theotherone skrev 2022-12-02 16:05:14 följande:
Och ändå förespråkar ni helt andra lösningar än vad både SKB och Strålsäkerhetsmyndigheten gör. Om plutonium endast avger alfastrålning och inte är farligare än kadmium behöver vi inte ha radioaktivt avfall slutförvarat inkapslat i bentonitlera hundratals meter ner i urberget. Lik förbaskat är det exakt det vi siktar på att ha i Sverige. Hur kommer det sig? Kan det bero på a) att Svenska myndigheter är klåpare och borde lyssna mer på Familjelivsexperterna, eller b) att plutonium och annat högaktivt avfall faktiskt är betydligt mer komplicerat att hantera än vad Familjelivsexperterna ger sken av.
Jag överlåter till resten av läsarna här att själva avgöra vem man bör lita på i de här frågorna, hur Familjelivsexperterna kommer att svara är jag redan 100% säker på.
Du gör dig ingen tjänst med att försöka raljera om "
Familjelivsexperter".
Du har alltså blivit helt avklädd när du försökte stila med "
räck upp en hand" och det visade sig att minst tre stycken som du argumentera emot här har den expertis du eftersökte.
.
Jag förespråkar KBS-3-metoden. Vi har löst problemet med vårt avfall.
Vad undrar du över? Varför jag säger att det inte är 100000 år som gäller (egentligen)?
Det är för att 100000 år handlar om att få ner materialet till bakgrundsstrålningen. Avfallet är dock i all praktisk mening ofarligt redan efter några hundra år. Det är två skilda saker.
Avfallet handlar inte bara om teknik. Det handlar om psykologi i minst lika hög grad. Att få folk att känna att det är säkert. Det är en faktor som gäller inom allt kring kärnkraft. Det är därför kärnkraften inte bara kör med hängslen och livrem utan med flytväst och Hövding cykelhjälm också. För att vara på den säkra, SÄKRA sida. Plus broddar på skorna.
Och det är så: ju mer man kan om saken, ju tryggare och bekvämare är man med det. Det finns en anledning till att befolkningen i Östhammar och Oskarshamn var positiva till lokalisering av slutförvaret.
KBS-3 är dessutom designat för att vi skall kunna plocka upp avfallet om det behövs i nya sorters reaktorer.