Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Varför är du emot kärnkraft?

Anna Borg, VD för Vattenfall, tror och hoppas på att de skall få möjligheten att bygga ny kärnkraft. Hon är tydlig med att Sverige behöver mer kärnkraft. 

Hon förklarar att om man får förutsättningarna så kommer man att ha nya kärnkraftverk på plats år 2031-2032. 

(Detta är för övrigt samma tidsrymd som för storskalig vindkraftsutbyggnad) 

Ur gårdagens SVT "30 minuter"

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Karl03 skrev 2022-10-25 05:35:28 följande:

Det är ju jättekonstig?

Förra regeringen skyllde ju bristen på nya kärnkraftverk på näringslivets ovilja. De var så dyra att bygga att det inte var lönsamt minsann.. Dyra att bygga..! Magdalena Anderssons ministär hade inte på något sätt förbjudit byggande av nya kärnkraftverk, men det fanns tydligen ingen som ville bygga..

Kärnreaktorer hade också lagts ned på grund av bristande lönsamhet, inte alls på grund av några politiska beslut.

Vad är nu det här?

Rent krasst kan ju Vattenfall bygga precis vad som helst som regeringen begär av dem - marknad eller inte.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tow2Mater skrev 2022-10-15 01:02:09 följande:
    Ja fast det är lite lustigt hur lyssna till experterna inte längre gäller. Lite kris nu är ju bra sett ur miljöperspektiv, överkonsumtion kommer minska.

Kärnkraft ökar bara upprätthållandet av den nuvarande varu- och konsumtionsstilen, och leder oss ännu snabbare mot en total global miljökrasch. Det är helt enkelt överproduktion och överkonsumtion som är roten till det onda. Vi kommer aldrig ifrån den problematiken. Om detta råder heller inga tvivel inom stora delar av forskarkåren. (2010 Arvet till framtiden - RIKARE LIV)
    Experterna säger att kärnkraft är bra och behövs så det är ju fortfarande "lyssna på experterna" som gäller.

Hemsidan "RIKARELIV" är inte experter utan någon slags väckelsekristna(?) med miljöprofil(?) som driver opinion. 

Läser man det de skriver så är de inte emot kärnkraft per se utan emot tillgång till mer energi överhuvudtaget "för det leder till mer konsumtion". Ett märkligt ställningstagande av folk som samtidigt säger sig vara engagerade i fattigdomsproblem - problem som ofta löses med mer tillgänglig energi.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    rn85bn skrev 2022-11-01 08:33:25 följande:
    Jag är nog inte _rädd_ för kärnkraft, men även om riskerna för olyckor är relativt små, så är konsekvenserna stora om nåt sker. Plus, jag vet inte hur bra kärnavfallet verkligen kan lagras, vi har ju inte gjort det i mer än 100 år ens, medans avfallet väl kan skapa problem i flera tusen år?

Sen är jag ingen miljöpartist heller som tror att bara för att vi _vill ha_ förnyelsebar kraft, så kan vi stänga av det andra, utan jag tycker definitivt vi kan köra på kärnkraft tills vi har ett tillräckligt alternativ! För det är ju bara två energikällor vi KAN använda om vi inte vill vara beroende av skurkstater och ha nog energi; kol (no go), och just kärnkraft..
    Konsekvenserna av att INTE ha kärnkraft är mångdubbelt större.

Fukushima benämns som en jättestor olycka. I verkligheten innebar den att ett område inom 20 km från reaktorn måste utrymmas.

Jämför det med de utsläpps om kol/olja/gas släpper ut i atmosfären och påverkar hela jordklotet.

---

Sol och vind är, tekniskt, inte ett alternativ för ett storskaligt el-system. Det duger som komplement på marginalen men du kan inte ha det som huvudsaklig källa till el.

Oaktat alla miljöproblem som sol och vind ger.
    Blå och gul
  • Flash Gordon

Mänskligheten har kört kärnreaktorer i 80 år jämnt nu, precis i år.

Man har under dessa 80 år haft tre större olyckor.

Harrisburg 1979 (felställda ventiler efter ett underhållsarbete) - i princip inga som helst utsläpp

Tjernobyl 1986 (experiment med en sovjetisk reaktormodell som går fel) - den enda olyckan med signifikanta utsläpp

Fukushima 2011 (naturkatastrof i kombination med felkonstruerade passiva säkerhetssystem) - måttlig påverkan i närområdet

Thats it!

Efter 80 år av kärnkraftsdrift.

Notera att vid samtliga dessa tre kärnkraftverk finns reaktorer kvar i drift även om Fukushima 5 och 6 inte är i kommersiell drift.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-02 17:13:41 följande:
    Förklarats av den ena sidan ja, dvs de som förordar kärnkraft. Det finns gott om forskare som förordar vindkraft också...

Jag är inte emot kärnkraft per se, jag inser att vi behöver ha både och i vår energimix. Men de flesta kärnkraftsförespråkare och högerdebattörer är extremt emot vindkraft, förmodligen av politiska snarare än energimässiga skäl. Så jo, är det några som är låsta i sitt tankesätt så är det kärnkraftsförespråkarna.

