• HannaSickan

Vi som planerar graviditet 2023!

Hej! 
    Jag tänkte att jag startar en tråd för oss som planerar graviditet 2023! 

Jag är 33år och har 2 egna barn samt en bonus. Alla pojkar ;) Nu har sambon och jag dragit igång bebisverkstaden för nummer 4 och sista i barnkullen. Denna gången hoppas vi på flicka (men tror det blir en pojke till haha) och har googlat runt efter metoder/teorier för att öka chanserna för att få en flicka. Vi har väl mest anammat att inte ha sex för nära ägglossning. Eftersom det sänker chanserna för graviditet samt att jag förlorat en äggledare i ett utomkvedeshavandeskap så tror jag att jag får hänga här ett tag innan det tar sig ;) vore kul om fler ville följas åt! 

Enligt min app Periodtracker så ska jag ha ägglossning på söndag14/8. Vi sexade senast igår och idag fick jah äggviteflytningar (med lite blodstrimmor i) så hoppas nu att det ska vara nära nog men inte för nära ägglossning. Slutsexat för denna månaden alltså! 
    BIM är den 29/8, känns som en evighet bort! 

• Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2023!
  • Hannis1983
    HannaSickan skrev 2022-08-31 12:42:28 följande:
    Du är så välkommen! Hjärta
    Är det första barnet eller har du sedan innan? Glad

Om det blir något så blir den min fjärde 😀
    Min pojkväns tredje och vår första gemensamma 

• papaja10

Heej! 

Jag är ny här på familjeliv. Jag och min sambo vill bli gravida för första ggn under 2023. Är nu på fjärde försök att bli gravid, naiv som jag är trodde jag det skulle gå första försöket. Hade noll koll på ägglossningsdagar eller något i början. Så jag är glad att jag hittat hit och kan läsa om era upplevelser och erfarenheter! Har hittills köpt ägglossningsstickor för att ha mer koll. Har sett att många mäter sin temp dagarna kring ÄL. är nyfiken på detta! hur gör man och vad får ni ut av det?

BIM är 12 januari för mig men har en dålig känsla då jag fick väldig smärta i nedre delen av magen två dagar efter ÄL. Har haft problem med cystor så kan ha varit något sådant!

Har läst lite olika hur folk planerar upp det inför ägglossning. 

Vi har hittills kört varannan dag från o med 5 dagar innan ÄL. Sen varje dag precis runt ÄL. Kanske är för intensivt? För har ju inte funkat hittills.

känner redan att jag hamnat i en känslomässig bergodalbana med förhoppningar, förväntningar och försök till att analysera min kropp in i det minsta! 

• Hannis1983
    papaja10 skrev 2023-01-05 20:16:21 följande:

Heej! 

Jag är ny här på familjeliv. Jag och min sambo vill bli gravida för första ggn under 2023. Är nu på fjärde försök att bli gravid, naiv som jag är trodde jag det skulle gå första försöket. Hade noll koll på ägglossningsdagar eller något i början. Så jag är glad att jag hittat hit och kan läsa om era upplevelser och erfarenheter! Har hittills köpt ägglossningsstickor för att ha mer koll. Har sett att många mäter sin temp dagarna kring ÄL. är nyfiken på detta! hur gör man och vad får ni ut av det?

BIM är 12 januari för mig men har en dålig känsla då jag fick väldig smärta i nedre delen av magen två dagar efter ÄL. Har haft problem med cystor så kan ha varit något sådant!

Har läst lite olika hur folk planerar upp det inför ägglossning. 

Vi har hittills kört varannan dag från o med 5 dagar innan ÄL. Sen varje dag precis runt ÄL. Kanske är för intensivt? För har ju inte funkat hittills.

känner redan att jag hamnat i en känslomässig bergodalbana med förhoppningar, förväntningar och försök till att analysera min kropp in i det minsta! 

Jag tempar dels för att ha koll på min kropp men också som bekräftelse på att ÄL faktiskt skett då stiger tempen. Jag mäter när jag vaknar, vaginalt med en temp med två decimaler, viktigt att mäta samma tid varje dag, det lyckas jag dock inte med så använder en sida på nätet som räknar om tempen. är så glad att jag började tempa för jsg förstår min kropp och min cykel så mycket bättre nu.

Angående sex så tror jag det viktigaste är att göra som man vill så det inte blir ett måste så, vi har sex i stort sett varje dag vi ses (är särbos fram Till sommaren) 

Lycka  till ♥️

• papaja10

@hannis1986 låter klokt med hur man ska tänka kring ägglossningen! Jag har varit lite nojig och analyserat min kropp in i minsta detalj nu de första 4 månaderna. Ska fokusera på att det är kul och spännande och att man lär sig mycket om sin kropp denna period. jag o min partner har också sagt att vi ska va lite mer avslappnade när vi försöker och inte planera in i minsta detalj 😅 Har BIM om 6 dagar så det ska bli spännande att se! 

kör i nuläget på ägglossningstest 
    - mina senaste såg ut såhär och tolkade som att det var positivt först den nedersta bilden då Teststrecket var starkare än Control-rutan. Första gången jag använt sånna test! 

• Mumlanz

Hänger på här! Är 31 år och har precis börjat försöka med första barnet 😊 Har BIM 12/1 och tycker att jag är öm i bröstvårtorna och har en konstig känsla i magen men har också haft spiral i evigheter, så minns inte riktigt hur det känns med mensvärk/ PMS osv 😅 Håller tummarna, i alla fall!

• papaja10

@mumlanz jul då har vi samma datum för BIM!

Förstår dig! Det är så klurigt att tyda kroppen. Jag känner mig gravid nu då jag har lätt illamående och känner mig svullen. ÄL+8 och BIM -5.  

Har samtidigt varit förkyld och hostat som en tok. Därav känner jag nästan som träningsvärk i magen. Så vet inte vad som är vad. Vill så gärna bli gravid så anar att det är huvudet som spelar mig ett spratt med alla känningar!  Kanske också bara är vanlig mensvärk!

• larssonjansson

Hej ja vill jätte gärna följas åt jag är på bim 4 nu och negativt gravtest på bim men också negativt 2 dagar innan bim med rsfu testa tidigt. Jag är alltså på cykel 33 jag brukar ligga på 28 förra månaden hade jag en på 25 och nu är den på 33 helt ärligt så känns de så skumt. 
    Min sambo vill också ha barn de blir hans första och min nr 5 isf 😊

Så hoppas det tar sig denna gång
    Och håller tummarna för er andra också.

• Mumlanz
    papaja10 skrev 2023-01-06 22:39:46 följande:

@mumlanz jul då har vi samma datum för BIM!

Förstår dig! Det är så klurigt att tyda kroppen. Jag känner mig gravid nu då jag har lätt illamående och känner mig svullen. ÄL+8 och BIM -5.  

Har samtidigt varit förkyld och hostat som en tok. Därav känner jag nästan som träningsvärk i magen. Så vet inte vad som är vad. Vill så gärna bli gravid så anar att det är huvudet som spelar mig ett spratt med alla känningar!  Kanske också bara är vanlig mensvärk!

Min mens dök upp tidigare än beräknat, så hoppas på att plussa i februari i stället nu... Så lurigt med symtom som man typ själv läser in att man har 😅
Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2023!