket skatt. Det är ett sätt att bidra, som faktiskt är demokratiskt, eftersom väldigt många människor lägger tid och kraft på att följa influencers. Säkert finns det fattiga människor som älskar att följa influencers, då det inte kostar något och troligen är en verklighetsflykt. Så Bianca bidrar på många sätt till att det fattiga Sverige ser ut som det gör. 
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns