Gråter och klamrar sig fast vid lämning
Hej! Jag skulle gärna vilja ta del av kloka tankar och erfarenheter från er som har eller har haft små barn på förskola.
Mitt barn har nyligen börjat förskola, det har väl gått snart fyra veckor ungefär. Barnet är 1,5 år. Förskolans inskolningsmetod är så kallad föräldraaktiv inskolning där föräldern är med barnet i tre hela dagar och sedan lämnar korta dagar i nån vecka eller två men finns tillgänglig ifall barnet behöver hämtas. Vi gjorde genast avsteg från detta då vi ansåg att det var en alldeles för snabb process. Istället blev det en slags tvåveckorsinskolning där vi succesivt började lämna.
Personalen har varit tillmötesgående för våra önskemål som föräldrar, men jag känner ändå att jag är tveksam till deras förhållningssätt kring inskolning och hur barnet ska bli tryggt och knyta an i förskolan. Vi har fått be om det mesta själva: att det ska vara en särskild pedagog som har hand om vårt barn, att han ska få lämnas inne där han trivs bättre istället för ute på gården osv, och inget av detta har kunnat hållas fullt ut, utan det har ändå varierat var vi lämnat honom och till vem.
Nu efter inskolning har lämningarna blivit väldigt svåra. Vi får slita barnet ur våra armar och lämna honom gråtande till pedagogerna. Jag tycker inte det känns acceptabelt - men hur ska man göra? De flesta verkar gå igenom detta? Överlag tycker jag det i samhället finns en väldigt stor acceptans för att vi gör på detta sätt mot våra barn.
Till saken hör att han även beter sig på ett mer otryggt sätt hemma. Klängig, favoriserar en förälder i taget på ett sätt vi aldrig sett förut. När vi säger hejdå till gäster blir han ledsen och orolig för han tror att det kanske är vi som ska gå. Han blir ledsen och klänger sig fast även när vi lämnar till barnvakter som tidigare inte varit något problem.
Hur kan vi göra för att få honom att känna sig tryggare i förskolan och överlag?