• Anonym (?)

Har vi valt så hemska namn?

Läste precis en tråd om så kallade wt-namn. Flera av namnen som skrevs finns i vår familj och jag måste erkänna att det inte var så kul läsning! 

Är de här namnen så hemska? Barnen heter Liam & Leon. Barnens kusiner heter Ester, Oskar & Livia och barnens andra kusiner heter Freja & Loke samt Ellen och Lovis. 

Är det kört för alla våra barn nu? Solig

• Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?
  • Anonym (Mia)

Ja det var inga fina namn alls. White trash kommer till tanken när man hör namnen

• Anonym (XXX)
    Anonym (X) skrev 2022-07-20 07:28:59 följande:
    Gissningsvis också för att det är ett namn som enkelt funkar internationellt och är tydligt hur det uttalas även på hemmaplan. 
    Det är väl inte så tydligt? Man kan inte veta om W:et ska uttalas som svenskt V eller som det engelska "oa"-ljudet. DET är också ett problem med det namnet, som gör att det aldrig riktigt kommer att passa in i det svenska språket. 

Samma gäller Kevin, på grund av att betoningen av stavelserna samt "tonen" är annorlunda än i svenska språket, i förhållande till stavningen. På svenska borde ju namnet uttalas KEE-vin.

Då funkar faktiskt Liam bättre, det uttalas ju som man tror att det ska uttalas, med ledning av stavningen. Så det går att plocka in i svenska språket. 
  • Anonym (XXX)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-20 07:20:13 följande:
    Det där är väl ändå inte helt sant? Det är ju många sådana namn som inte har en svensk namnform, såsom Kevin. och Kevin är ju en klassiker när man talar om namn som är vanligare bland föräldrar med låg socioekonomisk status. En liten Brian Svensson, vars föräldrar inte har någon koppling till ett engelsktalande land, skulle nog kunna tillhöra den kategorin namn, speciellt om det ska uttalas Brajan.

Robin
    Dennis
    Melvin
    Samantha
    Melissa
    Noel
    Hailey
    Logan

Är ju alla namn som inte har en svensk namnform.
    Ja, du har rätt. Jag var trött när jag skrev det där! :) 

Fast jag tror fortfarande inte att WT skulle döpa sin son till Brian. Inte förrän det kommer någon känd rocksångare eller dataspelskaraktär som heter så. Jag har träffat en enda svensk Brian, och han är döpt efter sin brittiske far (som vägrade att gifta sig med hans mor; en tidig au pair-flicka på 1960-talet...).

Robin är för övrigt en smeknamnsform till Robert, och Robert finns ju även i Sverige. 
  • Anonym (XXX)
    Lyckligalotta skrev 2022-07-20 07:31:00 följande:

Man kan ju undra varför vikinganamnen återkommer, det tycker jag slår an varingsklockorna..

Utveckla?

Loke och Freja är för övrigt inga riktiga "vikinganamn". Ingen hette så på vikingatiden. Detta var ju gudanamn (eller Loke var väl inte riktigt en gud, men whatever). Riktiga vikinganamn är t.ex. Sigurd, Helge, Harald, Torbjörn, Sven, Erik, Ulf, Björn, Tora, Ingrid, Ingegerd, Ingeborg, Gunborg, Bothild, Magnhild, Gunhild, Sigrid, Sigrun, Gudrun...
  • Tobben

Det är lite lustigt att det fortfaranda verkar vara tabu att döpa sin son till Adolf, när det i övrigt verkar vara väldigt liberalt att välja namn.

• Anonym (XXX)
    Tobben skrev 2022-07-20 08:13:36 följande:

Det är lite lustigt att det fortfaranda verkar vara tabu att döpa sin son till Adolf, när det i övrigt verkar vara väldigt liberalt att välja namn.

Ja, och det är ju synd eftersom vi haft flera kungar som hetat så, bland annat den store Gustaf II Adolf. Jag hade hoppats att Victoria skulle ha vågat börja, och ge sin son ett dubbelnamn där Adolf var ett av namnen - men inte... Kanske i nästa generation?
  • Embla twopointoh
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-20 08:10:14 följande:
    Ja, du har rätt. Jag var trött när jag skrev det där! :) 

Fast jag tror fortfarande inte att WT skulle döpa sin son till Brian. Inte förrän det kommer någon känd rocksångare eller dataspelskaraktär som heter så. Jag har träffat en enda svensk Brian, och han är döpt efter sin brittiske far (som vägrade att gifta sig med hans mor; en tidig au pair-flicka på 1960-talet...).

Robin är för övrigt en smeknamnsform till Robert, och Robert finns ju även i Sverige. 
    Ja, men smeknamnsformen Robin är inte svensk. Smeknamnsformer som inte förekommiti svenskan, även om själva "grundnamnet" gör det, brukar väl i allmänhet räknas till den kategorin namn som diskuteras här. Tommy, Billy, Tim, Penny, Conny ...
  • Embla twopointoh
    Tobben skrev 2022-07-20 08:13:36 följande:

WWII ligger för nära i tid, tror jag. Kanske att Adolf börjar kunna funka igen inom några generationer, kanske kommer det alltid att vara alltför nära förknippat med Hitler för att det ska "gå" att kalla små pojkar för det igen. Jag tycker själva namnet är rätt gulligt, men associationerna går inte att bortse ifrån.
  • Gasellen87
    Embla twopointoh skrev 2022-07-20 08:30:48 följande:
    WWII ligger för nära i tid, tror jag. Kanske att Adolf börjar kunna funka igen inom några generationer, kanske kommer det alltid att vara alltför nära förknippat med Hitler för att det ska "gå" att kalla små pojkar för det igen. Jag tycker själva namnet är rätt gulligt, men associationerna går inte att bortse ifrån.
    Håller med! Det är på tok för nära i tid och de flesta som läst sin historia kommer förknippa namnet med Hitler oavsett vad de anser om namnet. Det går nog en ganska tydlig gräns hos de flesta här i vad som är ok att döpa sitt barn till. 
  • Steffi

Naturligtvis inte. Ett namn avgör inte om man blir ?lyckad? eller inte. Säger mer om dom som halshugger andra för att själv bli längre genom att trycka till andras namn. Min äldsta heter Liam och han är en empatisk duktig kille (numera vuxen ) 
    så nej, det är inte kört pga namn.. 

Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?