Havsbaserad vindkraft är beprövat, det fungerar och levererar. Punkt slut.
    Det är enkelt. INGEN säger nej till vindkraft. INGEN.

Däremot säger många att det måste balanseras.

Det är enkel fysik. Ett elsystem fungerar inte med bara vind och sol.

Du MÅSTE ha en stor mängd baskraft i botten. Någonstans kring 80%. Resten kan vara så kallad intermittent kraft. Som vind.

Det är DÄRFÖR vi inte kan bygga mer vind. Det är DÄRFÖR vi MÅSTE bygga baskraft.

Baskraft - du kan välja - vatten, kol, olja, gas eller kärnkraft.

Vilket väljer du?

Och nej, det finns inte lagring av el från vind och sol tillgänglig och det kommer inte att finnas tillgängligt. Inte i de kvantiteter som skulle behövas för att kunna köra ett helt system på bara sådant.

De enda som är emot något kraftslag av politiska skäl är miljöpartisterna och dylika som är emot kärnkraft.

Därtill, förutom att det är tekniskt olämpligt, vindkraft till havs har ingen fungerande ekonomi.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-02 19:58:24 följande:
    I beg to differ. Om det inte fanns ekonomi i det hade inte världen byggt ut från 32 MW till över 40.000 MW på 25 år.
    Ja, jag kan vara tydligare. Utan subventioner finns det ingen ekonomi i vindkraft till havs.

Jag kopierar in inlägget från den andra tråden

Den enkla sanningen är att vindkraften inte får ihop kalkylen.

1) Det uppenbara är att subventionerna till havsbaserad vindkraft nu försvinner. Det är vad DN och vindkraftbolagen fokuserar på utåt. Det är detta alla hugger på nu.

2) Det underliggande problemet är att vind i mängd förstör för sig självt.

Blåser det ingenting så blir det ingen elproduktion. Blåser det mycket blir det mycket produktion och priset rasar. Detta faktum gör det väldigt svårt för vindkraftbolagen att sälja elen via PPA.

Blåser det inget så måste vindkraftbolagen köpa dyr el av andra för att leverera till sina kunder.

Blåser det mycket så har de el att leverera men får nästan inga intäkter för den - det är ibland till och med negativa priser, dvs man måste betala för att bli av med elen - och då stängs vindkraften av istället.

twitter.com/Martinberg70/status/1587165801966...

Det är helt enkelt jä*ligt riskfyllt att äga och köra vindkraft på en öppen marknad utan subventioner. Åtminstone när vind börjar bli så stor del av marknaden att den i sig påverkar priset.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-02 20:06:46 följande:
    Och så lite fakta, istället för politiskt vinklad åsikt.

Från U.S. Energy Information Administration:

Total overnight cost (2021$/kW):

Nuclear Light Water Reactor: $7,030
    Nuclear Small Modular: $7,547
    Wind offshore: $6,041
    Wind: $1,718

www.eia.gov/outlooks/aeo/assumptions/pdf/tabl...
    Du har inte lust att förklara vad det är där för siffror?

...

Det är alltså byggkostnaden. Enbart.

Att det enligt den där dokumentationen kostar (nästan) lika mycket att bygga vindkraft til havs som ett kärnkraftverk är förstås en katastrof för vindkraften då kärnkraftverket levererar el ungefär 4-5 gånger längre i tid än vindkraftverken.

En rimlig jämförelse är snarare kostnad per producerad kWh över en livstid.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-03 22:35:26 följande:
    Om du läser Energimyndighetens rapport kan du se förklaringar till hur man löser "problemet" med att det ibland inte blåser på vissa ställen. Det är ingen komplicerad sak alls faktiskt.

Vidare: Inlägg 166 saknar källhänvisning. Det är bara en åsikt. Om vi ska ha den här debatten på en någorlunda hög nivå vore det lämpligt om båda sidor presenterar någon form av verifierbart stöd för sin synpunkt. Jag saknar detta från vissa.

Och nä, Rebecca Weidmo Uvell tar jag inte på särskilt stort allvar. Hon är varken expert inom energiforskning eller politiskt opartisk.
    Efterfrågar du "verifierbart stöd" så kan du ju inte sprida direkta felaktigheter, som du gjorde i inlägg #165.

Eller känner du för att försvara siffrorna du spred det inlägget?

Du är ju knappast ute efter att diskutera sakligt. Bara en sådan sak som att du utöver krypskytte mot mig gång på gång utan att faktiskt citera mina inlägg när det är mig du vänder dig till. Synd kan jag tycka.

Källhänvisningen i inlägget är DN som i sin tur hänvisar till Energimyndigheten. Skärmklippet är ett exempel på vad debatten fokuserar på. Att utan subventioner drar sig vindkraftbolag ur.

Den andra källhänvisningen är till en medarbetare på NMI som intervjuar energibolag om saken och han beskriver vad de ser som problem.

Du kan diskutera utifrån detta, om du vill.

Och Uvell är alltså inte en "källhänvisning".
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-03 20:38:46 följande:
    Det börjar bli tröttsamt att slänga fram dokument efter dokument om att havsbaserad vindkraft fungerar 
    Definiera "fungerar".
    Blå och gul
Svar på tråden Varför är du emot kärnkraft?