• Anonym (Mamma)

Mitt fel?

För några dagar sen hade min dotter med sig en kompis hem från skolan. De går i ettan och går själva med äldre syskon. Kompisens föräldrar vet detta och har inte haft några problem med det.
    Kompisen var nära att bli påkörd och orsakade sedan en olycka med en cyklist och nu är hennes föräldrar arga på mig över att det kunnat gå så.

Mina barn skötte sig, det var deras som betedde sig som en treåring! Hur kan det vara mitt fel!?

• Svar på tråden Mitt fel?
  • Anonym (Syster)
    Anonym (J) skrev 2022-10-02 10:30:26 följande:
    Sa du detta till föräldrarna?
    Det tillför knappast något att (i deras ögon) försöka skuldbelägga ett barn som varit nära att bli påkört. Det kommer bara elda på konflikten ännu mer.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-01 13:33:22 följande:
    Nej, de har barn som är äldre än min äldsta (som går i högstadiet). Mina barn försökte lugna ner henne, men det gick inte. Hon var sjövild här hemma också, jag var helt slut när hon äntligen åkt hem.

Finns det så stora syskon kan det ju hända att dessa faktiskt tar ett vuxenansvar för sjuåringen. Så det kan ha blivit missförstånd på det hållet istället - att de trodde att er äldsta skulle agera barnvakt och hålla minstingarna stadigt i handen eftersom deras äldsta brukar göra det. Men det är ju, i vilket fall som helst, något de borde ha kollat av med er och inte bara förutsatt.
  • Anonym (***)

Hur gick det till?
    Var du närvarande?
    Omöjligt att ha en åsikt när man inte har fakta, dock tycker jag man har ansvar för barnen som vistas i ens hem och även när man går från skolan. 
    Nu är mitt barn vuxen men jag slänger fortfarande ett öga på barn när jag tex går förbi en lekplats eller mindre barn som befinner sig nära bilvägar utan sina föräldrar. Tack vare det, lever en unge idag, ett tillfälle jag aldrig kommer att glömma o det var just en påkörning jag räddade barnet från.
    Visserligen fick jag skit för det efteråt av ena föräldern som inte fattade vad som hade hänt om jag inte hade hoppat ut framför bilen o då knuffat bort ungen som fick blåmärken av knuffen. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (***) skrev 2022-10-02 11:35:30 följande:

Hur gick det till?
    Var du närvarande?
    Omöjligt att ha en åsikt när man inte har fakta, dock tycker jag man har ansvar för barnen som vistas i ens hem och även när man går från skolan. 
    Nu är mitt barn vuxen men jag slänger fortfarande ett öga på barn när jag tex går förbi en lekplats eller mindre barn som befinner sig nära bilvägar utan sina föräldrar. Tack vare det, lever en unge idag, ett tillfälle jag aldrig kommer att glömma o det var just en påkörning jag räddade barnet från.
    Visserligen fick jag skit för det efteråt av ena föräldern som inte fattade vad som hade hänt om jag inte hade hoppat ut framför bilen o då knuffat bort ungen som fick blåmärken av knuffen. 

Nej jag var inte närvarande eftersom de går hem själva. Mina barn har trafikvett och klarar det utan problem, jag kunde omöjligt ha vetat hur deras barn skulle uppföra sig.

• Anonym (Syster)
    Anonym (***) skrev 2022-10-02 11:35:30 följande:

Hur gick det till?
    Var du närvarande?

Man kan omöjligt anses ha ansvar för ett barn som man inte har under uppsikt! När de går hem från skolan kan ts inte klandras för om det händer en olycka, eller något annat.
  • Anonym

Vad snackar du om? Hon hade med sig en kompis och sen är folk upprörda över en olycka?
    Du får väl för helvete skriva vad som hände?

• Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2022-10-02 11:54:35 följande:

Vad snackar du om? Hon hade med sig en kompis och sen är folk upprörda över en olycka?

De övriga verkar inte ha några svårigheter att förstå.
    Kompisen var vild på vägen hem, sprang ut pp vägen, vrålade och var allmänt bråkig. Först var en bil nära att köra på henne och sen fick hon en cykel att köra omkull för att hon kastade sig ut i vägen.

• Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-02 11:57:29 följande:

De övriga verkar inte ha några svårigheter att förstå.
    Kompisen var vild på vägen hem, sprang ut pp vägen, vrålade och var allmänt bråkig. Först var en bil nära att köra på henne och sen fick hon en cykel att köra omkull för att hon kastade sig ut i vägen.

Förstå VAD?
    Du har ju inte skrivit något.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2022-10-02 12:01:43 följande:
    Förstå VAD?

?

• Anonym (Syster)
    Anonym skrev 2022-10-02 12:01:43 följande:
    Förstå VAD?
    Förstå situationen. Hur svårt ska det vara?? Redan i trådstarten är det tydligt vad som hänt och ts har beskrivit ännu tydligare i kommentaren till dig: barnen gick hem från skolan, ts barns kompis som följde med hem höll på att bli påkörd av en bil (och ställde dessutom till med en olycka för en cyklist) och den ungens föräldrar klandrar nu ts för att deras barn höll på att bli påkört, fast ts inte ens var där.
  • Anonym
    Anonym (Syster) skrev 2022-10-02 12:21:18 följande:
    Förstå situationen. Hur svårt ska det vara?? Redan i trådstarten är det tydligt vad som hänt och ts har beskrivit ännu tydligare i kommentaren till dig: barnen gick hem från skolan, ts barns kompis som följde med hem höll på att bli påkörd av en bil (och ställde dessutom till med en olycka för en cyklist) och den ungens föräldrar klandrar nu ts för att deras barn höll på att bli påkört, fast ts inte ens var där.
    Det är nog du som inte förstår vad jag åsyftar.
    Tack för en irrelevant förklaring.
  • Anonym (Syster)
    Anonym skrev 2022-10-02 12:35:12 följande:
    Det är nog du som inte förstår vad jag åsyftar.
    Tack för en irrelevant förklaring.
    Då kan du själv vara lite tydligare med din fråga:
    Anonym skrev 2022-10-02 11:54:35 följande:

JA, ts barn hade med sig en kompis och nu är kompisens föräldrar upprörda över att barnet nästan höll på att bli påkört. Vad är det du "för helvete" vill veta mer om "vad som hände"?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-02 11:57:29 följande:
      De övriga verkar inte ha några svårigheter att förstå. Kompisen var vild på vägen hem, sprang ut pp vägen, vrålade och var allmänt bråkig. Först var en bil nära att köra på henne och sen fick hon en cykel att köra omkull för att hon kastade sig ut i vägen.

I trådstarten är händelseförloppet rätt otydligt. Att nästan bli påkörd kan ju vara helt och hållet bilistens fel. Det gör ju ingen skillnad i frågan om du är skyldig eller inte, men ofta är det lättare att sätta sig in i en situation om man vet lite mer om den.
Svar på tråden Mitt fel?