• Anonym (Tina)

Är detta skadligt för barn?

Min mans Pappa är missbrukare.
    Ibland då vi ses märks det att han är påverkad.

Inte så att han är högljudd och stökig, men verkar lätt berusad/ påverkad av någonting.

Vi har två barn på 5 och 2 år som då träffar en närstående ( som inte är deras riktiga farfar då min mans mamma har en ny man)  i detta tillstånd.
    Deras riktiga farfar är dock död så detta är ju en person dom växt upp med som en farfar.

Han är inte så ofta runt oss då han är i detta tillstånd, vilar mest, men ibland är han med alla andra och vi vuxna märker ju på rösten och rörelser.

Påverkas barnen negativt av det?
    Min man säger att barnen nog är för små för att riktigt förstå. 
    Men tänker att dom kanske ändå märker att han inte alltid är sig själv.

• Svar på tråden Är detta skadligt för barn?
  • Anonym (Tina)

I denna tråd ska man kunna vara anonym

• Anonym (Tyui)
    Anonym (Tina) skrev 2022-07-31 22:37:49 följande:

I denna tråd ska man kunna vara anonym

Jag hänger inte riktigt med, du skriver först att han är din mans pappa, sedan att hans mamma har en ny och att han inte är deras riktiga farfar. Bor han tillsammans med din mans mamma nu? Eller är han din mans låtsaspappa typ? Om de bor ihop, Hur hanterar hon att han går på droger? 
    Vet du vad för droger han går på? 
  • Tow2Mater

Att verka lätt berusad/ påverkad av någonting kan man ju bli av mediciner också, och ingen säger ju nåt om det. Ett par glas vin kan ju vissa bli påverkade av, men även det anses okey. Så tror inte det är nån fara alls for barnen. Om de frågar är det ju bara att svara något åldersanpassat.

• Anonym (Tina)

Ja han är inte min mans riktiga pappa heller förstås men han har växt upp med honom sedan skolåldern. Han kallar honom inte pappa och mina barn kallar honom inte farfar men det är ju ändå lite de relationerna de har. Han är ju en i familjen som vi träffar ofta.

Mamman tycker såklart inte om att han går på droger, men det pratas inte mycket om det förutom i riktigt dåliga perioder då det är oundvikligt. han har bättre och sämre perioder.  Jag vet inte vilka droger det handlar om, förutom alkoholen. Men det är andra droger också.

Ibland är han ju mer påverkad så det märks tydligt, men är det för tydligt brukar de inte komma förbi oss, har hänt någon enstaka gång.

• Anonym (Tina)

Tänker ändå att mediciner är met kontrollerat.

Detta vet man ju inte med, kan ju vara lite mer än lätt berusad ibland. Men tänkte mer på om det är obehagligt för våra barn.  Vi ska nämligen till deras sommarställe nästa helg.

• Anonym (Tina)

Har ingen annan släkt med problem?

• lövet2
    Anonym (Tina) skrev 2022-08-01 19:34:26 följande:
    Har ingen annan släkt med problem?
    I min släkt har det funnits gott om alkoholister. Mamma sade i från att den som var full skulle hålla sig undan. Ville de vara med oss barn, så skulle de hålla sig hyfsat nyktra. Visst såg vi att morfar drack konjak och visst märkte vi att han blev lite svamlig och gråtmild, men vi tyckte mest synd om honom då. Det var aldrig någon som var bråkig, för då hade de åkt ut ur huset fortare än kvickt. Så nej, vi tog absolut ingen skada, utan vi lärde oss bara att det där med sprit var något man skulle vara försiktig med.
  • Anonym (Rosie)

Har han droger i hemmet? För i så fall skulle jag nog inte ta med barnen dit alls. Farmor får komma till er för att umgås. Starka läkemedel har ju speciella lock för att inte enkelt råka öppnas. Många placerar alkohol och sprit medvetet svåråtkomligt för små händer, men hur förvarar denna man sina droger? Jag skulle inte vilja att mitt förskolebarn råkar hitta en påse knark hemma hos farmor direkt..

• Anonym (Tyui)

Går inte citera, men då förstår jag. Min far är alkoholist men bor inte med min mamma längre. Vi träffas oftast över en fika men vi sover inte över där fast det är långt att åka. Skulle aldrig dela en stuga med barn och en missbrukare. Mina barn vet inte att morfar dricker men visst märker dem, den äldsta tycker morfar är konstig. De märker att nåt är off, en obehagskänsla. Om det dessutom är droger inblandade så aldrig.
    Måste han ens åka med om han inte kan hålla sig. Jag förstår att han inte slutar eftersom hans fru låter detta pågå. Låtsas inte som att inte nåt är fel, säg ifrån. Hade det bara varit vuxna men att sätta barn i den situationen är bara nej.
    Att likna det med medicin va nog bland det knäppaste jag läst. Det är milsvid skillnad mellan att gå på droger och att äta mediciner. 

