BIM sept -22
Smiley 16/8
jag har dock varit med om att mensen är 1-2 sen ibland så därför har jag slutat testa på bim
starkt av dig att lyckas hålla dig!
Smiley 16/8
jag har dock varit med om att mensen är 1-2 sen ibland så därför har jag slutat testa på bim
starkt av dig att lyckas hålla dig!
Jahapp, äl+1 och jag analyserar redan hur det kan ha gått denna gång.
Jag brukar ibland ha molvärk dom 4 flesta dagarna efter äl. För några år sen hade jag det väldigt sällan, men nu känns det som jag haft det nästan varje cykel? Jag har tolkat det som att det är kroppens sammandragningar för att hjälpa ägget att vandra ner genom äggledaren. Det intressanta är att jag ALLTID känt det när jag blivit gravid (men även ibland annars).
kändes lite jobbigt att jag inte känt det under dagen, men plötsligt nu på em kom det med full kraft, nästan som mensvärk och inte alls likt äl-smärta.
hoppas det finns fler här som gillar att analysera menscykler och kan uppskatta mitt svammel!
Jahapp, äl+1 och jag analyserar redan hur det kan ha gått denna gång.
Jag brukar ibland ha molvärk dom 4 flesta dagarna efter äl. För några år sen hade jag det väldigt sällan, men nu känns det som jag haft det nästan varje cykel? Jag har tolkat det som att det är kroppens sammandragningar för att hjälpa ägget att vandra ner genom äggledaren. Det intressanta är att jag ALLTID känt det när jag blivit gravid (men även ibland annars).
kändes lite jobbigt att jag inte känt det under dagen, men plötsligt nu på em kom det med full kraft, nästan som mensvärk och inte alls likt äl-smärta.
hoppas det finns fler här som gillar att analysera menscykler och kan uppskatta mitt svammel!
Någon som brukar känna av tappen inför äl? Hur långt innan äl upplever ni att den är öppen/mjuk? Samt hur snabbt efter äl ändras den?
Har själv inte gjort det tidigare då jag upplevt svårt att känna skillnad, men påbörjade denna månad kring äl och märker en viss skillnad nu när fertila perioden är slut. Ska nog fortsätta
för mig har den blivit stängd typ direkt vid ägglossning. Alltså positivt ägglossningstest en dag, sen att någon gång dagen efter det har tappen stängts. Och dagen efter det temphöjning (nä jag tempade). men nu för tiden vågar jag inte var där och pilla alls, har allldeles för mycket nojor kring att råka få in bakterier osv (mitt första missfall var pga för tidig vattenavgång pga infektion).
för mig har den blivit stängd typ direkt vid ägglossning. Alltså positivt ägglossningstest en dag, sen att någon gång dagen efter det har tappen stängts. Och dagen efter det temphöjning (nä jag tempade). men nu för tiden vågar jag inte var där och pilla alls, har allldeles för mycket nojor kring att råka få in bakterier osv (mitt första missfall var pga för tidig vattenavgång pga infektion).
Hopplöshet är det minsta man kan kalla det.
Vi började för något år sedan snart att "sluta skydda" oss och var så redo men sen hände inget månad efter månad. Tänkte i somras att nu för vi börja planera aktivt så det händer något med både ägglossningstester och timing men när inget händer då heller blir man uppgiven varje månad.
Skrev i en annan grupp nyligen med om detta. Om att kastas mellan det här hoppet och hopplösheten varje månad. Att man från en månad till en annan glömmer bort vilken berg&dalbana av känslor det är när man slits mellan dessa känslor högt och lågt. Hur handskas andra med dessa känslor? Att ena sekunden känna kroppen fyllas med hopp och "nu händer det" & sväva bort i drömmar om familj, välja barnvagn och känna ständig oro över en liten bebis. För att nästa dag träffas i ansiktet av hopplösheten och se bilden och drömmarna brinna upp framför en.
Man letar febrilt efter minsta symptom samtidigt som man avfärdar dem lika snabbt om man faktiskt känner något. Man testar dötidigt trots att man vet att det omöjligt kan visa något ändå blir man lika besviken när det faktiskt inte visar något. Kom igen hjärnan?
Själv sitter man här med hjärtat i händerna varje månad mellan ÄL och BIM och ser det sakta förtvina i väntan på att ett mirakel ska ske samtidigt som man gör allt man kan, månad efter månad efter månad. Man blir bara trött, så in i helvetes trött på alla dessa känslor och denna väntan. Så trött.
vad fint du beskriver det, man känner alla känslor! Tack för att du delar med dig
jag har förmånen att ha lätt att bli gravid, men har svårare att behålla graviditeterna. att det inte bara kan få vara enkelt..
Hur säker är Natural cycel på att bekräfta ägglossning?
Jag är ny med den, började använda natural cycles denna månad så finns ju inte jätte mycket data från tidigare cykler , utan bara några ägglossningstest som jag hade sparat i kamerarullen från tidigare månad.
Om det stämmer hade jag helt fel om vilken dag jag hade ägglossning och med det sex fel dagar också. Jag hade ett positivt ägglossningstest den 28/8 och den 29/8 hade det återigen sjukligt och var negativt. Natural cycles bekräftade ägglossning 31/8 med temp höjningen. Det innebär ju ett jag hade ägglossning 3 dagar efter positivt ägglossningstest.. Jag hade ju dessutom bara positivt ägglossningstest en dag..
Kan detta stämma eller behövs det mer data tro för att detta verkligen ska stämma?
Jag har aldrig gillat Natural cycles utan har föredragit att själv analysera temperaturerna och själv fastställa äl. Med det sagt så kan en temphöjning endast bekräfta att äl skett, men faktiskt inte när den skett. Jag har sett sammanställningar på att äl kan ske 1-3 dagar innan en temphöjning. Positivt äl-test betyder ju också att äl sker inom 48 timmar. Så du har ju haft ägglossning nån gång mellan 29-31. när hade ni sex?
Jag har flera gånger läst i tråden om molvärk dagarna efter äl och jag själv känner ofta av denna värk (extra starkt dom gånger jag blivit gravid vill jag inbilla mig!). Och igår läste jag den här artikeln där det ges nån slags förklaring till det. Älskar att nörda ner mig i allt sånt här på cellnivå :) länkar till artikeln med om nån mer vill läsa.
ja precis! Jag blev bara fundersam då ägglossningen enligt Natural cycles skett 72h efter positivt ägglossningtest. Vi hade tyvärr sex sista gången 28/8.
jag tycker inte alls du behöver känna tyvärr över det. Troligen hade du äl nånstans mittemellan vad NC säger och vad äl-testet säger och det är väl inte alls särskilt dåliga odds att ha sex bara ett par dagar innan äl? spermierna överlever i flera dagar när du är fertil (om dom inte är av usel kvalitet).