• Svar på tråden Topp fem flicknamn
  • Anonym (Hestra)
    Anonym (I) skrev 2022-06-23 10:05:31 följande:
    Kunde inte citera ditt förra inlägg.
    stavar man Zoe och Cloe med trema över e så tror jag de flesta kör uttalen på engelska. Utan prickarna blir det nog öppet för fler varianter, zoo, clo.. även dafne tappar lite finess i Sverige tyvärr.
    fina namn men lite svåra i Sverige. Phoebe funkar nog lättast tack vare Phoebe i vänner.

så tråkigt när folk hoppar på ens namnval och kallar dem massa saker, det räcker ju att säga att man inte gillar dem. 
    Man måste väl kunna motivera lite varför eller 
  • Anonym (Hestra)
    Anonym (J) skrev 2022-06-23 11:05:56 följande:

Alicia och Isabel som mina tjejer heter :)
    Annars gillar jag Diana (som en av mina bästa vänner heter).. kommer inte på så många fler men min kille gillade Michelle och jag tycker det är ganska fint också, vi fick en son nyligen men om han hade varit en tjej skulle han nog hetat det :)
    Lily, Joline och Sofia har jag funderat på med mina tjejer också innan jag bestämde mig..

det här är bra exempel på fina namn 
  • Anonym (Hestra)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-23 09:13:37 följande:
    Muhammed hör ju inte till vår kultur. Men de antika grekiska och romerska kulturerna är i alla högsta grad våra - alla européers. Grekland och Romarriket var vår kulturs vagga (vid sidan av hedendomen och sedan kristendomen). Många av våra namn härstammar därifrån, fast man kanske inte tänker på det: Helena, Aurora, Eleonora, Andreas och Andrea, Stefan och Stephanie, Filip och Filippa, Victor och Victoria, Julius och Julia... Och i Danmark heter en liten prinsessa Athena!

Men jag håller med om att namn med oe kan vara svåra att stava och uttala för vissa.

tja säg inte det. Vi har ju massa både kultur och låneord från arabiskan samt räknesystem m m. 

Vi har ju en hel skrälldus med judiska namn som är en väl integrerad del av vanligt förekommande namn hos oss. Samma med ryska namn och rysk kultur. 
    Jag kan inte riktigt se hur vi har en gemensam historia eller någon gemensam kultur med engelsk kultur?
    Har nog svårt att skilja på engelska och amerikanska namn då många amerikaner importerar engelska namn. Helt språket därborta kommer ju från England och de härstammar därifrån många av dem och har gemensam historia. Det jag personligen känner med engelsk kultur är att den är så förknippad med amerikansk kultur (man märker ingen skillnad om man inte är påläst) och att amerikansk kultur är väldigt urvattnad och intetsägande. När det nu finns en rik kultur i övriga Europa känns det för mig som ett självklart val när det kommer till namn. 

Men det är ju jag. 

Jo sant men Tor kanske är ett bättre förslag? Inte nån personlig favorit men ganska vanligt. Björn osv. 

På samma sätt döper ju många sina barn till Lea som är den fula systern av Rakel och Lea och att man blev bländad av hennes fulhet. Känns också ganska taskigt att inte läsa på kring det. Det har du rätt i - att det är viktigt att läsa på innan och tänka noga innan man ger någon ett namn. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (J) skrev 2022-06-23 11:05:56 följande:

Alicia och Isabel som mina tjejer heter :)
    Annars gillar jag Diana (som en av mina bästa vänner heter).. kommer inte på så många fler men min kille gillade Michelle och jag tycker det är ganska fint också, vi fick en son nyligen men om han hade varit en tjej skulle han nog hetat det :)
    Lily, Joline och Sofia har jag funderat på med mina tjejer också innan jag bestämde mig..

Michelle, Joline och Lily är väldigt mycket WT. Joline är värst, jag tänker på Dolly Parton med sina enorma (opererade) bröst: "Joline, Joline, Joline Jo-lii-i-iiin..., I beg you: please don't take my man".

Sofia är ju ett gammalt klassiskt namn, men det känns tyvärr förstört för de närmaste decennierna i alla fall, av Sofia Hellqvist. Jag skulle ta Sophie för att urskilja det. 
  • Anonym (O)

Smaken är som..

