nattuw skrev 2024-11-16 18:23:54 följande:
Det är klart att det är ett hån. Bara en sån sak som att börja tramsa om att någon med en fobi inte agerar som en vuxen.
Skulle du sagt samma sak om någon som har hundfobi inte vill vistas i samma rum som en hund? Att de inte är vuxen eftersom de inte vill dela rum med en rottweiler?
Jag refererade till en ledare där resonemanget utvecklas.
www.dn.se/ledare/erik-helmerson-varfor-ska-sma-barn-anpassa-sig-till-skolan-nar-en-minister-inte-kan-vara-i-samma/
Anser du att det är en mänsklig rättighet att arbetsplatser ska att anpassa sig efter fobier eller kan man förvänta sig att vuxna människor söker hjälp för sina fobier? Det finns ju hjälp att få.
Ska anställda som lider av fruktosfobi (rädsla för frukt) som den Liberale ministern kunna kräva att alla fruktkorgar på en arbetsplats försvinner?
Ska anställda som lider av pogonofobi (rädsla för skägg) kunna kräva att alla män på arbetsplatsen rakar sig?
Ska anställda som lider av agorafobi (rädsla för öppna platser) kunna kräva att få ett eget rum på en arbetsplats som i övrigt präglas av ett öppet kontorslandskap?
Jag anser inte detta och egentligen så tror jag inte att du anser det heller (du är bara så ivrig att försvara den sittande regeringen att du försvarar vad som helt)
Ditt exempel gällande hund tycker jag för övrigt är tramsigt.
Om personer med kynofobi (rädsla för hundar) jobbar på arbetsplatser där det är vanligt med hundar t.ex. på en veterinärmottagning så ska arbetsgivaren självklart inte behöva neka kunder med hund utan här är det upp till den anställde att välja arbetsplatser där man slipper bli utsatt för sin fobi alternativt att söka professionell hjälp för att bli av med fobin tex. genom att genomgå kognitiv beteendeterapi (KBT)