Inlägg från: Jojjans |Visa alla inlägg
  • Jojjans

BIM oktober - 2022

Hej alla,

Även jag hoppar in här. Har inte fått mens än men tvärblanka test nu bim-2 och absolut noll känningar. 

vi hoppas på att lyckas få ett (levande) syskon till våran 3-åring efter att ha förlorat hans lillasyster i ett väldigt sent missfall för ett år sen. Detta blir 4e försöket  . tog sig inte i juli, tidigt missfall i aug och blev inget i sep. Hoppas att oktober kan få vara vår månad, men framför allt att det får gå hela vägen när det väl blir vår tur. 

4/10 ettanvandarnamn123
    5/10 ametisten91
    5/19 katch91
    6/10 Trana123 
    6/10 Hannis1983 
    6/10 TrueResolution
    10/10 andromeda236
    11/10 Jojjans
    20/10 Ellie0411

• Jojjans
    ametisten91 skrev 2022-09-10 22:04:15 följande:

Det är frustrerande det här att det bara är några få dagar i månaden man faktiskt kan göra något, och resten bara är en lång väntan. Väntan på att mensen ska ta slut, väntan på ÄL och sen väntan på att se om det blev något. Det passar inte alls min personlighetstyp, som vill att saker ska hända NU NU NU när jag har bestämt mig för något xD 

känner precis likadant! Är en doer som vill få saker gjort och trivs inte alls med att bara vänta. Försöker dock hitta grejer jag kan göra för att dels må bra själv och också
    stärka fertiliteten. Så då håller jag huvudet fokuserat lite på annat i väntan?

• Jojjans
    Ettanvandarnamn123 skrev 2022-09-11 08:56:52 följande:

Jag var nog mest otålig och besatt av att veta allt första månaden, men känns som att jag har släppt det nu och lever ett ?normalt? liv igen. Förutom att jag försöker tänka på att inte dricka för mycket kaffe och alkoholen har jag slopat helt.

Hur hade ni gjort i denna situation?
    Har några företagsfester där jag gärna hade velat dricka med kollegorna, hela sommaren när vi har haft AW har jag mest druckit alkoholfritt och samma med alla bröllop jag varit på. Brukar inte dricka så ofta men är så sugen på en redig fylla när hela kontoret sluts upp i stor fest. 

Festerna kommer att ske några dagar efter nästa ägglossning.

På ett sätt vill jag köra all in med fest så som min man har kunnat göra iom att det inte är säkert att jag blir gravid denna gången och då känns det onödigt att ha ?missat? ett tillfälle att verkligen festa loss även om jag har riktigt kul utan alkohol och brukar köra alkoholfritt 90% av fester jag går på (han har minskat på alkoholintaget under vissa fester men gått all in på en). Men samtidigt vill man ju inte riskera att det påverkar fertiliteten på något sätt. Fostret är jag inte orolig över då det inte hunnit bildas en moderkaka om jag hade varit gravid. 

Nu när jag skriver detta känner jag att det är dumt att chansa, så får festa på utan alkohol som jag brukar göra ändå! 

Jag stör mig på allt jag behöver gå igenom och tänka på medan min man kan leva sitt liv som vanligt i princip? men går allt vägen så är det ju värt det eftersom graviditeten är något häftigt som tyvärr inte min man kan uppleva. Så det har ju sina för- och nackdelar. 

jag är inne på det du själv skriver; just dagarna efter äl är nog dagarna jag helst skulle unna mig en fylla eftersom det då varken påverkar äggkvaliten på det nyss släppta ägget och inte heller är mitt i en eventuell implantation. 
    däremot håller jag ju inte med om att mannen kan göra vad som helst. Självklart påverkas spermakvaliten av tex alkohol och annat. Läst om många män som ätit zink, försökt miska på stillasittande och självklart avstått alkohol för att boosta sin del i det. 

• Jojjans
    Katch91 skrev 2022-09-11 09:42:14 följande:
    Har du några tips Skrattande

för fertilitetens (och PMSens) skull Så dricker jag typ inget kaffe, försöker undvika stresspåslag, sover ordentligt och äter Thorne prenatal. Har också försökt få i mig extra näringstät mat. har tagit d-vit-boost typ andra/tredje dagen med fertilt sekret. 

men i övrigt försöker jag så mycket som möjligt göra sånt jag blir glad av, pyssla med egna små projekt, träffa vänner som verkligen ger mig något, planera för framtiden, så att jag generellt känner mig harmonisk och har en fin framtidstro gällande mitt liv oavsett hur det kommer gå med bebisverkstaden. jag kanske kan kalla det plan-b-planering. Att jag redan nu försöker bädda för att välmåendet i mitt liv inte ska hänga på att vi blir gravida, utan försöker fylla det med så mycket mening som möjligt förebyggande så att det inte ska vara så tungt om vi skulle behöva acceptera att vi bara kommer få ett barn.

