• Anonym (?)

Har vi valt så hemska namn?

Läste precis en tråd om så kallade wt-namn. Flera av namnen som skrevs finns i vår familj och jag måste erkänna att det inte var så kul läsning! 

Är de här namnen så hemska? Barnen heter Liam & Leon. Barnens kusiner heter Ester, Oskar & Livia och barnens andra kusiner heter Freja & Loke samt Ellen och Lovis. 

Är det kört för alla våra barn nu? Solig

• Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?
  • Anonym (X)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-07-20 22:38:20 följande:
    Tindra Nova/Nova-Li Lovelia Milla Ellie Ebba Wilda Nellie Sally Colette Lisette Joline och ultimata förstaplatsen går till Halie i en myriad av varianter Halie/Haylie/Heyli/ etc 
    Ebba? Det är ju allt annat ån WT.
  • Xenia
    Anonym (qwerty) skrev 2022-07-20 20:37:19 följande:
    Liam är ju typ 1a på WT listan. Leon ligger väl typ på 5e plats.

Ester Oscar och Livia har bättre möjligheter i livet.
    Det där är irrationell namnmystik.

Ok, så Liam är populärt bland "WT". Därav följer inte att alla som heter Liam är eller kommer att bli "WT".
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2022-07-20 23:21:55 följande:
    Intressant! Du verkar ha koll. Hur är det med våra vänners barns namn då? Alice, Elina, Isabelle, Zacharias, Ella, Tom, Ebbe, Aston och Millie. är dessa ok namn? 
    Frågan är inte ställd till mig men du får mina åsikter ändå.

Alice, ok namn.
    Elina, mjaaaa i gränslandet.
    Isabelle, ok men finare utan sista onödiga bokstaven.
    Zacharias, hua mig.. den stavningen ger mig eksem! Namnet i sig är väl, ok men inte mer.
    Ella, wt.
    Tom, på gränsen.
    Ebbe, fult men absolut inte wt.
    Aston, wt.
    Millie, wt.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2022-07-21 11:17:38 följande:
    Frågan är inte ställd till mig men du får mina åsikter ändå.

Alice, ok namn.
    Elina, mjaaaa i gränslandet.
    Isabelle, ok men finare utan sista onödiga bokstaven.
    Zacharias, hua mig.. den stavningen ger mig eksem! Namnet i sig är väl, ok men inte mer.
    Ella, wt.
    Tom, på gränsen.
    Ebbe, fult men absolut inte wt.
    Aston, wt.
    Millie, wt.
    Tack. Hur dömer du ett namn till att vara wt? Varför är Elina och Tom på gränsen till wt t.ex men Ella och Aston helt wt? 
  • Anonym (fakta)
    Anonym (?) skrev 2022-07-18 17:08:40 följande:
    Har vi valt så hemska namn?

Läste precis en tråd om så kallade wt-namn. Flera av namnen som skrevs finns i vår familj och jag måste erkänna att det inte var så kul läsning! 

Är de här namnen så hemska? Barnen heter Liam & Leon. Barnens kusiner heter Ester, Oskar & Livia och barnens andra kusiner heter Freja & Loke samt Ellen och Lovis. 

Är det kört för alla våra barn nu? Solig

Det är helkört för Liam. Oskar och Ellen kommer att klara sig rätt bra här i livet. Livia, Freja, Loke, Leon och Lovis blir medelmattor allihopa.
  • Anonym (?)
    Anonym (fakta) skrev 2022-07-21 14:14:10 följande:
    Det är helkört för Liam. Oskar och Ellen kommer att klara sig rätt bra här i livet. Livia, Freja, Loke, Leon och Lovis blir medelmattor allihopa.
    Tack för faktan hehe. Hur går det för Ebbe, Elina, Zacharias, Alice, Isabelle, Tom, Ella, Aston och Millie då? 
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (?) skrev 2022-07-21 14:20:25 följande:
    Tack för faktan hehe. Hur går det för Ebbe, Elina, Zacharias, Alice, Isabelle, Tom, Ella, Aston och Millie då? 
    Millie kommer vara en fyra-årig flicka hela livet. Man kan inte vara vuxen och heta Millie, det är infantilt. 

Ebbe kommer ha minst en bokstavsdiagnos och behöva extra stöd i skolan. Han kommer vara den stökiga ungen i klassen men kan nog få jobb som budbilschaufför. 

Resten av ungarna heter bara vanliga tråkiga svensson-namn och kommer jobba som revisorer, arbetsterapeut och dagisfröken. 
  • Xenia

Vad är det för fel på Elina? Det är ett finskt namn, är man WT då?

Zacharias är ett gammalt bibliskt namn, så det kan jag inte se som WT. Men han kanske kallas för Zach eller Zacke.

Vad som är WT-namn är alltså inte skrivet i sten utan helt subjektivt.

Jag anser att inget namn jag hittat i min släktforskning är WT utan ett traditionellt namn. WT är "nya" namn, iaf nya i svenskan.

• Anonym (?)
    Xenia skrev 2022-07-22 00:38:36 följande:

Vad är det för fel på Elina? Det är ett finskt namn, är man WT då?

Zacharias är ett gammalt bibliskt namn, så det kan jag inte se som WT. Men han kanske kallas för Zach eller Zacke.

Vad som är WT-namn är alltså inte skrivet i sten utan helt subjektivt.

Jag anser att inget namn jag hittat i min släktforskning är WT utan ett traditionellt namn. WT är "nya" namn, iaf nya i svenskan.

Jag har själv släktforskat och det finns enstaka konstiga namn för flera hundra år sedan där någon gift sig med någon från Amerika. Är det inte ett wt-namn här då bara för att det står med i vår släktforskning menar du?
  • Ddny
    Anonym (?) skrev 2022-07-22 08:15:43 följande:
    Jag har själv släktforskat och det finns enstaka konstiga namn för flera hundra år sedan där någon gift sig med någon från Amerika. Är det inte ett wt-namn här då bara för att det står med i vår släktforskning menar du?
    Jag kunde bara citera sista inlägget men det var skrivet av rätt person åtminstone, wt-namn klassas enligt min erfarenhet här på forumet på några alternativa saker,
    fördomar, återkommer till det.
    kopplingar till namnet (nån man träffat med namnet gick på bidrag t.ex.)
    språkblandningar som Liam Andersson, Hailey Johansson.. BrittMarie McNamara skär sig lika mycket fast åt andra hållet,
    Li på slutet där det inte är etablerat som Anneli utan tindraLi, tuvaLi
    samt gulliga namn som paris hiltons chihuahua skulle kunna heta 1998, Princess, sunshine, solstråle, Sugar. Kanske funkar som smeknamn på en bebis men inte på styrelsemötet.

Fördomsgrundad fråga, fadern till dina kusinbarn freja och Loke, är han antingen rakad eller långhårig, bär svart huvtröja med stora motiv antingen asatrorelaterade, hårdrock eller Fuck you I drive a volvo och bär Tors hammare som halsband eller tatuerad på underarmen?
Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?