• Tow2Mater
    Anonym (Tyui) skrev 2022-08-01 21:10:06 följande:
    Går inte citera, men då förstår jag. Min far är alkoholist men bor inte med min mamma längre. Vi träffas oftast över en fika men vi sover inte över där fast det är långt att åka. Skulle aldrig dela en stuga med barn och en missbrukare. Mina barn vet inte att morfar dricker men visst märker dem, den äldsta tycker morfar är konstig. De märker att nåt är off, en obehagskänsla. Om det dessutom är droger inblandade så aldrig.
    Måste han ens åka med om han inte kan hålla sig. Jag förstår att han inte slutar eftersom hans fru låter detta pågå. Låtsas inte som att inte nåt är fel, säg ifrån. Hade det bara varit vuxna men att sätta barn i den situationen är bara nej.
    Att likna det med medicin va nog bland det knäppaste jag läst. Det är milsvid skillnad mellan att gå på droger och att äta mediciner. 
    Vilken skillnad i sammanhanget?
  • Anonym (H)
    Anonym (Tyui) skrev 2022-08-01 21:10:06 följande:

Ja, för den som använder och dess närstående är det ju skillnad förstås (eller för det mesta iaf, beroende lite på vilka mediciner det gäller) - men i just det här avseendet, där frågan gällde hur det påverkar barnen, spelar det väl ingen roll vad anledningen är till att "farfar" beter sig konstigt? Ett litet barn som upplever att en vuxen i dess närhet beter sig konstigt upplever det nog på samma sätt oavsett om det är bruk eller missbruk som orsakar det... 
  • Anonym (Tyui)
    Anonym (H) skrev 2022-08-01 21:19:13 följande:
    Ja, för den som använder och dess närstående är det ju skillnad förstås (eller för det mesta iaf, beroende lite på vilka mediciner det gäller) - men i just det här avseendet, där frågan gällde hur det påverkar barnen, spelar det väl ingen roll vad anledningen är till att "farfar" beter sig konstigt? Ett litet barn som upplever att en vuxen i dess närhet beter sig konstigt upplever det nog på samma sätt oavsett om det är bruk eller missbruk som orsakar det... 
    Om du äter mediciner där du har en kontrollerad dos så blir man inte påverkad på samma sätt, sen tolererar man sin medicin på ett annat sätt, man vänjer sig vid biverkningarna och de påverkar dig inte på samma sätt. Sen vet ju de vuxna om att det inte handlar om mediciner och vem vet vart han gömmer det så barnen kan hitta. Sen kan man ju inte skylla på att farfar äter mediciner så han blir konstig, då skyddar och normaliserat man ju missbruket. 
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (Tyui) skrev 2022-08-01 22:03:44 följande:
    Om du äter mediciner där du har en kontrollerad dos så blir man inte påverkad på samma sätt, sen tolererar man sin medicin på ett annat sätt, man vänjer sig vid biverkningarna och de påverkar dig inte på samma sätt. Sen vet ju de vuxna om att det inte handlar om mediciner och vem vet vart han gömmer det så barnen kan hitta. Sen kan man ju inte skylla på att farfar äter mediciner så han blir konstig, då skyddar och normaliserat man ju missbruket. 
    Plus att med medicin vet man att det som är i burken även är det som står på burken och att det har blivit tillverkat av utbildade personer i en kontrollerad miljö.
  • Anonym (....)
    Anonym (Rosie) skrev 2022-08-02 12:06:29 följande:
    Plus att med medicin vet man att det som är i burken även är det som står på burken och att det har blivit tillverkat av utbildade personer i en kontrollerad miljö.
    Så det vet man? 

Du vet med andra ord inte hur många narkotikamissbrukare som använder legitima läkemedelsburkar just för att dölja sitt missbruk. Så nej, man kan tyvärr inte lita på att det som är i burken är samma som står på burken. Långt ifrån. 
  • nnnnnnnn

Var tydliga med att ni inte vill att han träffar barnen påverkad. Han får "vila" på rummet. Eller åker farmor till er ensam när han är påverkad.
    Var tydliga med att ni inte vill att det finns något som barnen kan komma åt. Eller träffas ni bara hos er.
    Var tydliga med barnen att "farfar" har en sjukdom som gör att han äter stark medicin som gör att han inte alltid mår så bra. När barnen är gamla nog kanske ni kan uppdatera berättelsen? Men förenklat så är den ändå sann: 
    "farfar" har en sjukdom (missbruk) som gör att han äter stark medicin (narkotiska preparat är ofta mediciner som används fel eller blivit narkotikaklassade pga sin effekt) som gör att han inte alltid mår så bra (är påverkad eller mår psykiskt dåligt).

• Anonym (Rosie)
    Anonym (....) skrev 2022-08-02 12:08:54 följande:
    Så det vet man? 

Du vet med andra ord inte hur många narkotikamissbrukare som använder legitima läkemedelsburkar just för att dölja sitt missbruk. Så nej, man kan tyvärr inte lita på att det som är i burken är samma som står på burken. Långt ifrån. 
    Ja, alltså du kan lita på att det du får i burken från apoteket faktiskt är det som det ska vara. Sen om du själv lägger i nåt annat efteråt är ju en helt annan sak.

Köper du droger från nån på gatan kan du aldrig vara helt säker på vad det är eller hur det tillverkats. 
  • Anonym (,,,)

Mina barn skulle inte få träffa personer, hur nära släkt de än var, i påverkat tillstånd! 

När jag var barn var en av våra äldre släktingar alkoholist. Mina föräldrar ringde alltid dit innan vi skulle dit, för att höra hur personen lät på telefon. Om det var det minsta svajigt så åkte vi inte dit. Tyckte det var helt rätt av dem att göra så. Jag är glad att jag enbart har rätt ok minnen av den personen och inte en massa minnen av "fyllisen". Mina kusiner däremot, åkte dit rätt ofta för deras föräldrar sa "det är inte så farligt", men som vuxen har jag fått höra många historier av vad kusinerna hört, sett och luktat, när de varit hos den släktingen. 
    Dessutom ser jag på några av mina kusiner hur de själva fått en rätt tillåtande attityd till alkohol, hembränning etc, då deras föräldrar inte tyckte det "var så farligt", och som vuxna själva hamnade lite snett i detta.

Så jo, jag tror det kan påverka barn, även om de är små. 

Svar på tråden Är detta skadligt för barn?