• HannaSickan

Vi som planerar graviditet 2023!

Hej! 
    Jag tänkte att jag startar en tråd för oss som planerar graviditet 2023! 

Jag är 33år och har 2 egna barn samt en bonus. Alla pojkar ;) Nu har sambon och jag dragit igång bebisverkstaden för nummer 4 och sista i barnkullen. Denna gången hoppas vi på flicka (men tror det blir en pojke till haha) och har googlat runt efter metoder/teorier för att öka chanserna för att få en flicka. Vi har väl mest anammat att inte ha sex för nära ägglossning. Eftersom det sänker chanserna för graviditet samt att jag förlorat en äggledare i ett utomkvedeshavandeskap så tror jag att jag får hänga här ett tag innan det tar sig ;) vore kul om fler ville följas åt! 

Enligt min app Periodtracker så ska jag ha ägglossning på söndag14/8. Vi sexade senast igår och idag fick jah äggviteflytningar (med lite blodstrimmor i) så hoppas nu att det ska vara nära nog men inte för nära ägglossning. Slutsexat för denna månaden alltså! 
    BIM är den 29/8, känns som en evighet bort! 

• Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2023!
  • papaja10

@mulmanz jaa omöjligt att läsa av.  Då hoppas vi att nästa cykel är din tur!!
    Jag bar BIM imorgon och är förväntansfull och pirrig. Har verkligen haft starka känningar och symptom som jag tycker borde tyda på ett +. Men vågar man ens lita på det? >.< 

@larssonjansson Man kan trycka på "anmäl" på sitt egna inlägg och på så sätt radera. Annars går det inte, märkligt nog! 

Men kul om du fått positivt på ett test. Grattis isåfall! :D

• Valent1n

Hej, ny på familjeliv också. Kikat runt här och läst en massa trådar innan men aldrig själv varit aktiv här. Tog ut kopparspiralen i september dagen efter mens i samband med cellprovtagning. Har en regelbunden menscykel på 25-27 dagar. Har ett regelbundet sexliv med min man med sex typ varannan dag-var tredje dag, vi hade sex under hela mitt fertila fönster och på äl dagen. Har bim 18/1 och känt stickningar/drag/ilningar i hö.äggstock samt livmodern någon dag efter äl. Fått jättesynliga blodådror på brösten och haft ömma bröst i en vecka. Och känt molvärk i magen sen en vecka, Allt detta kan vara även pms men man vill ju så gärna hoppas. Ska jag vänta med test till bim dagen eller efter bim? 😊🥰

• littlewickewire

Hej!
    Ny här och i forumet!
    Jag är 33, fyller 34 i år, och jag och min sambo planerar för graviditet under försommaren 2023! Första barnet! (gud blir helt pirrig när jag säger det!) 

Tog ut min hormonspiral för ett par dagar sedan och väntar nu spänt på mensen.

Har ni några tips på bra mens/ägglossningsapp som är gratis och bra? Alternativt någon son kostar, men som är så bra att det är värt det 😅

Hur lång tid tog det för er innan mensen kom igång igen när ni slutade med hormonspiral? 

• Valent1n
    littlewickewire skrev 2023-01-13 16:26:49 följande:

Hej!
    Ny här och i forumet!
    Jag är 33, fyller 34 i år, och jag och min sambo planerar för graviditet under försommaren 2023! Första barnet! (gud blir helt pirrig när jag säger det!) 

Tog ut min hormonspiral för ett par dagar sedan och väntar nu spänt på mensen.

Har ni några tips på bra mens/ägglossningsapp som är gratis och bra? Alternativt någon son kostar, men som är så bra att det är värt det 😅

Hur lång tid tog det för er innan mensen kom igång igen när ni slutade med hormonspiral? 

Hej, använt flo appen i typ 3 år. Den trackar min mens exakt och påminner att mensen kan börja imorgon osv, den trackar också ägglossning ganska exakt kan tippa på en dag ibland har jag märkt med ägglossningstest. Lycka till med bebis verkstan 
  • Olivialova

Hej!

Jag är ny här, 32 år med en dotter och son född -17 och -18 och har nu fått en otrolig bebislängtan. 

Planerar att försöka bli gravid tidigast nu i mars. Vill inte få bebis i slutet på året då jag själv är född sista november och alltid avskytt att vara sist på moppe, krogen, körkort, systemet och allt ;) 

Blir jag gravid direkt så blir det en januaribebis. 

Hur går det för er andra? :)

• Hawaiipizza

Hej allihopa! 

Jag och min sambo försöker också skaffa barn. Det här är vårt första försök, har aldrig varit gravid innan. Jag är 25, snart 26 och han har precis fyllt 34. Slutade med p-piller i maj 2022 för att kunna börja försöka med en stabil cykel nu i januari som vi bestämt oss för. Vi använder oss av NC plan pregnancy och ÄL-tester. 

Har bim idag (31/1) och har hittills testat negativt. Har dock en kort lutealfas, ca 10 dagar. Tyckte mig ana ett streck på ett clearblue early, men det var troligen ett spökstreck då kameran inte kunde fånga det. 

Har sedan ÄL+5 haft molvärk och sjukt ömma bröstvårtor samt lätt illamående. Har dock mer mensvärksliknande smärtor nu, så det skulle inte förvåna mig om mensen kommer när som helst. Hoppas dock på att den inte gör det såklart. 

Kan även dela med mig av min tempkurva ifall någon är intresserad av att se den, haha. 

• Mathilda88

Hej, är också ny här på Familjeliv 🙂 Jag är 34 och sambon 45, har i snart 1,5 år försökt få vårt första barn ihop. Precis genomgått fertilitetsutredning och erbjudna IVF pga väldigt få spermier. Har just nu enorm ångest inför smärtan kommande IVF kommer medföra för mig som tyvärr är väldigt smärtkänslig i den regionen. Känns  därför underbart att ha hittat Familjeliv och alla fantastiska människor som skriver här. Känner sig inte lika ensam om resan.

• Snällalåtmigbligravdnu

Hej! 
    Hoppar in här med er.

30 år inga barn sen tidigare. Vi har försökt sen juni utan resultat. Men jag hoppas 2023 blir vårt år 😊

• Glasklintan

Jag får väl också ge mig in! 

ÄNTLIGEN har min sambo och jag börjat planera för barn. Första försöket för oss! 

jag har BIM 5/3 och hade beräknad ÄL i lördags! Det blev en hel del mys i förra veckan och på ÄL så vi hoppas det ska ha gått vägen! 🥰

MEN ÅH! DENNA VÄNTAN PÅ BIM och att kunna testa, hur ska man överleva utan att tolka vartenda symtom som ett tecken 😂

• Matilda3

Hej alla! Hur har det gått för er de senaste veckorna?
    Är oxå helt ny här men tänker att det vore skönt om man kunde stötta varandra lite!

Jag (29 år) och min man har precis påbörjat planerna för barn och det är blandade känslor för min del. Vill så gärna ha barn men har mycket problem med huvudvärk och är rädd för hur det ska gå när hormonerna far omkring och jag dessutom inte kan ta mina vanliga huvudvärkstabletter. 

Har ingen aning om min mens är regelbunden eller hur lång cykel jag har då jag haft p-ring i 13 år men tog ut den sista ringen i lördags och tänkte anteckna mens och ägglossning i några månader nu för att sedan försöka bli gravid under andra halvan av 2023. Vill sååå gärna ha ett vår/sommarbarn!

Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2023!