Inlägg från: Gasellen87 |Visa alla inlägg
  • Gasellen87

Har vi valt så hemska namn?

Varför tror du det är kört för barnen på grund av deras namn? Och kört med vad? Beror väll snarare på uppväxten och var i samhället de växer upp isf? Om ett barn i förorten med lågutbildade föräldrar döps till Liam och ett barn i samma område till föräldrar med liknande livssituation döps till Gustav skulle de då nå olika långt på grund av enbart sitt namn? Samma sak ifall de växer upp insett välbetalt område med högutbildade föräldrar, skulle Liam då ha sämre förutsättningar än Gustav? Nja.. köper inte det argumentet. 

De namnen du nämner förknippar jag inte direkt med wt men namn som Tindra, Wilda, Vilja, Vinga, Wilde  osv har jag svårare för men främst då det känns som lite påhittade barn namn som inte riktigt passar på en vuxen person. 

• Gasellen87
    Anonym (?) skrev 2022-07-18 21:33:09 följande:
    Kört var nog lite hårt skrivet men läste någon som skrev att det skapar sämre möjlighet för personer med dessa namn. T.ex skrev en person i en annan tråd att om en Liam och en Gustav söker samma jobb så blir Gustav kallad till intervjun men inte Liam pga dessa fördomar. Visste inte detta när våra barn fick sina namn. Tråkigt om det är så. 

Ja, så kanske det är just precis nu men bArn som växer upp nu växer ju upp med dessa namn på ett annat sätt. Göran 55 år hade nog ingen Liam i sin klass, lika lite som Liam har en Göran i sin nu. Göran kanske har fördomar, eller så har han det inte. Men en arbetsgivare som ser på namnet istället för på kompetens är väll ändå ingen man vill jobba hos. Om båda har samma kompetens och utbildning så borde ju isf båda få komma på intervju hos en seriös arbetsgivare. 

Tycker du ska släppa de där tankarna och ge dina barn de bästa förutsättningarna till att gå så långt som möjligt med det de vill och tar sig för istället. 

• Gasellen87
    Embla twopointoh skrev 2022-07-20 08:30:48 följande:
    WWII ligger för nära i tid, tror jag. Kanske att Adolf börjar kunna funka igen inom några generationer, kanske kommer det alltid att vara alltför nära förknippat med Hitler för att det ska "gå" att kalla små pojkar för det igen. Jag tycker själva namnet är rätt gulligt, men associationerna går inte att bortse ifrån.
    Håller med! Det är på tok för nära i tid och de flesta som läst sin historia kommer förknippa namnet med Hitler oavsett vad de anser om namnet. Det går nog en ganska tydlig gräns hos de flesta här i vad som är ok att döpa sitt barn till. 
  • Gasellen87
    Anonym (Mia) skrev 2022-07-20 07:49:57 följande:

Ja det var inga fina namn alls. White trash kommer till tanken när man hör namnen

Oskar kan väll knappast vara WT iaf? 
  • Gasellen87
    Lyckligalotta skrev 2022-07-26 22:22:22 följande:

Det måste ju också vara en åldersmarkör. Vilket årtionde härjade dessa problemfinnar? Jag som åttiotalist har väldigt lite erfarenhet av finnar och de jag stött på har varit mycket skötsamma. 

Vidare så är lärare några man ska prata med när det gäller namn, efter en 10 år i yrket vet man rätt bra vilka namn man inte vill ge sina barn. Lustigt nog finns flera starka svenska namn bland dessa, Emil, Hugo, Elias och Linus tex.

Barn som heter Liam är alltid struliga men det är väl upp till TS att se till att hennes son visar sig stå över fördomarna och uppfostrar honom till att bli flitig och hjälpsam.

Jag är lärare och de där stämmer väldigt bra, många namn jag verkligen tyckt om har fallit bort med tiden eftersom jag haft elever som jag sedan dess förknippar namnet med. Pratade om det häromdagen hur många ?strulpellar? som faktiskt heter samma sak ;) 
Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?