• Jojjans

Nu kom mensen äntligen eller vad man ska säga. Visste att det var kört men mensen höll sig undan hela dagen. hade räknat fel på bim så uppdaterar listan också!

4/10 ettanvandarnamn123
    4/10 Drömmar22
    5/10 ametisten91
    5/19 katch91
    6/10 Trana123 
    6/10 Hannis1983 
    6/10 TrueResolution
    8/10 Cocachins
    10/10 andromeda236
    10/10 Jojjans
    12/10 Barbrastreisand 
    20/10 Ellie0411

• Jojjans
    Katch91 skrev 2022-09-14 18:12:26 följande:

En anledning till att den normala menscykeln börjar strula när man försöker bli gravid kan nog bero på befruktningar  som aldrig implementerar riktigt. En teori som jag tror. I Augusti testade jag neg på ÄL13 och sen positivt ÄL15 och började blöda som en vanlig mens ÄL17.
    Min gissning är att implantation gick igenom men att något viktigt i celldelning var fel vilket resulterade i missfall. Lite hcg men tillräckligt för att rubba min cykel 2-3 dagar.

Nu i sept fick jag implantationssmärta på ÄL+7 men fick aldrig något positivt gravtest. Kände skarpa hugg, vänster om livmoder samt ner mot livmodertapp (har aldrig dessa smärtor annars, varken vid ägglossnings eller mens)  Så det kan ha skett en befruktning som försökte implantera utan någon lycka.
    Med andra ord kom aldrig tillräckligt med hcg ut i blodet för att rubba min cykel och mensen kom som vanligt när gulkroppen skrumpnat och inte längre levererade progesteronet.

Så spermierna kan vara där pga rätt Miljö, alt prickat ägglossning exakt men att antingen kvaliten på spermien, ägget eller slemhinnan i livmodern inte var optimal för fortsatt graviditet.

Sen kan follikelfasen (fas1 och 2) variera beroende på livsstil. Stress, kost, alkohol osv osv kan störa hormonnivåerna vilket resulterar i för tidig eller sen ägglossning. Jag har fått positiva ägglossningstest på både östrogen och LH men hade jag inte tempat hade jag aldrig kunnat bevisa faktisk ägglossning.
    Kroppen kan ju utsöndra LH utan att det finns något ägg Som vinner tävlingen och då kan man få stegring på LH fler gånger under samma cykel för att kroppen försöker ägglossa men omogna ägg är programmerade att inte släppas.

Det är en djungel!

Denna cykel provar jag med Rosenrot fr CD5 och kommer ta två om dagen tills clearblue advanced ger fast glad gubbe. Är på CD6 idag och ska ta mitt första äggtest imorgon.

så kul att det finns fler nördar här :)
    jag tror att det var precis samma sak som hände mig i september; jag kände implantationssmärta och hade jättetydliga symptom dagen efter det, och sen efter det kände jag ingenting mer och mensen kom på utsatt dag (om än väldigt sent på kvällen istället för på morgonen). Fick aldrig något utslag på testen.

• Jojjans
    Katch91 skrev 2022-09-14 20:32:03 följande:

@jojjans
    Min cykel blev exakt som din!
    min mens kom i fredags kväll. Brukar aldrig få mens på kvällen. Hänt endast fåtal gånger under mitt liv.

Väldigt intressant, och gör verkligen i linje med det du skrev ovan om att det nog ofta är så att ett ägg befruktas men det inte ens fäster ordentligt. Går i linje med det jag själv brukar skriv när folk stressar upp sig över att pricka exakt rätt dag med sex, att det är inte så himla svårt att få ett ägg att bli befruktat, utan det svåra är att få det att fästa och utvecklas ordentligt. 
  • Jojjans
    Katch91 skrev 2022-09-15 08:31:34 följande:

Magnesium krävs för att kroppen skall kunna ta upp och omvandla d-vitamin. Så det kan vara bra att lägga till till kvällen :)
    Jag tar även Zink Omega3+Q10 men slarva med sistnämnd.

