• Svar på tråden Topp fem flicknamn
  • Anonym (XXX)

    Det GÅR ju inte att säga, eftersom det finns så många olika typer av namn, som inte kan jämföras. Men på sistone har jag börjat uppskatta de urgamla, klassiska namn från de antika kulturerna, som förekommer i hela Europa och på 1700-talet importerades även till Sverige. De har aldrig varit alltför vanliga, och det är ett plus tycker jag. Här är fem:

    Diana
    Chloe
    Daphne
    Zoe
    Phoebe

  • Anonym (Hestra)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-23 08:03:22 följande:

    Det GÅR ju inte att säga, eftersom det finns så många olika typer av namn, som inte kan jämföras. Men på sistone har jag börjat uppskatta de urgamla, klassiska namn från de antika kulturerna, som förekommer i hela Europa och på 1700-talet importerades även till Sverige. De har aldrig varit alltför vanliga, och det är ett plus tycker jag. Här är fem:

    Diana
    Chloe
    Daphne
    Zoe
    Phoebe


    Hahahaha mm dem var ju skitsnygga.. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hestra) skrev 2022-06-23 08:08:23 följande:
    Hahahaha mm dem var ju skitsnygga.. 
    Var du ironisk nu? Du kanske inte vet hur de uttalas, och inte är van vid dem (förutom Diana som du måste känna från prinsessan)? Dessa namn BLIR fina om man smakar lite på dem, tycker jag. Och jag gillar det där klassiska, och att de förekommer i en massa engelsk poesi från 1700-1800-talen. 
  • Anonym (Hestra)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-23 08:38:39 följande:
    Var du ironisk nu? Du kanske inte vet hur de uttalas, och inte är van vid dem (förutom Diana som du måste känna från prinsessan)? Dessa namn BLIR fina om man smakar lite på dem, tycker jag. Och jag gillar det där klassiska, och att de förekommer i en massa engelsk poesi från 1700-1800-talen. 
    Ja jag var ironisk. Diana är klassiskt ja. har flera vänner som heter olika former av Diana främst från östeuropa och det är fint lite tjatigt 

    ursäkta rättframheten men vi bor i Sverige 
    varför i hela h vill man heta daphn, Zoe, phoebe
    osv? de är inte fina och de är svåra för de flesta att stava och uttala osv 
    phoebe känner jag en hund som heter och chloe en  tjej som är lillasyster till en kille jag gillar hon är jättesbäll 
    men nej tycker inte det är fint 
    skylle du som svensk döpa din son till Mohammed? det är också fullt av historia? nä just det 
  • Anonym (Hestra)

    För mig och många andra signalerar engelska namn på svenska ungar white trash. Hade jag personligen försökt mig på ett historiskt lite svårare utländskt namn hade jag nog valt Ivan, Atle, Konstantin, Isolde, Oden (dock inte utländskt) osv. Men jag tilltalas ju absolut inte av anglosaxisk kultur iofs så som många många svenskar gör. 

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hestra) skrev 2022-06-23 08:58:08 följande:
    Ja jag var ironisk. Diana är klassiskt ja. har flera vänner som heter olika former av Diana främst från östeuropa och det är fint lite tjatigt 

    ursäkta rättframheten men vi bor i Sverige 
    varför i hela h vill man heta daphn, Zoe, phoebe
    osv? de är inte fina och de är svåra för de flesta att stava och uttala osv 
    phoebe känner jag en hund som heter och chloe en  tjej som är lillasyster till en kille jag gillar hon är jättesbäll 
    men nej tycker inte det är fint 
    skylle du som svensk döpa din son till Mohammed? det är också fullt av historia? nä just det 
    Muhammed hör ju inte till vår kultur. Men de antika grekiska och romerska kulturerna är i alla högsta grad våra - alla européers. Grekland och Romarriket var vår kulturs vagga (vid sidan av hedendomen och sedan kristendomen). Många av våra namn härstammar därifrån, fast man kanske inte tänker på det: Helena, Aurora, Eleonora, Andreas och Andrea, Stefan och Stephanie, Filip och Filippa, Victor och Victoria, Julius och Julia... Och i Danmark heter en liten prinsessa Athena!

    Men jag håller med om att namn med oe kan vara svåra att stava och uttala för vissa.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hestra) skrev 2022-06-23 09:02:28 följande:

    För mig och många andra signalerar engelska namn på svenska ungar white trash. Hade jag personligen försökt mig på ett historiskt lite svårare utländskt namn hade jag nog valt Ivan, Atle, Konstantin, Isolde, Oden (dock inte utländskt) osv. Men jag tilltalas ju absolut inte av anglosaxisk kultur iofs så som många många svenskar gör. 


    För mig med, men det gäller väl mest de amerikanska smeknamnsnamnen, som vanligen slutar på -y eller -ie? Johnny, Conny, Sonny, Ronny, Lenny, Rocky, Ricky, Danny, Kenny, Jimmy, Nellie, Dolly, Polly, Ellie, Nessie, Molly, Patty, Pammy, Honey, Hailey? Dessutom av någon anledning ofta smeknamnsformer av ursprungligen irländska namn. 

    Att de klassiska namnen förekom i engelsk - och även svensk - poesi på 1700-1800-talet (nyklassicismen) gör dem inte "engelska". 

    Oden funkar absolut inte, för det var det ingen som hette på vikingatiden. Det skulle ha setts som omöjligt förmätet, att döpa sin son efter självaste överguden. Sådant bör man ta reda på innan...
  • Anonym (I)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-23 09:20:14 följande:
    För mig med, men det gäller väl mest de amerikanska smeknamnsnamnen, som vanligen slutar på -y eller -ie? Johnny, Conny, Sonny, Ronny, Lenny, Rocky, Ricky, Danny, Kenny, Jimmy, Nellie, Dolly, Polly, Ellie, Nessie, Molly, Patty, Pammy, Honey, Hailey? Dessutom av någon anledning ofta smeknamnsformer av ursprungligen irländska namn. 

    Att de klassiska namnen förekom i engelsk - och även svensk - poesi på 1700-1800-talet (nyklassicismen) gör dem inte "engelska". 

    Oden funkar absolut inte, för det var det ingen som hette på vikingatiden. Det skulle ha setts som omöjligt förmätet, att döpa sin son efter självaste överguden. Sådant bör man ta reda på innan...
    Kunde inte citera ditt förra inlägg.
    stavar man Zoe och Cloe med trema över e så tror jag de flesta kör uttalen på engelska. Utan prickarna blir det nog öppet för fler varianter, zoo, clo.. även dafne tappar lite finess i Sverige tyvärr.
    fina namn men lite svåra i Sverige. Phoebe funkar nog lättast tack vare Phoebe i vänner.

    så tråkigt när folk hoppar på ens namnval och kallar dem massa saker, det räcker ju att säga att man inte gillar dem. 
  • Anonym (J)

    Alicia och Isabel som mina tjejer heter :)
    Annars gillar jag Diana (som en av mina bästa vänner heter).. kommer inte på så många fler men min kille gillade Michelle och jag tycker det är ganska fint också, vi fick en son nyligen men om han hade varit en tjej skulle han nog hetat det :)
    Lily, Joline och Sofia har jag funderat på med mina tjejer också innan jag bestämde mig..

Svar på tråden Topp fem flicknamn