Inga, Märta, Hedda, Maj, Gerda! mera tantnamn åt folket

• Anonym (BBK)

Agda
    Kamomille
    Fläkta
    Sigurdia
    Gelotta

• Anonym (Elna)

Mina topp 5:
    Eleonora, Ellen, Isabelle, Ella och Elina

• Embla twopointoh
    Anonym (Hestra) skrev 2022-06-23 11:26:27 följande:

tja säg inte det. Vi har ju massa både kultur och låneord från arabiskan samt räknesystem m m. 

Vi har ju en hel skrälldus med judiska namn som är en väl integrerad del av vanligt förekommande namn hos oss. Samma med ryska namn och rysk kultur. 
    Jag kan inte riktigt se hur vi har en gemensam historia eller någon gemensam kultur med engelsk kultur?
    Har nog svårt att skilja på engelska och amerikanska namn då många amerikaner importerar engelska namn. Helt språket därborta kommer ju från England och de härstammar därifrån många av dem och har gemensam historia. Det jag personligen känner med engelsk kultur är att den är så förknippad med amerikansk kultur (man märker ingen skillnad om man inte är påläst) och att amerikansk kultur är väldigt urvattnad och intetsägande. När det nu finns en rik kultur i övriga Europa känns det för mig som ett självklart val när det kommer till namn. 

Men det är ju jag. 

Jo sant men Tor kanske är ett bättre förslag? Inte nån personlig favorit men ganska vanligt. Björn osv. 

På samma sätt döper ju många sina barn till Lea som är den fula systern av Rakel och Lea och att man blev bländad av hennes fulhet. Känns också ganska taskigt att inte läsa på kring det. Det har du rätt i - att det är viktigt att läsa på innan och tänka noga innan man ger någon ett namn. 

Att vi har några lånord och ett räknesystem från arabiskan är inte samma sak som att arabiska tillhör vår kultur på det sättet. Siffrorna är ju inte arabiska från början, utan indiska, och spreds via arabvärlden till Europa på medeltiden. Oavsett så har vi inte haft någon vidare arabisk namnkultur i Sverige förrän på senare år när vi fått många invandrare från Mellanöstern och Afrika. Och det är fortfarande inte namn som etniska svenskar ger sina barn i någon större utsträckning.

De flesta av de hebreiska (judiska) namnen i bruk i Sverige kommer från Bibeln. De är alltså mer en följd av kristendomen.

Apropå det så står det ingenstans i Bibeln att Lea var ful eller att man blev bländad av hennes fulhet, var har du fått det ifrån?  Det man kan läsa ur texten är bara att Rakel var snyggast och att hon var Jakobs favorit, vilket ju inte alls nödvändigtvis betyder att Lea var ful på något sätt. Det går också att utläsa att Rakel var en bortskämd, missunnsam ragata, som dessutom orsakade Jakob problem. Som sagt, det är viktigt att läsa på ...

Det är också dumheter att amerikansk kultur är urvattnad och intetsägande. USA har hämtat sin kultur från världens alla hörn, och även om den mesta bygger på Europeisk kultur finns det inslag av annat också. Visst är USA som sådant inte en gammal kultur om man jämför med många andra runt om i världen, men den har fortfarande rötter i gamla kulturer. Det är dock väldigt populärt idag att se ned på och förminska USA.

Tor, Freja, Oden och andra gudanamn började användas som förnamn i Sverige först under nationalromantiken på 1800-talet. De är alltså strikt talat inte fornnordiska namn. Däremot förekom gudanamnen som en del av förnamn, Torbjörn (Tors björn), Ingrid (Älskad av Ing) och så vidare, men aldrig själva.
  • Anonym (Mamma till 4)

Mina tjejer heter Olivia och Meja. På listan fanns även: 

Molly
    Inez
    Wilma
    Alice

Tur alla har olika smak på namn, skulle bli ganska tråkigt om alla hette samma sak. :) 

• Anonym (Mizz_c)

Kleo 
    Olivia 
    Melissa 
    Alicia 
    Evelina 

Svar på tråden Topp fem flicknamn