Har nu börjat prova Rosenrot, får se va det kan ge. Sen fokar jag på sömnen och dagsljus samt försöker äter mer animalistisk kost. 

jag tar just nu folat (istället för folsyra) och ibland pre-natal istället för folat (Den innehåller typ allt). Ibland har jag tagit magnesium på kvällen. Tog länge zink men har lite glömt bort dom så ska kolla på det igen. Började efter att jag blev semi-utbränd och började få symptom som var autoimmuna tecken. 

men sen tänker jag, appropå det du skrev tidigare, att cykeln många gånger säkerligen förändras när man börjar äta massa tillskott i hopp om att borsta fertiliteten. Något som antagligen för att man känner nya symptom som lätt förvillas med gravidsymtom eftersom dom är nya.

med det sagt så ska jag mixtra så lite som möjligt nästa cykel, utan återgå till min standard. Jag vet att min cykel är stabil, jag har bara måttlig pms och har lätt att bli gravid trots min ålder (36), så då behöver jag antagligen inte krångla till det och riskera massa stress kring det. Stress har dessutom varit det jag mest brottats med senaste åren så lugn och harmoni är vad jag försöker boosta mig själv med i första hand. jag har alltid haft höga krav på mig själv och försöker nu sänka ribban så mycket det går. Men lättare sagt än gjort!

• Jojjans
    Barbrastreisand skrev 2022-09-15 13:09:35 följande:
    Tack för tips! Vet du vilken styrka rekommenderas?  Ska lägga till magnesium och försöka komma ihåg att ta allt också haha. 
    Jojjans skrev 2022-09-15 09:11:05 följande:

jag tar just nu folat (istället för folsyra) och ibland pre-natal istället för folat (Den innehåller typ allt). Ibland har jag tagit magnesium på kvällen. Tog länge zink men har lite glömt bort dom så ska kolla på det igen. Började efter att jag blev semi-utbränd och började få symptom som var autoimmuna tecken. 

men sen tänker jag, appropå det du skrev tidigare, att cykeln många gånger säkerligen förändras när man börjar äta massa tillskott i hopp om att borsta fertiliteten. Något som antagligen för att man känner nya symptom som lätt förvillas med gravidsymtom eftersom dom är nya.

med det sagt så ska jag mixtra så lite som möjligt nästa cykel, utan återgå till min standard. Jag vet att min cykel är stabil, jag har bara måttlig pms och har lätt att bli gravid trots min ålder (36), så då behöver jag antagligen inte krångla till det och riskera massa stress kring det. Stress har dessutom varit det jag mest brottats med senaste åren så lugn och harmoni är vad jag försöker boosta mig själv med i första hand. jag har alltid haft höga krav på mig själv och försöker nu sänka ribban så mycket det går. Men lättare sagt än gjort!

Vet du vad Zink hjälper för?:) Jag har väldigt stor respekt för kroppen och tror definitivt att diverse naturpreparat etc kan påverka cykeln. Har tex läst tidigare där munkpeppar påverkat cykeln.
    Med första barnet tog det 7 månader med noggrann övervakning med lh tester samt tempning. Och nu med en äggstock/äggledare mindre blir jag ändå lite orolig för att denna gång ska ta ännu längre tid. Har nämligen tidigare haft cystor som kommit och gått, tänker om det även finns på denna som är kvar nu och påverkar fertiliteten.. har funderat på om jag ska börja tempa för att just kunna bekräfta äl och slippa ha sex "mer än nödvändigt" då det blir några intensiva dagar haha 

jag minns inte helt angående zink, men vet att en kropp med adrenalinpåslag och hög förbrukning av kortisol gör av med massor med zink, och zink är viktigt för cellförnyelse och reproduktion, både för män och kvinnor. Det är ett av dom första tillskotten man brukar rekommendera till män vid ofrivillig barnlöshet för att förbättra spermakvalitet. 

jag har i perioder av hög stress/utbrändhet fått eksem och liknande och ätit zink för att försöka hjälpa kroppen att ta hand om det. 

jag har tyckt att tempning varit jätteskönt för att bekräfta att det jag kände var korrekt. Men nu känner jag inget behov av att börja tempa igen eftersom jag känner min äl så otroligt tydligt. 

• Jojjans
    Sanlin90 skrev 2022-09-17 18:29:49 följande:

Glömde berätta att det är försök för barn nr 2 slutade med piller i april förra året men bara haft mens 3 gånger!

välkommen. Hoppas mensen håller sig någorlunda regelbunden nu!

Svar på tråden BIM oktober - 2022