• Anonym (Mamma)

Mitt fel?

För några dagar sen hade min dotter med sig en kompis hem från skolan. De går i ettan och går själva med äldre syskon. Kompisens föräldrar vet detta och har inte haft några problem med det.
    Kompisen var nära att bli påkörd och orsakade sedan en olycka med en cyklist och nu är hennes föräldrar arga på mig över att det kunnat gå så.

Mina barn skötte sig, det var deras som betedde sig som en treåring! Hur kan det vara mitt fel!?

• Svar på tråden Mitt fel?
  • Anonym (X)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-01 11:53:53 följande:
    Mitt fel?

För några dagar sen hade min dotter med sig en kompis hem från skolan. De går i ettan och går själva med äldre syskon. Kompisens föräldrar vet detta och har inte haft några problem med det.
    Kompisen var nära att bli påkörd och orsakade sedan en olycka med en cyklist och nu är hennes föräldrar arga på mig över att det kunnat gå så.

Mina barn skötte sig, det var deras som betedde sig som en treåring! Hur kan det vara mitt fel!?

Det är inte ditt fel. 
  • Anonym (Anna)

De blev väl bar rädda så därför tar de ut det på dig. Du hade kanske betett dig likadant om det var ditt barn som nästan blev skadad? 

• Spucks

Det är väl klart att det inte är ditt fel! Hur tänker de? Om barnet är på väg till dig är det ditt ansvar hur han beter sig och vad som händer? Jag fattar inte varför vissa föräldrar alltid känner behovet att skylla på någon ... och helst på någon annan än sig själva eller deras egna barn.

• Anonym (Mimmi)

Är barnet deras äldsta? I så fall kan de ha en felaktig bild av hur mogna dina äldre barn är och fått för sig att de skulle ha någon form av vuxenansvar över de mindre. Fel tänkt av dem då förstås, och verkligen inte ditt fel.

• Anonym (Syster)

Så klart att det inte är ditt fel. Du var inte ens där! De vet om era rutiner, att barnen går ensamma. Då är det en riskbedömning från deras sida om de är ok med att deras barn också gör det.

• Anonym (Mamma)

Nej, de har barn som är äldre än min äldsta (som går i högstadiet). Mina barn försökte lugna ner henne, men det gick inte. Hon var sjövild här hemma också, jag var helt slut när hon äntligen åkt hem.

• Anonym (Syster)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-01 13:33:22 följande:

Nej, de har barn som är äldre än min äldsta (som går i högstadiet). Mina barn försökte lugna ner henne, men det gick inte. Hon var sjövild här hemma också, jag var helt slut när hon äntligen åkt hem.

Låt henne lugna ner sig och invänta en ursäkt. Om det inte kommer någon så ja, då slipper man umgås.
  • Anonym (Man52)

Vänta ett tag ett par veckor 
    de var väl chockade å oroliga 
    de har själva ansvaret för sitt barn 
    när de själva godkänt att de går hem själv 
    mamman kommer säkert återkomma så småningom och då blir det läge att prata om vad som gäller igen 
    annars så får ni klara er utan dem ett tag framöver 
    släpp det / hej 

• Anonym (A)
    Anonym (Syster) skrev 2022-10-01 13:46:41 följande:
    Låt henne lugna ner sig och invänta en ursäkt. Om det inte kommer någon så ja, då slipper man umgås.
    +1
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-01 13:33:22 följande:

Sa du detta till föräldrarna?
Svar på tråden Mitt fel?