Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Varför är du emot kärnkraft?

theotherone skrev 2022-11-18 23:17:34 följande:
    Sedan har jag förresten aldrig sagt att kärnkraften ska bort. Jag argumenterar mot de som säger att vindkraften ska bort. Du slåss mot väderkvarnar.
    Hittar du någon som säger att vindkraft ska bort?

Själv har jag aldrig hört någon säga att vindkraft ska bort.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Purple Haze of Sweden skrev 2022-11-30 15:19:44 följande:
    - avfallet måste förvaras i tusentals år, vissa påstår i uppåt 100.000 år helt avskilt från människan

- inget kärnkraftverk någonstans på vår planet, så vitt jag känner till, klarar av en en direkt angrepp från en kärnvapenmissil eller ens en fulltankad jumbojet

-  Det optimala vore kanske om mänskligheten helt dog ut på jorden så kunde vi lämna över planeten till djur och natur.
    Det är en missuppfattning. Det är några hundra år som gäller. Sedan är det svenska avfallet inte mer farligt än att du kan hålla det i handen med en vanlig handske på. "Hundratusen år" handlar om att det skal få samma nivå som bakgrundsstrålningen. Vi klarar med lätthet att bygga förvar som kan hålla avfallet i trehundra år (tror jag det var) tills det blir i praktiken ofarligt.

Våra svenska KK är designade för att stå emot ett kraschande passagerarplan.

Det är en ganska extrem hållning.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-30 19:51:14 följande:
    Fantastiskt! Varför lägger Sverige (och många andra länder runt omkring i världen) miljardtals kronor på att utreda slutförvar av radioaktivt avfall, när allt de behövde göra var att fråga experterna på Familjeliv?
    Tanken har inte slagit dig att de du debatterar emot här på FL faktiskt, på riktigt, kanske jobbar med det de skriver om?

Det kan ju vara så att ju mer informerad och kunnig man är om något - desto tryggare är man med saken.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-12-01 09:44:14 följande:
    Ok, då kör vi en enkel handuppräckning.

Alla här som jobbar på SKB räcker upp en hand.
    Alla här som jobbar på Strålsäkerhetsmyndigheten räcker upp en hand.
    Alla här som har en universitetsutbildning (masters- eller doktorsexamen) inom partikel-, nukleär-, teknisk fysik, fysikalisk kemi eller motsvarande räcker upp en hand.

Väntar mig ivrigt handviftande framöver.

I övrigt är det helt fantastiskt att experterna på Familjeliv har löst slutförvarsfrågan för alltid, för alla världens länder. Om plutonium enbart avger alfastrålning och inte är farligare än kadmium, så kan vi utan bekymmer förvara det radioaktiva avfallet i enkla containrar och förvara dem i en vanlig lagerlokal. Finns ingen anledning att kapsla in avfallet i bentonitlera, betong och sedan spendera många miljarder på att borra oss ner i berggrunden för att kapsla in det i 100.000 år.

Tack, Familjelivs experter, för den insats ni gör för mänskligheten!

Tyst

Var det något annat du ville?

Blå och gul
  • Flash Gordon

Det är alltså minst tre stycken här som du argumenterar emot som har någon typ av konkret kunskap och erfarenhet av saken.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-12-01 09:44:14 följande:
    I övrigt är det helt fantastiskt att experterna på Familjeliv har löst slutförvarsfrågan för alltid, för alla världens länder. 
    Om du hade koll på saken så skulle du veta att den svenska KBS-3-metoden i praktiken är specifik för den Fennoskandiska skölden med sina åldriga intrusiva bergarter - förmodligen de äldsta på hela jordklotet.

Sverige har tagit fram en metod som fungerar för svår berggrund. Finland har pga likadana geologiska förhållanden kunnat kopiera den.

Metoden som vi i Sverige har löst avfallsfrågan med är dock inte gångbar "för alla världens länder" - beroende på geologin.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-12-02 16:05:14 följande:
    Och ändå förespråkar ni helt andra lösningar än vad både SKB och Strålsäkerhetsmyndigheten gör. Om plutonium endast avger alfastrålning och inte är farligare än kadmium behöver vi inte ha radioaktivt avfall slutförvarat inkapslat i bentonitlera hundratals meter ner i urberget. Lik förbaskat är det exakt det vi siktar på att ha i Sverige. Hur kommer det sig? Kan det bero på a) att Svenska myndigheter är klåpare och borde lyssna mer på Familjelivsexperterna, eller b) att plutonium och annat högaktivt avfall faktiskt är betydligt mer komplicerat att hantera än vad Familjelivsexperterna ger sken av.

Jag överlåter till resten av läsarna här att själva avgöra vem man bör lita på i de här frågorna, hur Familjelivsexperterna kommer att svara är jag redan 100% säker på. smile1.gif
    Du gör dig ingen tjänst med att försöka raljera om "Familjelivsexperter".

Du har alltså blivit helt avklädd när du försökte stila med "räck upp en hand" och det visade sig att minst tre stycken som du argumentera emot här har den expertis du eftersökte.

.
    Jag förespråkar KBS-3-metoden. Vi har löst problemet med vårt avfall.

Vad undrar du över? Varför jag säger att det inte är 100000 år som gäller (egentligen)?

Det är för att 100000 år handlar om att få ner materialet till bakgrundsstrålningen. Avfallet är dock i all praktisk mening ofarligt redan efter några hundra år. Det är två skilda saker. 

Avfallet handlar inte bara om teknik. Det handlar om psykologi i minst lika hög grad. Att få folk att känna att det är säkert. Det är en faktor som gäller inom allt kring kärnkraft. Det är därför kärnkraften inte bara kör med hängslen och livrem utan med flytväst och Hövding cykelhjälm också. För att vara på den säkra, SÄKRA sida. Plus broddar på skorna.

Och det är så: ju mer man kan om saken, ju tryggare och bekvämare är man med det. Det finns en anledning till att befolkningen i Östhammar och Oskarshamn var positiva till lokalisering av slutförvaret. 

KBS-3 är dessutom designat för att vi skall kunna plocka upp avfallet om det behövs i nya sorters reaktorer. 
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2022-12-03 01:46:53 följande:
    Även om frågan inte är så avgjord att den inte kan avgöras fler gånger innan något verkligen händer så är och förblir det en politisk fråga huruvida kärnbränslet skall begravas i urberget eller inte.
    Det hamnar i berget bland annat för att vi ska kunna återta det och för att vi ska kunna kontrollera det.

Rimliga alternativ tekniskt är långa borrhål eller djuphavsgravar. Mer fantasifullt att skjuta ut det i rymden och in i solen.
    Blå och gul
Svar på tråden Varför är du emot kärnkraft?